Jump to content

30hk Sabb Mitsubishi mister kjølevannet


Andreash

Recommended Posts

Har en ca 1984 modell 30hk Sabb Mitsubishi 4syl diesel. Motoren er ferskvannskjølt. Har problemer med at den kvitter seg med kjølevannet i ekspansjonstanken/varmeveksleren. Har demontert toppen for å skifte topp-pakningen, som var det jeg resonnerte som mest logisk. Litt vanskelig å se, men kunne kanskje se ut som om den hadde hatt lekkasje, men veldig usikkert. Monterte sammen igjen, og prøvekjørte. Ingen forskjell, akkurat det samme skjedde. Har demontert igjen, og fått toppen trykktestet. Denne var tett, men 2/10mm skjev,- Planet denne, men tror dette er så lite at det ikke skulle ha så mye å si?

 

Noen andre som har erfart lignende med samme motor? Plager meg at en soleklar feil ikke er funnet.. Takknemlig for synspunkter / råd.

Link to post
Share on other sites

Er rimeleg sikker på at vannet forsvinner ut av "overløpet" på ekspansjonstanken. Satt en slange på dette overlpsrøret, og i bunnen av en gjennomsiktig flaske fyllt med vann. En kunne da se ørsmå bobler stige opp når en gav litt pådrag. Men veldig lite her også. Tenkte sprekk i topplokk eller manufoil/varmeveksler. Har desverre ikke funnet noe....

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om topppakningen og eller toppen har skade. Det at kjølevesken forsvinner ut av ekspansjonstanken skyldes sannsynligvis overtrykk i kjølesystemet. Det eneste jeg kan tenke med som kan lage det, er en lekkasje i topp eller topppakningen.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill. Hadde i utgangspunktet også tro på topp eller toppakning, da problemet oppsto gradvis, over flere år. Ble aldri kjørt varm, var forsåvidt bare å slå vannet nedpå igjen, men slik skal det ikke være. Men plager meg at toppen er tett (trykktestet på verksted) og ny toppakning. Problemet var uendret. Skiftet pakningen, og da det som sagt var samme problem, demonterte jeg toppen og fikk den trykkprøvd og planert. Men har ikke montert igjen, da jeg svært gjerne vil finne "noe galt"! Har prøvd å se etter sprekker i sylindrene, men ikke funnet noe der heller. Manifolden er kun trykkprøvd av meg selv i garasjen, kanskje det er verdt å få den sjekket av profesjonelle også. Men ser strøken ut.

 

Merkelig..

Link to post
Share on other sites

Begynner alltid slike jobber med å kjøre trykklyft i sylindrene når ventilene er lukket, for så å lytte etter hvor lekkasjen kommer ut. Ikkje alltid like lett med diesel da det er forholdsvis høyt trykk i kompresjonstakten, og man har sjelden meir en 10 bar tilgjengelig med trykkluft.

Nå når det er demontert så er eg usikker på letteste måte å finne feil. Det er jo skikkelig lys og speil nedi sylindre på leit etter sprikker....

Det er vel ikkje løse sylinderforinger på denne? I så fall er det veldig vanlig å få lekkasje ein eller annen vei ved jobb på motor, om en ikkje er uforsiktig ved feks tørning av motor uten toppen på. Da kan en lett fikse ein defekt toppakning, men og lage ein ny feil...

Lykke til, og hold oss oppdatert :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hadde ”samme” lignende problem på båten til naboen, der forsvant vannet ut i eksosen og der viste det seg att det var kjøleren (ekspansjons-tanken) som var hull i sånn att vannet forsvant ut i eksosen så det var ikkje noen lekkasje å se på utsiden av motoren. Det letteste er å løsne belgene på begge sider av veksleren, ta ut rør-veksleren til saltvanns-veksleren som sitter inni og sjekk tilkoblings-flensene på ekspansjons-tanken. På naboens båt var det utgående flens som var tæret hull i. Send en IM om du trenger mer info

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan du ikke definere den litt skjeve toppen som "noe galt", og håpe at du nå har funnet og rettet feilen inntil det motsatte er bevist? Hvis toppen er trykktestet er det vel ikke sprekk der, og med ny toppakning skal dette bli bra. Tror jeg hadde montert og testet før jeg hadde problematisert videre. Uansett er det vel rimelig å anta at dersom problemet er uendret etter montering, er feilen i tilknytning til noe annet enn toppen, etter at du har iverksatt de tiltakene. Dermed vil montering av toppen ikke komplisere feilsøk andre steder i systemet (kanskje)? Eller er du sikker på at kjølesuystemet utsettes for overtrykk?

Link to post
Share on other sites

Takk for svært konstruktive tilbakemeldinger :)

 

Er sikker på at det blir trykk i kjølesystemet. Når jeg plasserte en liten kanne under "overløpsrøret" på varmeveksleren, ble denne full av vann etter en tid, f.eks noen timer. En kunne da ikke se vann i varmeveksleren, kun rett ned på rørsatsen for saltvann. Vil tro det hadde blitt varmgang ved lengre gangtid, hvis jeg ikke hadde helt vannet tilbake. (mindre enn 1 liter vann). Når jeg slo vannet tilbake var nivået som i utgangspunktet.

 

Har blitt plaget så mye med denne motoren, at jeg rett og slett her gått litt lei.. Men er ikke akkurat nyttig å ha en båt uten motor liggende i evigheter heller, så får vel hive meg rundt å skru litt igjen. Har skaffet meg en delemotor, så har jo muligheter til å bytte både topp og manifold frem og tilbake, så skal jo ha alle forutsetninger for å finne ut av problemene.

 

Kan rett og slett en skjevhet på 2/10 mm være nok til å skape forbilekkasje i toppakningen? Den hadde en "bananform", men husker ikke riktig om det var midten eller sidene som ble høvlet mest.

 

Er vel bare å skru sammen å prøve, har ikke motoren i båten, så er jo forholdsvis fine arbeidsforhold.

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke nødvendigvis mer skjevhet enn dette til, så det kan være du allerede har funnet årsaken. Men sjekk blokka også, om det kan være skjevheter der i tillegg. Du bør også sjekke sylinderforingene som andre anbefaler her, hvis det er løse foringer må disse være i samme høyde for å tette. Sjekk også sylinderveggene for sprekker, denslags har hendt før...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ved evt sjekk av planhet av blokka, må vel stemplene tas ut for å få maskinert blokka?

 

Ja, må du plane blokka også så er det nok ingen vei utenom full demontering. Men det er skjelden blokka blir skjev da. Jeg ville ha sjekket med en stållinjal og følerblader, bare for å ha eliminert den muligheten. Det trenger du ikke demontere mer for å gjøre. Eventuelt legge den nyslipte toppen nedpå uten pakning, og måle rundt alle sider. Siden du allerede har skiftet pakning en gang, er det jo greit å sjekke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har en ca 1984 modell 30hk Sabb Mitsubishi 4syl diesel. Motoren er ferskvannskjølt. Har problemer med at den kvitter seg med kjølevannet i ekspansjonstanken/varmeveksleren. Har demontert toppen for å skifte topp-pakningen, som var det jeg resonnerte som mest logisk. Litt vanskelig å se, men kunne kanskje se ut som om den hadde hatt lekkasje, men veldig usikkert. Monterte sammen igjen, og prøvekjørte. Ingen forskjell, akkurat det samme skjedde. Har demontert igjen, og fått toppen trykktestet. Denne var tett, men 2/10mm skjev,- Planet denne, men tror dette er så lite at det ikke skulle ha så mye å si?

 

Noen andre som har erfart lignende med samme motor? Plager meg at en soleklar feil ikke er funnet.. Takknemlig for synspunkter / råd.

 

Hei! Har sjekket med en co måler om det er eksos i kjølevann?

Holder lokket på ekspansjons tanken trykket sitt på ca 0,7kg?

 

Må huske på at fra motoren er kald til den er driftsvarm ekspanderer luften i ekspansjonstanken mye og det er derfor viktig at lokket er tett og holder trykket det skal ha på ca o,7kg.

Fyller du tanken helt opp vil den kaste ut vann ettervert som den blir varm, det skal være rom for ekspansjon.

 

Har nett fikset en slik mitsubishi 30hk selv her hadde verkstedet til tidligere eiger tatt av toppen pga at motoren "kokte" eier kjøpte ny motor og solgte den rimling til meg. Jeg trykktestet toppen, den var tett, testet kjøler tett, men jeg begynte å undre da jeg skulle ta av termostaten. Denne sto med bypas løpet fra toppen slik at den ikke kan sirkulere før termostaten åpner. Det viste seg også at impelleren var gåen.

Ny topp pakning og impeller og motoren ble god som ny.

 

Men ser det at lokket mitt på ekspansjonstanken skulle med fordel vert byttet.

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har teitet toppen med momentnøkkel og at denne løser ut ved korrekt moment. Har denne vært lagret oppspent vil fjæra slakne over tid slik at denne løser ut for tidlig. Regner også med at du har brukt korrekt moment i henhold til spec.

 

Du er selvsagt obs. på det med smøring av boltegjenger og under boltehoder. Du vet selvsagt at alle boltehuller må renskes med gjengetapp og blåses rene med trykkluft og boltene må være rene for rust og sot. Du vet også at dersom boltene går tregt så blir strekket i boltene mindre selv om momentet er korrekt. Så vet du sikkert også at står der olje eller vann nede i et boltehull så kan bolten bunne i dette og du får en hydraulisk lås så kraftig at når momentnøkkelen løser ut så er det klaring under boltehodet.

Link to post
Share on other sites

Har byttet lokket på ekspansjonstanken, det var nok i orden det gamle også..

 

Toppen er selvsagt trukket til med moment, og rene smurte gjenger.

 

Vurderer om jeg skal levere manifolden til trykktesting, evt lage til noe utstyr for å trykke den selv. Er vertfall godt i gang med skruingen igjen, så får vi håpe at jeg får den til.

 

Har byttet termostaten, den slangemonterte typen. (Produsert av gull??)

 

Atter en gang, takk for solide innspill :)

Redigert av Andreash (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har byttet lokket på ekspansjonstanken, det var nok i orden det gamle også..

 

Toppen er selvsagt trukket til med moment, og rene smurte gjenger.

 

Vurderer om jef skal levere manifolden til trykktesting, evt lage til noe utstyr for å trykke den selv. Er vertfall godt i gang med skruingen igjen, så får vi håpe at jeg får den til.

 

Har byttet termostaten, den slangemonterte typen. (Produsert av gull??)

 

Atter en gang, takk for solide innspill :)

 

Hvor i landet bor du?

Bor selv på Avaldsnes i Karmøy komune

Jeg trykktestet manifoilen selv, lagde noen skiver pakninger til lokket og brukte en stor tvinge over.

 

Hva med å få lånt utstyr for å trykkteste kjølesystemet? Selges forøvrig på biltema

Da vil du jo få sett om trykket faller og om det kommer kjølevæske i eksosen.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Gravd videre, "siden jeg likevel var kommet så langt"... Tatt ut stemplene, sylinderen var bra, lite slitt. Men både veiv og rammelagre var veldig slitt, så disse må byttes. Heldigvis ser veiven bra ut. Så da blir det nok nye lagre og stempelfjærer, samt honing av sylindrene. Så da skal motoren ha en grei sjanse for å overleve :rolleyes:

 

Forøvrig var de meget oppegående folkene hos Auto23 http://www.auto23.no/motoroverhaling.asp i Bergen ikke overasket over at toppakningen kunne legge ved 2/10mm skjevhet, så får håpe det er det hunden er begravet. Så nå er det å vente på deler før neste akt i forestillingen :drink:

Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...