bliss X Startet 2.August.2004 Del på Facebook Startet 2.August.2004 Mandag 26.07.04 ble foreningen Mohawks venner stiftet. Foreningen består av nåværende og tidligere sjøkorpsmedlemmer. Formålet er å bistå Sjøkorpset både økonomisk og praktisk i arbeidet med å sette båten i stand igjen. Se http://www.sjokorpset.no/ Hørte aldri noe mer om skyldsspørsmålet. Mohawk ble jo påkjørt Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 Om den ble påkjørt eller ikke der strides de lærde går jeg utifra? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2004 Del på Facebook Svart 4.September.2004 Jeg løfter denne tråden litt jeg - for dette er en god sak som jeg synes det er verdt å støtte. Jeg var på Båter i Sjøen i går, og snakket med sjøspeiderne på standen deres. De samler inn penger for å få reparert den stolte skuta Mohawk igjen etter kollisjonen i Nederland. Han som stod på standen var en hyggelig kar som viste seg å være lederen som lå og sov under dekk da de kolliderte med tråleren. Han var sistemann opp av båten - etter at han hadde sikret at alle de mindre speiderne var ute. Han hadde vann til brystkassa da han kom seg ut, og han var preget av det han hadde opplevd. Her er et utdrag fra brosjyra deres: S/Y Mohawk II sank på 2 minutter under svært dramatiske omstandigheter. Det er et under at alle de 20 sjøspeiderne ombord overlevde. 11 personer var under dekk, og mange sov da ulykken inntraff. Av en besetning på 20 var det 13 som var i aldren 13 til 17 år. Mannskapet har fått mye ros av hollandske myndigheter for sitt gode sjømannskap. Redningsselskapene og mannskaene på de omkringliggende fiskefartøyer trodde ikke sine egne øyne da de så hvr raskt og effektivt speiderne fikk satt ut føåter og evakuert båten mens den sank" Skuta står i dag på land - men har store skader. For at den skal bli fraktet hjem må det lages en stålramme som støtter båten. De er i ferd med å få på plass mye nytt utstyr til båten, men de trenger penger for å få gjennomført de tingene de trenger profesjonell hjelp til. Mer info om det hele finnes på http://www.sjokorpset.no I følge han jeg snakket med ser det ut til at skyldsspørsmålet går mot Mohawk ettersom de hadde motordrift da de kolliderte (og de var visst på feil side i leia har jeg lest et sted). I tillegg er ikke forsikringsselskapet veldig interessert i å utbetale penger ettersom Mohawk var utenfor det avtalte farvannet i forsikringen da ulykken skjedde (dette skyldes at han som hadde ansvar for å endre forsikringen var blitt plutselig syk - og at de glemte å kontrollere dette) Vi har i sommer diskutert forskjellen på Båtfolk og Folk i båt opp og ned her på forumet i sommer - og det mange etterlyser er at flere skal lære hva godt sjømannskap er og at flere kan dele den positive båtkulturen vi har i Norge. Det er nettopp dette Sjøspeiderne gjør i praksis - de lærer opp unge gutter og jenter til å mestre sjøen og de gir de verdier som vi verdstter. Kanskje en idé for Syvert i KNBF å engasjere seg også? Syvert oppfordret meg til å melde meg inn i KNBF tidligere i sommer her på forumet for å støtte deres sak - og jeg gjorde det. Jeg synes KNBF skal engasjere seg i denne saken. Jeg vil oppforde alle til å gi litt til Mohawk slik at sjøspeiderne kan få skuta si på vannet igjen. Det er ikke så mye som skal til om mange bidrar. Så da er oppfordringe sendt videre. Hva du kan bidra med finner du her http://www.sjokorpset.no/hjelp.htm Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2004 Hva med en felles innsamlingsaksjon for baatplassen.no? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Tja. En god sak er det jo. Men det var jo for dumt å ikke ha forsikring da? Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Men det var jo for dumt å ikke ha forsikring da?Uheldige omstendigheter kan skje alle... At en mann var syk og at ingen var klar over hans ansvarsområde på avreisetidspunktet, må vel kunne sies å være menneskelig feil. Vi er alle mennesker, og den som aldri gjør feil, finnes ikke ! (tror jeg) Jeg støtter saken og skal se på et medlemskap i KNBF (hvis de vil ha meg, da...) mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Jeg støtter saken og skal se på et medlemskap i KNBF (hvis de vil ha meg, da...)Bra det, men har KNBF og sjøkorpset noe med hverandre å gjøre , har jeg falt av lasset igjen Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Bra det, men har KNBF og sjøkorpset noe med hverandre å gjøre , har jeg falt av lasset igjen Se svar nr 2 i denne tråden avsnitt nr 6... (i rødt...)mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Hva med en felles innsamlingsaksjon for baatplassen.no? Godt forslag En 100 lapp fra hver av plassens medlemmer Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Bitteliten Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Godt forslag En 100 lapp fra hver av plassens medlemmer Om alle gir litt med hjertet er det flott. KNBF og Sjøspeiderne har ikke noe med hverandre å gjøre. Jeg har gitt hver gang jeg har sett de på stand, og jeg kommer til å gi igjen. Jeg synes dette er en flott sak. At de ikke hadde forsikring er jeg helt enig med er dumt, men det er lite å gjøre med nå. Sjøspeiderne formidler godt sjømannskap og positive verdier ved å være på sjøen. Mange fine bilder her : http://www.sjokorpset.no/album.htm Sitér dette innlegget Link to post
Guest TANYA Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Jeg håper alle som har mulighet til det støtter opp om Mohawk, de trenger hver eneste krone de kan få. De gjør en kjempeinnsats for barn og ungdom når det gjelder sjømannskap. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Nå fant jeg nettopp denne notisen i et nederlandsk diskusjonsforum for skipsfart: Omroep Zeeland 06/09/2004 Noorse scouts kopen Mohawk 2 terug -------------------------------------------------------------------------------- Voor het symbolische bedrag van 1 euro kopen Noorse scouts het zeiljacht Mohawk 2 terug van Rijkswaterstaat. Het jacht zonk in de nacht van 18 op 19 juli voor de boulevard van Vlissingen nadat het overvaren werd door een Arnemuidse vissersboot. Voor Rijkswaterstaat heeft het zwaarbeschadigde schip geen waarde en daarom kregen de Noren het aanbod het jacht terug te kopen. De overdracht is dinsdag 14u00 op de Scheldepoortwerf. De Noren moeten de bergingskosten in termijnen terug betalen. De som er interessert i å lese resten av tråden finner den her: http://www.iezie.be/free/forum/JB/messages/894.html Lykke til med aksjonen og arbeidet for å få Mohawk under seil igjen! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tressfjord28 Svart 12.September.2004 Del på Facebook Svart 12.September.2004 Helt enig ,stå på.Speiderne trenger skuta si. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 12.September.2004 Del på Facebook Svart 12.September.2004 Helt enig ,stå på.Speiderne trenger skuta si. Hørte på radio idag at Mohawk fikk tildelt årets sjøsikkerhetspris. Diplom og sjekk på 10.000 kr for deres innsats under redningsaksjonen ved påkjørselen tidligere i år. Utvist meget godt sjømannskap. Gratulerer Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2005 Tar fram denne igjen. Det har vært relativt stille omkring Mohawk en stund. Se http://www.savemohawk.com/index.html Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 "Mohawk II" er på sjøen igjen, kanskje flottare enn nokon gong. Sjå sjøsetting og sterke følelsar i "Norge i dag" ca kl 21.10 i kveld på NRK1. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
VannTro Svart 19.Juni.2017 Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 I helgen hadde vi besøk av Mohawk II i Fantebukta på Kommersøya. Ei fantastisk flott skute med masse ivrige ungdom(sjøspeidere) ombord. Det er som de fleste kanskje huske, en ganske spesiell historie bak skuta i moderne tid. Båten er for øvrig nå gjeldfri etter bidrag fra mange. Oslo kommune, Oslo KFUM, Eivind Astrups allmennyttige stiftelse og Den danske Bank + masse dugnadstimer. https://tv.nrk.no/serie/glimt-av-norge/dkoa38000010/09-01-2011 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.