Jump to content

Prosjekt oppfreshing av Wesling 16HT


Bjartn

Recommended Posts

Da har Bjartn kjøpt seg båt!

 

Etter mye drømming, kikking på annonser, kikking på prosjekter og bilder, så har jeg endelig funnet båten

jeg skal bruke altfor mye tid og penger på framover.

 

Det er en Wesling 16 HT av ukjent årsmodell, men er av den gule typen (skroget er gult innvendig) og det er vel den første utgaven.

SDC16953.jpg

 

SDC16994.jpg

Jeg vet ikke om det freshe gyngehest-tusenbeinet følger med. Kanskje det funker som tube? :diving:

 

Den er sliten og uflidd, men er i mine øyne et kjempegodt utgangspunkt for en fin båt.

Den har enkelte skader her og der

SDC16972.jpg

 

men utgangspunktet er bra syns jeg. Den mangler dessverre puter, men det skal jeg få ordnet for en billig penge.

SDC16986.jpg

 

Skroget er ikke så verst, ingen større skader eller hull såvidt jeg har sett.

SDC16978.jpg

 

SDC16975.jpg

 

SDC16956.jpg

 

Akterspeilet ser rimelig helt ut. Er litt sprukket akkurat inn mot motorfestet, men tror ikke det er vesentlig svekket

SDC16959.jpg

 

Dashen er jo bare lekker! :nonod:

SDC16964.jpg

 

Men Utraflexen virker greit så den tar jeg med videre. Turtelleren også gjerne, den var ikke så verst. Bryterpanelet fra

Biltema kommer nok til å avgå med døden. Biltema kan være konge det, men jeg liker ikke at de setter logoen sin overalt!

Akkurat dette panelet er rimelig stygt uansett.

 

Mangler jo kalesje også, men Westermoen har komplett kalesje inkl. stenger for under 7000,- inkl frakt. Så da dobles

prisen på båten.. :eek: Liker med andre ord å innbille meg selv om at jeg har fått den billig. :yesnod: Jeg får den i hus

i slutten av april, og etter mine beregninger er jo det bare en måned til. Fram til det så er det mye planlegging som må gjøres!

(eller drømming.. :lol: )

 

 

 

Så nå har jeg store planer for de neste månedene:

- Vaske

- Lappe skader og sår

- Bygge ny konsoll i plast og teak på både SB og BB

- Legge ny dørk (usikker på hva)

- Muligens lakkere hele båten, har litt lyst på hvitt skrog

- Få på plass kalesje

- Kjøpe motor

- Lage og sy puter (skumplast og skai)

- Legge opp nytt el.anlegg

- og sikkert altfor mye annet også underveis! :giggle:

 

Jeg håper folk vil komme med gode tips, knusende kritikk, velmenende ord og mye inspirasjon underveis.

Til gjengjeld skal jeg være aktiv med kamera! :yesnod: For meg tror jeg en prosjekttråd vil være viktig

for å holde motivasjonen og lysten oppe.

Redigert av Bjartn (see edit history)

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Grattis med valg av båt. Du har funnet deg en klassiker.

Her har du mange arbeidstimer foran deg. Gøye timer! :smiley:

 

For meg tror jeg en prosjekttråd vil være viktig

for å holde motivasjonen og lysten oppe.

 

Prosjekt tråd er gull verdt!

Husk å ta mange bilder underveis og vis de til oss :yesnod:

 

Lykke til og kos deg :cheers:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Hei, dette ser ut som et greit utgangspunkt. Du vil nok få endel timer med svette i panna, støv i nesa og glassfiberkløe over dette prosjektet. Her er min Wesling som jeg pusset opp i fjord. Denne har ikke originalt overbygg, men ble da båt av den også etter en myyye større jobb enn jeg hadde trodd. :sweat: Her hadde jeg endel støpejobb og lakket den i BT sin offwhite 2-komp lakk.

Ønsker deg lykke til. :flag:

Flotte båter disse Linge-båtene.

Link to post
Share on other sites

Takker for lykkeønskninger!

 

Softneck - jeg har nok fått med meg tråden din. :yesnod: Har vært til stor inspirasjon!

 

 

Hva syns dere om farge da? Den er jo blå nå, som forsåvidt er en orginal Wesling-farge.

Men dette er jo egentlig en gul utgave, såvidt jeg kan se innvendig. Vil det være helligbrøde å

lakkere skroget hvitt/off-white?

 

Gleder meg til polyesterduft og glassfiberstøv! :cool:

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Syns Weslingen kler blått fint, men originalfarga var vel noe lysere? Men innredninga liker jeg best off-white + treverk. Farga på min 490 er 8012 Musling.

 

Vil anbefale å ta av beskyttelsesplata på akterspeilet for å se etter sprekkdannelser. Min er reparert 2 ganger i akterspeilet etter grunnstøtinger.

 

Dashbordet ser _veldig_ hjemmelaget ut, originalen er noe smekrere. Blir nok bra med nye konsoller i plast/teak.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Blått er lekkert! Den blåfargen juger litt på bildet! I forhold til orginalfargen, er RAL 5024 faktisk lysere. Prøvde å spørre Westermoen da jeg pussa opp båten, men den fargen han oppgav, var en utgått farge fra Jotun. Da ble det å finne en i RAL-systemet.

Er enig i at konsollen ser skikkelig hjemmesnekret ut, og vil anbefale trådstarter å måle på en orginal konsoll, slik at den du lager, ikke blir for klumpete. Bygg i teak! Lekkert det også. Med det samme du er i gang, ville jeg støpt inn 22 mm finer i akterspeilet + bygge stringere. Akterspeilet på disse båtene er sorgfulle! :sad:

Fenderlist finner du hos Parmaplast. Bestill 11-12 meter, så slipper du å sitte på 6 meter fenderlist du ikke kan bruke(standard lengde er 18m) Ser du er fra Nøtterøy! Hvis du trenger en fenderlist på 6 meter, så kan du hente den hos meg! :smiley:

 

Hilsen

SO-VALL

....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder??

Link to post
Share on other sites

Kikket på litt pute-emner i dag. Tror jeg har en potensiell skumplastmadrass som er fast nok - Plus F50 på Jysk.

 

Den kunne kanskje vært fastere, men jeg syns det funket bra når jeg prøvesatt den.

 

Tenkte kanskje jeg skulle begynne å ordne disse putene nå, selv om jeg ikke får båten før om

en måned. Men da får jeg jo nok å gjøre! :smash:

 

Spørsmålet er om noen vet målene på disse putene? Det er 1,5 time å kjøre til der min står, så jeg

får ikke målt. :nonod:

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Artig, sendte en mail til en kar som solgte puter på Finn. Fikk tilsendt målene på under en halvtime.

 

Om noen andre skulle ha behov for det, så er de som følger:

 

Putene har følgende mål:

Stor pute foran:Tykkelse 6 cm. Bredde foran 38 cm. Bredde bak 122 cm. Lengde 93 cm.

Sideputer: Tykkelse 6 cm. Bredde foran 36 cm. Bredde bak 48 cm. Lengde 85 cm.

Midtpute foran: Tykkelse 6 cm. Bredde 50 cm. Lengde 85 cm.

Små puter bak: Tykkelse 6 cm. Bredde foran 48 cm. Bredde bak 30 cm. Lengde 38 cm.

 

Puteml.jpg

Og her er min lekre tegning! :smiley:

 

 

Blir litt skeptisk da.. mine regneferdigheter sier da at jeg trenger

1 madrass på 120x200 for den store bauputen, kr 725,-

1 madrass på 75 x 200 for de to sideputene, kr 425,-

1 madrass på 75 x 200 for midtputen/sengeputen, kr 425,-

 

Dette blir 1 575! :eek: Så ligger det faktisk putesett for 2 500,- på Finn.no . Er det verdt det..?

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det blir selvlagde puter, gitt! Kjekt å ha en mor som syns det er blitt for lenge siden forrige gang hun sydde

kalesje og puter, så nå var hun klar for nye jobber! :flag:

 

Har kikket litt rundt etter skai og ser at Stoff&Stil er desidert billigst.

Da får jeg litt bange anelser.. noen som har brukt dette stoffet? Er det en grunn til at dette koster 100kr mindre pr meter

enn de fleste andre jeg har sett? (Ja, jeg vet at det ofte er en grunn, men det hadde jo vært kjekt å gjøre et kupp også :yesnod: )

 

 

Hadde tenkt å hente båten i slutten av april, men nå pønsker jeg på muligheten for å få den i hus/havn innen påske...! :cool:

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Jeg har trekt om mine puter og laget stoler til min Fjordwing, men skai fra Stoff & Stil.

Tror ikke det er noe dårligere enn hos andre. Mine ser i hvertfall veldig bra ut (kvaliteten på stoffet, altså!)

Skumgummien ble kjøpr av en lokal grosist, men tror ikke det ble billigere enn den prisen du nevner over.

 

Er også i ferd med å ferdigstlle ny kalesje. Den er sydd sammen, må bare en tur ned i båten å få merket opp hvor festepunktene skal være før jeg syr den hvite kanten rundt.

Det gikk overraskende bra å sy dette selv. Litt knot med vinduene siden de er av plast og litt lett å strekke. De første ble litt skjeve før jeg fant ut av det. Brukte Markilux 35 stoff. 100,- billigere pr m enn Markilux 37. Sikkert ikke like motstandsdyktig mot regn (sjekket dette på en internett side), men tror det er godt nok til mitt bruk.

Link to post
Share on other sites

Flott, takker for tilbakemeldingen!

 

Du klarte å sy kalesjen selv altså? Med vanlig maskin, eller? Husker da mamma sydde for mange år siden, da taklet ikke den vanlige symaskinen

jobben. Løsningen ble oldemor sin gamle pedaldrevne Singer. :lol: Den var kraftig nok til kalesjestoffet.

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Fant ut at Stoff & Stil jo har butikker også, deriblant i Trondheim. Var innom en tur i dag, og der hadde de et vanvittig utvalg!

Det var et husmor-mekka! :lol:

 

Fant en rull med skai i en fin, lys beige farge. 50 kr/m! :eek: 130cm bred. Kjøpte likegodt resten av rullen og det var 14 meter.

700kr for 18kvm skai! Så nå må jeg nesten skai-belegge hele båten. Det er jo vanntett og allting. :sailing:

Fargen jeg kjøpte ligger ikke på nettet, men er litt lysere enn denne. De hadde samme navn, men annet fargenummer.

 

Det blir så lekkert med de putene! :cheers:

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Båten er i hus/havn/carporten! :flag_bp:

 

SDC17743.jpg

 

Jeg håper å få brukt litt påsketid i båten nå! :easter:

 

SDC17742.jpg

 

Hentet den 1.april på Hitra. Der hadde den stått i en hage i ca 3 år, uten kalesje eller presenning selvfølgelig.

Dette bærer den noe preg av, og det var ganske store mengder løv, jord, edderkopper og annen drit overalt.

 

SDC17747.jpg

 

SDC17746.jpg

 

Jeg begynte med å ta ut det som kan tas ut - det fulgte med litt diverse fendere, dregg, batterikasser og litt annet dill.

Får gå over det og se hva som går an å bruke. Deretter gikk stolene og så begynte jeg på konsollen. Det viste seg at

orginalkonsollen faktisk er under den gule, fæle respatexaktige plate-opplegget som var der.

 

SDC17752.jpg

 

Det er jo ikke mye igjen av den. Noen har visst fått amok med borremaskinen! :crazy: Men for meg betyr det kanskje at

jeg kan bruke den som mal eller form for å lage en ny en, så det er jo toppers!

 

Deretter var det vasking! Først bare vann, deretter har jeg avfettet, brukt noe båtsåpeopplegg fra Turtle og enda mere vann. Båten er nå veldig selvlensende - har borret hull fra benkene foran og inn i dobbelbunnen. Derfra renner det bak og ut to nye hull - ett på hver side. Her burde det egentlig være et lenseopplegg, men det blir nok for lavt. Når jeg er ferdig med verste vanningen inni der, så får jeg fylle hullene igjen.

 

 

SDC17755.jpg

 

Etter noen timers intensiv vasking så ser det nå slik ut!

 

De hullene dere ser i benkene der var der fra før, og er strengt tatt helt ubrukelig. De ligger omtrent 3cm over laveste punkt. Jeg har borret i laveste punkt, og der går det åpent under gulvet og helt bak.

 

 

Jeg har pønsket på om jeg skal rulle eller sprøyte både utenpå og inni. Jeg ser at det tidligere er gjort relativt ukritisk rullearbeid på den,

så å starte med sprøyte nå er helt unødvendig. Forsåvidt greit, for rulle er nå tross alt enklere. Når det gjelder innvendig - hva bør jeg gjøre av grunnarbeid? Jeg får det rimelig reint, men ikke 100% hittil. Hva bør jeg vaske med, og hva bør jeg gå over med før jeg maler?

 

Har tatt av aluminiumsplaten i hekken og ellers kikket litt rundt bak der. Såvidt jeg kan se så virker alt å være i sin skjønneste orden. I alle skrue- og tappehull har jeg kjørt skrujern ned i kjernen/materialet. Det vil si at jeg har forsøkt, fordi her virker det hardt og fint. Har ikke kommet over vått finer. Skal se videre på dette, og har uansett tenkt å lage noen knestøtter innvendig for å stive opp.

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Siden styrekonsollen er en del av forma på ovebygget, (ser hvertfall slik ut) synes jeg ikke du skulle skjære den vekk. Hva med å plaste igjen alle hullene for så å lage nye å male hele greia. Du behøver jo ikke male resten av overbygget likevell. Om det er vanskelig å finne en farge som matsjer kan du jo knekke den med å kjøre samme farge som du skal ha på skroget f.eks?????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...