Jump to content

17' Katamaran, baugport og motor forskjøvet til styrbord. Type?


CarlOtto

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har vært å kjøpt meg en 17' katamaran type båt.

 

Men hverken selger visste, eller jeg fant ut, hva båten heter? Noen som vet hva merke dette er? Eller kjenner noe mer til denne, anbefalt HK og så videre? Ser for meg at det tidligere har vært en ypperlig handikap-båt eller båt for dykkerklubb/etc.

 

Den kan jo minne veldig om Pioner Multi, men denne er noe breiere. Målte den til 200cm brei innvendig. Den er ca 17' lang. Har baugport så det blir praktisk til mitt bruk :)

 

 

Noen som vet noe om båten? :confused:

 

 

Carl Otto

 

Merk at motorplassering er forskjøvet noe til styrbord:

2FdmA-183001639f467fc0966299bd270cc209.jpg

 

ihTaS-183001639f467fc0966299bd270cc209.jpg

 

Baugporten er 75cm bred.

iir5S-183001639f467fc0966299bd270cc209.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte den samme tanken da jeg var å kikket på den - altså om den kunne vært laget ved hjelp av å blitt splittet på langs og lagd katamaran. Men den er altfor bra og gjennomført til at det kan være mulig (heller ingen noe spor i dørken etter skøytet glassfiber) Den minner litt om noe finsk båt ala Terhi eller noe sånn(?) I følge selger så hadde han sett en lignende båt før, da tilhørende en fridykker-klubb. Så den er ikke helt unik.

 

 

Så spørsmålet om fabrikat står fortsatt ubesvart. :confused: he he

 

 

CarlOtto

Redigert av CarlOtto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Innerlineren ser kantete ut, noe som normalt peker i retning av 'amatørprosjekt'. Er den støpt i form? Dette bør man kunne avgjøre ut fra finishen.

 

Vet ikke. Jeg skal hente den hjem først om 2-3 uker, så jeg får bedre oversikten da. Men båten så veldig gjennomført ut, så ikke noe hjemmelaget ut.

 

Blir spennende å få denne hjem og prøvd på sjøen :)

 

 

Carl Otto

Link to post
Share on other sites

Den båten der minner veldig om tidlig 90-talls Askeladden i profil. Kom til å tenke på at det var et prosjekt rundt dette med handicaptilpasset båt som jeg leste om en gang, tror det var noen karer på Stord som sto bak. Mener å huske at de hadde tatt utgangspunkt nettopp i et Askeladdenskrog.

 

I januarutgaven av Båtmagasinet sto det en artikkel om en kar som hadde bygget seg en Grand Banks-kopi i finer. Han hadde stått bak "multicat", den første skjærgårdsjeepen laget for rullestolbrukere. Kanskje dette er en slik?

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Den båten der minner veldig om tidlig 90-talls Askeladden i profil. Kom til å tenke på at det var et prosjekt rundt dette med handicaptilpasset båt som jeg leste om en gang, tror det var noen karer på Stord som sto bak. Mener å huske at de hadde tatt utgangspunkt nettopp i et Askeladdenskrog.

 

I januarutgaven av Båtmagasinet sto det en artikkel om en kar som hadde bygget seg en Grand Banks-kopi i finer. Han hadde stått bak "multicat", den første skjærgårdsjeepen laget for rullestolbrukere. Kanskje dette er en slik?

 

Det kan jo være en sånn. Både det på Stord og Skånevik kan stemme. Jeg var å kjøpte den på Bømlo, nabo-øyen til Stord :)

 

Var det januarutgaven av Båtmagasinet nå i år da eller? Da må jeg lete i bladarkivet og finne det.

 

Carl Otto

Link to post
Share on other sites

mener det var karl otto gravdal som fikk denne bygd på nitti tallet en gang. han solgte den til stord kommune, som brukte den til utleie og transport av rullestolbrukere. husker det stod en mariner 40 på den. ut i fra det jeg husker var den ganske retningsstabil.

 

 

Humm..enda et forslag :) Ja ja, jeg får sjekke telefonnummer til han Gravdal da (pent fornavn forresten!) og ringe og spør han. Takk for tips !

 

Han som solgte den til meg på Bømlo sa det hadde vært en 40hk på den før ja. Jeg vurderer å sette ca 60-70hk på nå.

 

 

Carl Otto

Redigert av CarlOtto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja, stusset litt på navnet.

tipper den gikk ca 25kn med 40hk.

da gikk den som på skinner, litt uvant egentlig. ingen krenging i sving eller noe.

 

tror det ble lagd noen få eksemplarer.

 

vet at det finnes en på sunde i kvinnherad kommune.

trodde det var den du hadde vert å kjøpt.

Link to post
Share on other sites

mener det var karl otto gravdal som fikk denne bygd på nitti tallet en gang. han solgte den til stord kommune, som brukte den til utleie og transport av rullestolbrukere. husker det stod en mariner 40 på den. ut i fra det jeg husker var den ganske retningsstabil.

Litt historie: Fikk en bestilling ved Stord AMO-senter fra Stord Handikapforening på tegning/prosjektering av en båt for rullestolbrukere på midten av 80-tallet. Mine elever beregnet og tegnet båten i aluminium, og en vurdering fra Norske Veritas kontor på Stord ble innhentet. Ferdig pakke med beregninger ble overlevert foreningen, de sa pent takk, og ingenting hendte. Men så dukket plutselig båten opp i en plastutgave i ett båtblad noe år senere. Ett samarbeid med en stord"konstruktør" (var det herr Gravdal?) og Askeladd etter det jeg kan huske. Samme det, men elvene og AMO-sentret ble vel lite kreditert i denne forbindelse. Denne båttypen dukket også opp senere som en av Pinoners modeller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...