Popeye83 Startet 15.Februar.2010 Del på Facebook Startet 15.Februar.2010 Hei, jeg har to problemstillinger angående Thermo top C installasjonen min som jeg håper noen kan hjelpe meg med: Har koblet vannvarmeren/vannvarmesløyfe til motorens kjølevannssløyfe via en varmeveksler. Når jeg bruker motoren på tur ønsker jeg å bruke sirkulasjonspumpen på vannvarmeren for å sirkulere vannet uten at selve varmeren går. Det jeg har tenkt på er å koble meg inn på kabelen på sirkulasjonspumpen og gi den strøm via en egen bryter. Det skal ikke være noe problem for selve sirkulasjonspumpen sin del, men er bekymret for at "kretskortet" på varmeren kan ta skade av å få spenning inn på seg i "feil ende" Er det noen som har prøvd dette eller som har noen annen god løsning? Varmeren gir jo ca 2,5Kw på halv effekt og hvis man bruker mindre enn dette slår den seg av og på. Regner med at mange start og stopp sliter mer på varmeren enn kontinuerlig drift. Lurer derfor på om der er noen måte å få varmeren til å ta lengre stopp på? Vet det er romtermostater å på tak på til slike varmere, men er litt usikker på hvordan de virker. Hvis de er innstillt til å slå seg av ved 20* vil den da slå seg av på ved 19* igjen, eller er det mulig å justere de slik at de ikke slår seg inn igjen før for eksempel 15* Da vil ja varmeren ta seg en lengere pause og gå lenger når den starter opp igjen. Er det andre måter å løse dette på? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Hei Popeye83, jeg har samme varmer i båten, jeg har ikke behov for mere sirkulasjon enn det som motoren ordner. Jeg har koblet slik. Når der gjelder siruklasjons pumpen, så har jeg ikke prøvd å koble den uten at motoren går. Det må du spørre en ekspert på varmeren. Når det gjelder regulering av tempen, kan du søke i forumet på Webasto Thermo top. Det er mange innlegg om varmeren, tror det står noe om det der. Ellers så er varmeren helt utrolig god, jeg kjøpte den på e-bay fra tyskland. Den hadde stått i en Peugeot 806. Måtte ordne på noen koblinger for å kunne bruke den i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 jeg har samme varmer i båten, jeg har ikke behov for mere sirkulasjon enn det som motoren ordner. Det må du spørre en ekspert på varmeren. Når det gjelder regulering av tempen, kan du søke i forumet på Webasto Thermo top. Det er mange innlegg om varmeren, tror det står noe om det der. Hei, jeg har ikke koblet den direkte på motoren men via en varmeveksler. motoren tar seg av sirkulasjonen til en varmevelsleren. Men for varmesløyfa /webasto og vifteradiatorer må jeg ha en annen form for sirkulasjon på. Kan selvfølgelig sette inn en ekstra sirkulasjonspumpe i kretsen, men håpet å unngå det siden det allerede står en på webastoen. Har såvidt vært i kontakt med en på KCL(webastoimportør) angående pumpa, men han hadde ikke vært borti problemstillingen før og kumme ikke gi meg noe svar. Har stort sett lest det som er å lese om Thermo top C her på forumet tror jeg, og har lært masse, men kan ikke huske å ha sett noe løsning på det jeg skriver. Er skrevet en del om varmere som stopper og starter med da går det ofte på at radiatorer/defrostere ikke greier å ta ut all varmen i systemet. Har ingen problemer når jeg trenger masse varme, det er kun når jeg bare trenger litt(1-2Kw) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Er det en varmeveksler som er plassert utenfor motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Ja, en varmtvannsbereder med dobbel kjølevannssløyfe Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Jeg søkte litt rundt nå, prøvde å finne ut hvordan faktisk en skal kjøre denne varmeren på halv fart? noen som vet dette? (thermo top c) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Popeye83 Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 @Supergnisten Når varmeren har fått temperaturen på vannet over 72* vil den gå over på halv fart, hvis den øker videre til ca 80* vil den stoppe midlertidig inntil temperaturen synker ned mot 60* der vil den starte igjen. Hvis du ønsker å kjøre den på halv fart må du tilpasse effekten du tar ut av vannvarmesystemet til å bli 2-3Kw. Det gjør du ved å stenge av radiatorer, skru ned hastighet på defrostere eller vifter avhengig av hvordan systemet ditt er byggd opp. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 17.Februar.2010 Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 kk, takk for det.. då skjønner det.. :D automatisk justering altså.. :D Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
TLSA Svart 17.Februar.2010 Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Har koblet vannvarmeren/vannvarmesløyfe til motorens kjølevannssløyfe via en varmeveksler. Når jeg bruker motoren på tur ønsker jeg å bruke sirkulasjonspumpen på vannvarmeren for å sirkulere vannet uten at selve varmeren går. Har denne i bilen selv. Men har T-ettellerannet fjernstyring. På den kan jeg velge kun ventilansjon altså at sirkulasjonspumpen går. Tror det er ganske greit, altså at man gir et signal på en av lederene til varmeren. Fungerer ihvertfall slik med start/stopp av varme. Om jeg får tid og finner et multimeter kan jeg finne ut av hva som skjer. Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
Popeye83 Svart 17.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 På den kan jeg velge kun ventilansjon altså at sirkulasjonspumpen går. Er du sikker på at sirkulasjonspumpen faktisk går? Er det ikke bare kupevifta i bilen den starter? Har sett denne koblingen på skjemaet og dette er hvordan jeg har oppfattet at den fungerer, men jeg kan ta feil.. Sitér dette innlegget Link to post
TLSA Svart 17.Februar.2010 Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Japp... Sikker på det. Har ikke koplet til ventilasjonen. Og hører tydlig at den pumper. Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
Popeye83 Svart 17.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Ok, da må jeg utforske den muligheten bedre. Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 17.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Ok, da må jeg utforske den muligheten bedre. Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 17.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Ok, da må jeg utforske den muligheten bedre. Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 17.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 (redigert) Beklager all dobbelpostingen, sitter med ein internettlinje som er treig som sirup, så da går det litt i stå. Redigert 17.Februar.2010 av Popeye83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.