Jump to content

Behov for større kjølevannsinntak pga. varm motor?


fanntomas

Recommended Posts

Var i båten i ettermidag, og fikk fjernet kjølevannsinntaket i snekka mi. Denne jobben gikk over all forvetning i forhold til den jeg hadde forventet meg. Det var bare å skru fra hverandre med rørtenger :-)

Det var 3/4" inntak.

 

Har hatt litt problemer med kjølinga på motoren i fjor sommer, så jeg lurte litt på om krana var defekt, og kansje ikke var helt åpen. Men dette var den.

Sjøvannspumpa er en ny Jabsco cw403, som tilsvarer den som sto der.

Men er det noe hjelp i å sette inn hakke større kjølevannsinntak?? Pumpen trekker vel ikke mere vann inn fordet? Og rørene som går til oljekjøleren til motoren og gearkassa er vel 3/4 dimensjon vil jeg tro. !!!!??

 

Dette er en BMC 1.5 motor, og ryktene sier at kjølesystemet på denne motoren er litt underdimensjonert,,,så det er kansje bare noe jeg må leve med. Har prøvd det meste nå!!

Link to post

Om det er et noenlunde lignende inntak du har på bildet, hvilken vei står "silen"?

 

3207-01.jpg

 

Snur du inntaket den ene eller den andre veien kan det ha ganske mye å si for hvor mye vann som kommer inn der. Har hørt noen advarer mot å snu inntaket med "glefsen" i fartsretningen på hurtigående båter. Mens på snekker og seilbåter skal det bare være en fordel.

Link to post

Hei

Sjekke denne linken til Båtmagasinet.

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...A1?OpenDocument

 

Gjorde dette i fjor vår med godt resultat.

Motoren en Cummins 210 hk ble litt varm under langkjøring, krøp opp mot 95 grader.

Brukte 3 liter systemrens, lensepumpa for sirkulering, og et 20 liters spann. Nå blir aldri kjølevannet varmere enn 85 grader.

 

Hilsen Nils

Link to post

img_0725.jpg

Slik ser det ut. Hvis du mener den som går fra varmeveksleren og ned på eksosen, så er den nok bytte ut med slange ser det ut som.

Men denne har jeg ikke sjekket, den som går ned på eksosen mener jeg. Men jeg har........................

 

Kjørt systemrens på ferskvann/sjøvannsiden.

Sjekket rørene i varmeveksleren,

Sjekket rørene i begge oljekjølerene,

Byttet termostat,

Sjekket sjøvannsfilteret

Og nå sjekket inntaket

Byttet impellerpumpa

Byttet frostvæske

Sjekket diverse slanger

Sjekket varmeveksleren..

Luftfilteret er vasket og sjekket.

Lagt fram lufteslange uten forandring på temperaturen.

 

Men ferskvannspumpa som er reimdrevet har jeg ikke sjekket,noen sier det sitter et skovelhjul der, eller en slags impeller.

Men skruer og alt ser veldig fastrustent ut, så det trur jeg blir et arbeidssomt prosjekt hvis jeg starter på det!!!

Men nå skal jeg snu inntakssilen andre veien i forhold til det den sto, så kansje det hjelper..

Hva annet kan det være?????????

 

Om den har vært sånn siden den var ny vet jeg ikke. Har bare hatt den 1 sesong.

Redigert av fanntomas (see edit history)
Link to post

Du kan godt si det har kommet noen plutselige velvalgte ord av og til ja... :headbang:

Problemet oppstår idet jeg kjører en stund på mya gass, sakte fart så ligger den på ca. 85-90 grader..

Jeg får prøve å snu sila ja, så kansje jeg skal ta den jobben føre sjøsettinga i vår, og sjekke ferskvannspumpa..

Da hadde det vært et lysglimt hvis det hadde vært en feil der :smiley:

Så det jeg har gjort nå er å kjøre uten termostat, men dette føler jeg ikke er helt bra. Motoren har bare driftstemp. på litt over 50 grader ved lite gass, og det er litt vel lite.

Redigert av fanntomas (see edit history)
Link to post

Nei du har bowman kjøling den burde være bra , Ta av gummi hettene på både oljekjøler og hovedkjøler på hovedkjølern kan du ta ut messing røret og se om det har noen tette hull, på oljekjølern kan du enten lyse gjennom eller stikke en ståltråd gjennom de små hullenne inni.

 

Bernt

 

Ser jeg har svart på den gammle tråden din og!!!

Redigert av Bernt (see edit history)
Link to post

Broderen hadde samme problem med sin BMC. Skiftet alt mellom himmel og jord, uten at det hjalp. Til slutt testet han med en annen temperaturmåler, og da var tempen helt OK! Feilen viste seg å ligge i ledningen mellom giver og instrument, en ørliten krypstrøm som over tid fikk nåla til å stige langt over normalen. Så da ble det lagt opp ny ledning mellom giver og instrument, og siden dette har temperaturen oppført seg helt eksemplarisk! Så sjekk dette også, temperaturen på motoren kan være helt OK selv om instrumentet viser noe annet!

 

En ting til: Har du sjekket blandebendet det eksos og sjøvann møtes rett etter manifoilen? Dette har lett for å gro til med rust og dritt, så en grundig rengjøring/oppstaking her kan være på sin plass...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Snur du inntaket den ene eller den andre veien kan det ha ganske mye å si for hvor mye vann som kommer inn der. Har hørt noen advarer mot å snu inntaket med "glefsen" i fartsretningen på hurtigående båter. Mens på snekker og seilbåter skal det bare være en fordel.

 

Jon Winge skriver i sin bok "Båtmotoren din venn" at silen kan monteres "feil" vei på saktegående båter med en fart opp til ca 8 knop. Ved hastigheter over dette vil det kunne danne seg et undertrykk som hindrer vanngjennomstrømingen. På seilbåter skal silen være montert denne veien for å hindre at vann presses opp i motoren ved bruk av seil. Ellers er det jo naturlig at silen er plassert slik at vannet fanges i silens hulrom og lett kan suges opp av vannpumpen.

Link to post
En ting til: Har du sjekket blandebendet det eksos og sjøvann møtes rett etter manifolden? Dette har lett for å gro til med rust og dritt, så en grundig rengjøring/oppstaking her kan være på sin plass...

 

Jeg synes dette høres ut som forklaringen. Jeg har sett 2 tilfeller av dette hvor symptomene var lite saltvannsgjennomstrømning, akseptabel temperatur ved tomgang og sakte gange, men unormal temperatur ved normalt pådrag. I begge tilfeller var saltvannsutløpet i exhaustbendet så tett at eierne valgte å kjøpe nytt bend. På egen motor demonterer jeg dette med noen års mellomrom og renser opp så godt jeg kan.

 

Hvis jeg opplever slike symtomer på egen motor vil jeg først gjøre følgende:

 

1. Sjekke impeller.

2. Sjekke saltvannsinntak.

3. Sjekke exhaustbend.

 

Så ville jeg eventuelt vurdert å sjekke mulig tetting av slanger, rør og varmeveksler,

 

Eivind

Link to post

Jeg har sjekket hullene i alle kjølerne, alle var så og si åpne.. 3-4 hull tilsammen som var litt grodde.

Tror ikke temperaturenmåleren er feil, pga. da den viste over 100 grader en gang, så var det kommet vann ut av utløpet på lokket på kjølevannstanken.

Men selvfølgelig kan jeg ha fylt litt for mye på, slik at det hadde ekspandert ut av overløpet uansett, ikke godt å si.

Men hva slags ledninger skal brukes her??? Spesielle??

 

Men hvilken vei er "feil vei" på montering av silen?? Er det med " glefsen" bakover da, slik at det i praksis ser litt feil ut??

Kan det bli enda verre da, hvis jeg monterer den andre veien enn den gamle var montert kansje.....hmm

 

Da trur jeg jeg må sjekke eksosbendet,,, har ikke sjekket den delen som sitter fast på eksosen, dette er nytt med en slange imellom istedenfor rør, gjort av forrige eier.

Link to post

Sjekk eksosbendet ja, jeg tipper det er synderen. For å teste temp. måleren: Trekk en løs ledning fra giver til instrument. Kople denne til i stedet for den originale. Forsvinner feilen, har du funnet årsaken. Er feilen der fortsatt, er ledningen helt OK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hva som helst! Det er jo bare for å teste ut om det er der feilen ligger! En vanlig 1,5 kvadrat ledning gjør jobben. Hvis den skal brukes permanent, bør den være mangetrådet for å tåle vibrasjonene. Men for testen sin del kan du bare bruke en stubbe du finner i kjelleren eller noe...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg opplevde at måleren min ble stående på til dels høy temp. Årsak: Det viste seg at viseren i instrumentet streket nedi tallskiva når den kom opp i mot 90 grader. Dermed gikk den ikke ned igjen før tempen ble ganske lav. Da falt viseren plutselig ned.

 

På en bil hadde jeg også for høy temp. Årsak : Det var skittent og fuktig rundt føleren slik at strømmen krøp over den lille isolatoren som er på giveren.

 

Sjekk også at rørstussene på oljekjølere ikke er stukket for langt inn i gummihettene. Står rørstussene helt inn til de tynne røra i kjølerene kan det bremse på sjøvannet. Du får ikke utnyttet de ytre tynne røra i kjølerene. Gummihettene skal også være trakteformet og ikke flate slik at hele kjølerens tynne rør blir utnyttet.

Du kan også kjenne med hånden på slangebiten som leder sjøvannet ut i eksosen. Er denne kald når motoren er for varm tyder det på at sjøvannkretsen er ok.

 

Står motoren skrått i båten?? I så fall står også varmeveksleren litt bratt. Du la sikkert merke til at rørinnsatsen med de tynne røra var omgitt av en kappe med store sirkulære hull i endene. Her skal kjølevæsken ledes inn og ut. Når du går for fullt steiler båten litt i tillegg, og luften som er i varmeveksleren forflytter seg frem. Kjølevæsken som skal inn kappen når ikke opp til de store åpningene hvis det står en luftlomme her, og varmeveksleren er redusert når alt må sirkulere i de bakerste åpningene. Var det ingen kappe rundt røra kan du se bort fra dette.

 

Tviler på at noe av dette er årsaken, men verdt å sjekke hvis ikke det de andre har nevnt hjelper noe. :flag:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...