Bjartn Startet 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2010 Det finnes mye teakmøbler rundt omkring. Endel spisebord og skjenker med ganske store flater, kan kanskje være kandidater for båtinnredning. Jeg ser for meg at mye av dette kalles teak, fordi det er brunt. Er det noen måte å forsikre seg om at det faktisk er teak? Om det er teak og jeg sliper det ned og lakker - vil det da fungere bra med materialer fra forskjellige møbler etc? Eller vil det være tydelig forskjell i struktur, mønster etc? Jeg har rotet rundt med endel trearbeider, men aldri teak. Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
"Mathilde" Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 (redigert) Teak??? Er treverket ubehandlet? Lukt på det så finner du nok ut om det er ekte teak. Teak er teak Redigert 14.Februar.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Men det finnes mange forskjellige typer teak også, så selv om alle delene er teak kan de likevel ha forskjellig utseende! Men etter beising før lakkering blir de som regel ganske like uansett. Husk bare på at 99% av de teakmøblëne du kommer over er teakfiner, med heltre i detaljer som bordben, kanter m.m. Det finnes gamle møler i mange forskjellige treslag. Av de brune er vel teak, mahogny og palisander de vanligste. Men utseendet er ganske forskjellig, så du ser lett hva som er teak og hva som ikke er det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bjartn Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Ta f.eks dette spisebordet Teak bord Dette er vel massivt og endel teak til en rimelig penge? Og her er en liten skjenk, med relativt store flater som kan brukes Teak retro skjenk Går det an å bruke sånt og at det blir fint etter behandling? Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
eysteind Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Dette er finer... Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Enig. Det er svært sjelden at innomhus møbler er heltre. Stort sett finert spon Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Fanafjord Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Hagemøbler derimot er ofte heltre teak. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
M/S Bastard Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Se etter brukte inngangsdører, helst med karmene. Får mye ok virke ut av dette Sitér dette innlegget Link to post
Bjartn Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Takker! Her er faktisk en hel garasjeport! Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.