Jump to content

Trenger tips til regulering av Thermo Top C

Popeye83

Recommended Posts

Hei, jeg har to problemstillinger angående Thermo top C installasjonen min som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

Har koblet vannvarmeren/vannvarmesløyfe til motorens kjølevannssløyfe via en varmeveksler. Når jeg bruker motoren på tur ønsker jeg å bruke sirkulasjonspumpen på vannvarmeren for å sirkulere vannet uten at selve varmeren går.

Det jeg har tenkt på er å koble meg inn på kabelen på sirkulasjonspumpen og gi den strøm via en egen bryter. Det skal ikke være noe problem for selve sirkulasjonspumpen sin del, men er bekymret for at "kretskortet" på varmeren kan ta skade av å få spenning inn på seg i "feil ende"

Er det noen som har prøvd dette eller som har noen annen god løsning?

Varmeren gir jo ca 2,5Kw på halv effekt og hvis man bruker mindre enn dette slår den seg av og på. Regner med at mange start og stopp sliter mer på varmeren enn kontinuerlig drift. Lurer derfor på om der er noen måte å få varmeren til å ta lengre stopp på?

Vet det er romtermostater å på tak på til slike varmere, men er litt usikker på hvordan de virker. Hvis de er innstillt til å slå seg av ved 20* vil den da slå seg av på ved 19* igjen, eller er det mulig å justere de slik at de ikke slår seg inn igjen før for eksempel 15* Da vil ja varmeren ta seg en lengere pause og gå lenger når den starter opp igjen.

Er det andre måter å løse dette på?

Hei Popeye83,

jeg har samme varmer i båten, jeg har ikke behov for mere sirkulasjon enn det som motoren ordner.

Jeg har koblet slik.

koblet_slik.jpg

14122009306.jpg

Når der gjelder siruklasjons pumpen, så har jeg ikke prøvd å koble den uten at motoren går.

Det må du spørre en ekspert på varmeren.

Når det gjelder regulering av tempen, kan du søke i forumet på Webasto Thermo top.

Det er mange innlegg om varmeren, tror det står noe om det der.

Ellers så er varmeren helt utrolig god, jeg kjøpte den på e-bay fra tyskland.

Den hadde stått i en Peugeot 806.

Måtte ordne på noen koblinger for å kunne bruke den i båten.

jeg har samme varmer i båten, jeg har ikke behov for mere sirkulasjon enn det som motoren ordner.

Det må du spørre en ekspert på varmeren.

Når det gjelder regulering av tempen, kan du søke i forumet på Webasto Thermo top.

Det er mange innlegg om varmeren, tror det står noe om det der.

Hei, jeg har ikke koblet den direkte på motoren men via en varmeveksler. motoren tar seg av sirkulasjonen til en varmevelsleren. Men for varmesløyfa /webasto og vifteradiatorer må jeg ha en annen form for sirkulasjon på. Kan selvfølgelig sette inn en ekstra sirkulasjonspumpe i kretsen, men håpet å unngå det siden det allerede står en på webastoen.

Har såvidt vært i kontakt med en på KCL(webastoimportør) angående pumpa, men han hadde ikke vært borti problemstillingen før og kumme ikke gi meg noe svar.

Har stort sett lest det som er å lese om Thermo top C her på forumet tror jeg, og har lært masse, men kan ikke huske å ha sett noe løsning på det jeg skriver. Er skrevet en del om varmere som stopper og starter med da går det ofte på at radiatorer/defrostere ikke greier å ta ut all varmen i systemet. Har ingen problemer når jeg trenger masse varme, det er kun når jeg bare trenger litt(1-2Kw)

@Supergnisten

Når varmeren har fått temperaturen på vannet over 72* vil den gå over på halv fart, hvis den øker videre til ca 80* vil den stoppe midlertidig inntil temperaturen synker ned mot 60* der vil den starte igjen.

Hvis du ønsker å kjøre den på halv fart må du tilpasse effekten du tar ut av vannvarmesystemet til å bli 2-3Kw. Det gjør du ved å stenge av radiatorer, skru ned hastighet på defrostere eller vifter avhengig av hvordan systemet ditt er byggd opp.

Har koblet vannvarmeren/vannvarmesløyfe til motorens kjølevannssløyfe via en varmeveksler. Når jeg bruker motoren på tur ønsker jeg å bruke sirkulasjonspumpen på vannvarmeren for å sirkulere vannet uten at selve varmeren går.

Har denne i bilen selv. Men har T-ettellerannet fjernstyring. På den kan jeg velge kun ventilansjon altså at sirkulasjonspumpen går. Tror det er ganske greit, altså at man gir et signal på en av lederene til varmeren. Fungerer ihvertfall slik med start/stopp av varme. Om jeg får tid og finner et multimeter kan jeg finne ut av hva som skjer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...