Jump to content

Montering av landstrøm, avstand mellom 200 og 12v kabler?

JonInge

Recommended Posts

Har hatt en elektriker ombord som skal montere landstrøm i båten. Det meste er greitt. Problemet er at eletrikeren mener at 220 volt ledninger skal ligge minst 20 cm fra 12 voltsledningene. Kan dette være nødvendig? Det vil medføre at arbeidet med å strekke ledninger blir mye vaskligere. Dersom 220 volts ledningene kan legges sammen med 12 volts ledningene vil dette redusere arbeidet svært mye, samt at det må borres færre hull.....

Fint å få noen tilbakemeldinger på dette, gjerne hvordan det er gjort på deres båter.

Redigert av JonInge (see edit history)

Jeg har lest et sted (husker ikke hvor) at 220V ikke skal ligge sammen med 12V kabler. Men det sto ingen begrunnelse for dette----så jeg tenker at hvis alle kabler er hele og av god kvalitet, og lagt på en måte slik at ikke isolasjonen slites, kan det ikke skje noe.

På min båt ligger de delvis sammen. Har aldri hatt noe problem med det.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Helt generelt: jo mer avstand jo bedre.

Men i praksis må man regne med å gjøre noen kompromisser.

Det er forøvrig ikke bare spørsmål om avstand, det er også av betydning hvor langt kablene eventuelt ligger ganske nær hverandre. Når du nevner antall hull så kan det f.eks være OK å la ulike kabler passere gjennom samme hull i skottet, men det vil redusere faren for problemer hvis man lar kablene skille lag, dvs legges med avstand igjen, så snart de er kommet ut av hullet.

Det finnes også massevis av eksempler på at elektronikk-kabler virker inn på hverandre. Ekkoloddet har f.eks en tendens til å slå inn på VHF'en i mange tilfeller . . . .

En liten kommentar til Figaro: det er ikke isolasjonen som eventuelt er problemet, det er den elektromagnetiske strålingen som gjør at "signalet" i kablene kan påvirke hverandre gjensidig.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Poseidon, jeg skjønner tanken hvis vi snakker om elektronikkabler (12V), men jeg tror spørsmålet gjelder evt. brannfare hvis man legger 220V inntil 12V kabler? Man bruker vel ikke 220V annet enn til landsrøm, så det er begrenset hvor mye man trenger å legge disse kablene sammen med 12V opplegget. Man kan jo også legge kablene i fleksible el-rør, så skulle man være sikker.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Figaro: Han sa at forskriftene sa dette...

Dette er snakk om landstrøm, der inntakspunktet er bak i båten. Den naturlige veien å legge kabelen er langs rør for 12 volts ledninger til lanterner, lys i stuerom, strømforsyning til kartplotter og autopilot. Antenneledning til GPS samt reserve VHF antenne ligger også i desse røra. Det er svært sjelden at landstrøm og 12 voltsledningene vil være på samtidig., kun t.d. ved ruteplanlegging på plotteren.

Hovedproblemet mitt er naturligvis ønske om å gjøre dette enkelt. Dersom det finnes en 20 cm regel, vil det bli mye vanskligere installasjon :nonod:

Hvilke problem kan oppstå om ledningene blir liggende sammen?

n :nonod:

Hvilke problem kan oppstå om ledningene blir liggende sammen?

Hos meg, intet problem. Jeg har 220V liggende sammen med 12V ca. 2m ialt. Men som du sier, jeg har også sjelden (aldri) disse spenningene på samtidig. Tviler på at "forskriftene" forbyr dette.

... Tviler på at "forskriftene" forbyr dette.

I så tilfelle er det mange hjem som har ulovlige opplegg når en tenker på hva som forekommer av 12V utstyr. Kabler som ligger langs 230V kabler osv.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

I vår Viksund, som var ny fra fabrikk i 2005, ligger 230V og 12V ledninger sammen stort sett hele veien.

230V-kabelen ligger i et slikt hvitt trekkrør tilsvarende som benyttes på skjultanlegg i boliger. Jeg antar at fare for kortslutning mellom de to anleggene dermed er svært liten. Elektromagnetisk påvirkning kan jeg ingen ting om.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hvis dette var et krav måtte man jo hatt en 40x40cm stor antatt kanal som strømkabelen lå i senter av, gjennom hele båten. Innefor disse målene måtte det ikke vært en enste 12V kabel. Eneste måten dette kunne latt seg gjennomføre i min båt, var nok ved å henge 230V kabelen fra taket gjennom kabinen i sånn ca brysthøyde. : jeg ser for meg at dette fort kan virke litt upraktisk... :lol:

I mitt noe forenklede landstrømopplegg ligger kabelen i et trekkerør i samme renna som kablene mellom de to styreposisjonene ligger. Sikkert langt fra lovlig, men det var den enkleste måten å få til et relativt lite synlig opplegg. Den 20cm regelen kan nok ha noe for seg i et hus, men i en fritidsbåt høres det rett og slett ikke gjennomførbart ut!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg vet ikke hvilken forskrift eletrikeren viser til. Tok det for god fisk at når han sa at det skulle være slik, så er det riktig. Det er i alle fall fint å høre erfaringene deres om dette: Det er også flott å få bekreftet at ingen har opplevd vansker med at de ulike kablene ligger ved siden av hverandre. Kommer til å prøve å få legge kablene på en enklere måte, så får vi se hva som skjer da... Kommer til å legge rør og gjøre storparten av jobben selv, for deretter å få eletrikeren til å se over/ godkjenne det.

Har nå vært i kontakt med eletrikeren igjen. Han mener at riktig instalasjonsavstand skal være 20 cm, og at det finnest forskrifter på dette. Dersom han skulle godkjenne istalasjonen, måtte dette være gjort.... Enden på visa blir nok at jeg gjør hele instalasjonen selv, og gir blaffen i godkjenningspapiret!

Forskriftene er ganske klare på dette, og hvis man ikke orker å lese forskriftene så kan man lese byggestandarden for fritidsbåt. Det viktigste er gjengitt der på en enkel og forståelig måte. NB! Det er minimumskravene som er oppgitt, og det er selvfølgelig tillatt å legge kablene opp med en større avstand.

Unntak finnes også hvor man da kan kompensere med andre tiltak hvis avstanden er mindre enn 10 cm.

Unntak finnes også hvor man da kan kompensere med andre tiltak hvis avstanden er mindre enn 10 cm.

Det var det jeg regnet med. En annen elektriker kan kanskje vurdere slike tiltak for å finne en løsning som faktisk er både lovlig og mulig å gjennomføre ombord i en liten båt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Forskriftene er ganske klare på dette, og hvis man ikke orker å lese forskriftene så kan man lese byggestandarden for fritidsbåt. ...............

Skulle gjerne vite noen flere detaljer her.

Hvilke forskrifter refereres det til og hvilken byggestandard for fritidsbåt?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...