Jump to content

Fra to bensinmotorer til én diesel i Bayliner 305


SE 305

Recommended Posts

Tenkte jeg ville dele med dere et prosjekt som jeg gjennomførte vinteren 2007-2008.

Hele prosjektet startet med en guttetur på "båter i sjøen" høsten 2007. Så skulle jeg bare en liten tur

å titte på en Bayliner 305 2004 mod. Skulle egentlig ikke kjøpe noe som helst, men dere vet hvordan det er når ballen begynder å rulle.

Båten hadde to V8 bensinmotorer, og det ville jo ikke jeg ha. Etter litt pruting ble vi enige om pris og båten ble sendt til sunnmøre på lastebil (uten motorer)

 

bilde_518.jpg

 

Fant ut at denne båten var passelig stor for en familie på 4 :yesnod:

 

bilde_519.jpg

 

Gromlyd og alt, men 600ltr med bensin under stikkøya var ikke særlig fristende :nonod:

 

Fortsettelse følger....

 

bilde196.jpg

 

Så kom båten...med to store hull i hekken :rolleyes:

Redigert av SE 305 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde210.jpg

 

Tetting av transom hullet på BB side. Brukte Divinycell som utfyllingsmateriale.

Passe på å slipe helt ned på utfyllingsmaterialet ,minst 10 cm ut til sidene.

Viktig å gjøre dette riktig, så rådfør deg med en båtbygger :yesnod:

 

bilde211.jpg

 

Så var det Styrbord side. Samme måte der.

Link to post
Share on other sites

Denne båten ble levert i dieselversjon med 2xmercruiser 4.2. De yter vel 2x270 hk. Håper du får nok med 350 hk. Burde vel holde. Kjenner en som har samme størrelse bayliner med 330 hk bensin. Det holder, men er ikke mer heller. Ligger å trykker litt før den planer.

 

Vurderte du noen gang å sette inn to mindre dieseler i steden for? Ville vel ikke blitt mye dyrere? og mye mindre jobb......

 

Har selv en 2005 mod 305 med 2x5.0 l bensin. Yter 2x220 hk. Gir ok power. Bytter aldri til diesel jeg...... liker ikke lukta :lol:

 

Fin tråd du lager med bildedokumentasjon :yesnod: legger du ut bilder av støpingen av nye motorfester og hulltaking til ny motor?

Redigert av Yankee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott tråd :flag: Et spørsmål til dere som bygger om til singel inst.. Blir ikke båten ustabil og rank? vil jo tro og bygge om til singel blir litt "europris" i forhold til og ha to motorer i? Vet om flere som har gjort det i andre båter enn denne og da har det gjerne blitt varierende resultat med nermest halvplaner performance etterpå.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Båten blir ikke like stabil med singel, men det bør kunne funke fint likevel. Det jeg er mest spent på her er om motoren går inn i midten uten å komme i konflikt med de to bjelkene som ligger der. De bør IKKE kuttes i............ Er vel en grunn til at Bayliner ikke tilbydde singel i denne modellen. I den forrigge 3055 en var det mulig å velge..... Er også skeptisk til stivheten i hekken når hullene er lappet......

 

Men gratulere med båten. Det er en kjempelekker og praktisk båt. Utrolig at Bayliner fortsatt har frynsete rykte. I nyere båter mener jeg de har løsninger fult på høyde, men ..... evig eies kun et dårlig rykte

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt dette her! Vil imidlertid helle litt malurt i begeret med et kritisk spørsmål.

 

Først og fremst vil jeg understreke at jeg verken er båtbygger eller plastkonstruktør, men jeg vil dele Yankee`s bekymring for styrken i akterspeilet. Er det x-finer i akterspeilet opprinnelig? I tillfelle vil du miste mye styrke når du lapper et hull med divinycell, som i praksis ikke har noe styrke. Får å bøte på det vil jeg tro at man må legge på ekstra lag med glass.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også vært veldig sikker på at jeg var ferdig med å tenke gjennom alle potensielle problemer med å plass til en motor i midten der, før jeg bestemte meg for å velge en stor motor isteden for to små. Og jeg ville lagt mye innsats i å få ting like stivt og sterkt som før. Det gjelder også tettingen av de gamle hullene bak.

 

Det er trolig at en motor i midten komme lavere i båten enn de to gamle, iallfall hvis den skal sitte rett på drevet. Mulig båten blir liggende høyere i vannet pga. mindre vekt, men ikke mye. Derfor ville jeg vært på vakt med tanke på tilstrekkelig høyde i eksossystemet.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da får jeg fortsette med historien min :lol:

Hele prosjektet var spennende for meg også, i og med jeg hadde prøvd båten med dobbel installasjon

Mercruiser 5,0 på 2X220 Hk. Parallelt med mitt prosjekt, hadde jeg en venn som byggde om fra dobbel

bensin til dobbel diesel på 2X200 hk, mot min installasjon på 1X320 hk. Båtene er de samme, en 3055 og en 305.

Følg med så skal dere få vite resultatet :yesnod:

 

bilde242.jpg

 

Hullene ble behørlig tettet på innsiden også, etter alle kunstens regler.

Stringerne ble saget løs og flyttet ut ca 20 cm på hver side.

Stringerne ble støpt fast igjen, men her la jeg inn kevlarduk som ekstra forsterkning for sikkerhets skyld.

Jeg rådførte meg med en lokal båtbygger gjennom hele støpeprosessen.

Så vær helt trygge, dette er bedre en nytt :smiley:

I følge båtbyggeren er gjennstøpingen av hullene uproblematisk, uten at jeg skal gå nærmer i detaljer på dette.

 

bilde246.jpg

 

Så falt valget på motor. Det ble en CMD 320 (QSD 4,2) med Bravo 3 drev, dels pga volvo sine problemer med motorene sine men mest pga pris.

Link to post
Share on other sites

bilde247.jpg

 

Nå begynte det mer avanserte arbeidet, hulltaking i hekken.

Her er det viktig å vere nøyaktig, ellers kan motoren bli stående på skakke eller for høyt eller for lavt.... :crazy:

 

bilde248.jpg

 

Borremalen var et kjempeflott verktøy.

 

bilde250.jpg

 

Dette var pirkearbeid, for tykkelsen på akterspeilet må være mest mulig lik hele veien rundt.

Mye slipearbeid og tilpassing. Laget meg en mal for å måle tykkelsen.

Tykkelsen var over 60mm i bunnen og 50mm i toppen. At det er plant og rett er også viktig.

Dette tok mange timer :sweat:

Link to post
Share on other sites

40.jpg

 

Da opprettingsarbeidet med hekken var gjordt, begynte jeg på jobben med å montere transom.

Må legge til at det er viktig å støpe inne i selve hullet også, for at utfyllingsmaterialet ikke skal begynne å trekke vann.

Så må det legges på noen lag med topcoat. Først da er du klar til å montere transom.

Link to post
Share on other sites

28.jpg

 

Må vel ta med noen detaljer også. Brukte en mal slik at motorfundamentene var på plass før motoren kom ombord.

 

38.jpg

 

20.jpg

 

Powertrim pumpen ble montert på aluminiumsdørken.

 

6.jpg

 

Måtte lage nytt instrumentpanel da det andre hadde dobbelt så mange hull.

Så her blir det plass til litt av hvert senere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...