fanntomas Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Jeg er bare takknemlig for alt av tips.... blir i hvertfall godt kjent med motoren, og det er jo en fordel :-) Jeg får sjekke eksosbendet, og er det ikke noe galt der, så kansje jeg like godt bytter både varmeføler,ledninger og instrument. Hvis jeg gjør ordentlig reint rundt føleren, og bytter ut ledningen først, så kan det jo bli no forandring da kansje. Motoren står veldig rett etter det jeg kan se, litt bakover legger den seg vel ved mye gasspådrag, men ikke noe spesielt skrått. Det var en kappe rundt mesingrørene i kjøleren ja, men slike sirkulære hull rundt på enden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 det er vel kansje noe av det første du burde sjekket om tempmåleren er rikti??? bruk en infrarød måler og pek på blokka eller toppen. att den blir litt varmere på fullt pådrag behøver ikke bety så mye om den ikke blir for varm. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Problemet oppstår idet jeg kjører en stund på mya gass, sakte fart så ligger den på ca. 85-90 grader.. Oppnår du det som er angitt som max turtall for din motor? Hvis ikke tyder det på at du har for tung propell. Da arbeider motoren tungt ved stort pådrag, og høy temperatur er en naturlig følge. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
hegra Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 fanntomas : så kansje jeg like godt bytter både varmeføler,ledninger og instrument.Det kan du gjøre svært rimelig med instrument, giver samt slangeadabter fra biltema. Det gjorde jeg på min til den nette sum av ca 200 kr for alt. Jeg fant ikke føler som passet til gjengene der den gamle sto, derfor denne slangeadapteren. På din motor kutter du slangen mellom termostathus og varmeveksler og setter adapteren med giveren inn der. Bare husk at adabteret skal jordes til motorblokka med en kabel. Ulempen i forhold til den orginale er at riktig temp ikke viser før termostat åpner. Ikke sett adapteren på slangen som leder kjølevæsken fra varmeveksler og til motor. Den væsken er nedkjølt, og viser ikke hvilken temp du har i motorblokka.I ditt tilfelle kan du la den gamle stå i sammen med den nye, og sammenligne tempen på begge. Siden du går uten termostat i, skal de vise samme verdi. Jeg synes 200 kr for og konstatere om tempmåler virker eller ikke, er overkommelig, og hvis det er den som er feil, er ny på plass i samme slengen , men klart, det finnes vel kontrollinstrumenter til å måle tempen direkte slik Cathrine foreslår. Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Er disse infrarøde målerne så nøyaktige da??? Men til min store forundrelse ser jeg på bildet at jeg har glemt å sette på en slangeklemme på gummibelgen som går inn på varmeveksleren... Kan dette ha noe å si? For her forsvinner kansje noe av sjøvannet på utsiden av kappen rundt kjølerørene i varmeveksleren da?? Men dette er vel minimalt kansje..... Amatørisk gjort :-) Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 22.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Er det andre her som har råd angående min varme BMC, eller som har egen erfaring med BMC 1.5 motor???? Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Kan det hjelpe på sugeevnen å montere sjøvannsfilteret lenger nede i motorromet??? Men vil helst ikke ha det under vannlinja da Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 (redigert) Min BMC ble også varm når jeg ga på litt ekstra, om den ville koke vet jeg ikke, testet det aldri ut. Men som noen spurte her tidligere hvilket turtall ligger du på, kan jo være at propellen din er litt stor. Jeg hadde nok det og hadde marsfart på 1700 omdr. Redigert 6.Mars.2010 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
SveinHa Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Tror ikke temperaturenmåleren er feil, pga. da den viste over 100 grader en gang, så var det kommet vann ut av utløpet på lokket på kjølevannstanken.Jeg hadde et lignende problem en gang: Temp.måleren viste 100 grader og der kom vann ut av ekspansjonstanken. Etter en masse feilsøking ble feilen lokalisert til feil på temp.måler (viste 100 grd når reell temp var 80) og lekk simmerring i ferskvannspumpen (vannet lekket ikke ut men når motoren var i gang sugde den luft inn). 100 grader og vannsprut ut av eksp.tanken sa meg med 100% sikkerhet at motoren kokte men konklusjonen var likevel helt feil. Ikke det at du nødvendigvis har samme feilen men en systematisk kontroll er ofte det som må til. BMC/Leyland motorene har litt snaut kjølesystem men det er likevel motorer som varer nesten evig med et beskjedent vedlikehold. Jeg har tro på at eksosbendet kan være synderen da dette er en plass alle motorer før eller siden får problemer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
index Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Kan det hjelpe på sugeevnen å montere sjøvannsfilteret lenger nede i motorromet??? Så lenge pakninger og tilkoplinger er tette spiller det ingen rolle om filteret står litt høyt. Men om pakningen er dårlig eller lokket sprekt, da vil den suge falsk luft og du får problemer med kjølingen. Kanskje verdt å sjekke? Ta ut fakningen, inspiser den for sprekker, hakk m.m. Smør den inn med silicongrease, evt. vaselin, og monter tilbake igjen. Får du mer vann ut med eksosen np, så har du kanskje funnet synderen? Har du sjekket eksosbendet forresten? Dette er fortsatt den mest sannsynlige synderen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fanntomas Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Turtallsmålern er ikke kopplet til, så jeg vet ikke hvilket turtall jeg har,desverre. Når det gjelder sjøvannspumpa har jeg byttet pakking i den, og sjekket at den er tett, fylte den med vann, lot den stå opp ned noen timer, og ingen tegn til vann på utsiden, noe det var før jeg byttet pakkningen. se https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=64985 Var i båten i dag og fikk sjekket eksosbendet, og der var det som nytt, ingen tegn til groing, men dette er byttet i løpet av de siste åra av forrige eier. Men nå skal jeg bytte kjølevannsinntaket, silen,gjennomføringen og ventilen, ny slange fram til sjøvannsfilteret. Kan jeg ikke bare skru ut temp.måleren, og putte denne i 100graders vann. Eventuelt, putte den i vannkokeren som jeg kan ta med i båten. Da får jeg jo sett om den viser nogenlunde riktig temperatur. Når det gjelder propellen, og jeg ikke greie på dette. Om den er for stor kan godt være. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hvis jodan veier rundt det samme som hanto`n,og du har et prm hydraulisk gir med utveksling 3-1,tror jeg du skal ha noe rundt 17" stor og 11" vridning på propellen din.Dette er det som kommer ut av propcalc programmet ivartifall.Ossen propell du har,er merket i senter somregel.Men aldri godt og vite med det båtgreiene...rart det ikke er en bedre standar på ting...Og få deg en rpm måler,slik at du kan sjekke hvor mange rpm du har på full faen i gir og i fri.Dette med for stor propell kan fororsake mye faenskap som oljeforbruk,soting,varmegang og dritt.Mener det er et tap på 200 til 400 omd i gir som er innafor...står endel om det her...bare og søke.Har selv holdt på en stund med rpm`en på min bmc.Trodde det var standar på min i fra hanto,disse ble vel levert ferdig fra fabrikk... Er vel en som har trodd at han kunne overgå ingenørene til hanto fabrikken og øke farta med en kvart knop,ved og hive på en stor slave av en propell..... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
hegra Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Kan jeg ikke bare skru ut temp.måleren, og putte denne i 100graders vann.Det burde vel gå det, men husk du må koble en kabel fra gjengene på giveren til minus på batteri eller motorblokka. Giveren virker ikke uten og være tilsluttet gods (minus batteri). Den orginale kabelen på giveren må du holde over vannet , mens den du har rundt gjengene kan berøre vannet uten at det betyr noe. Har du et steketermometer kan du ha det i vannet samtidig med giveren slik at du får testa den i hele måleskalaen og ikke bare ved 100 grader, for det er ikke sikkert den viser riktig ved 80 grader, selv om den er riktig ved 100 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Synes jeg kan huske at bmc`n har et max turtall på 3200 omdr. og et kontinuerlig max på 2800. Jeg har da hørt at hvis du ikke oppnår det oppgitte max turtallet, skal du finne ut hva du får som max, og trekke fra 500 omdr. Da vil du ligge på et varv som ikke odelegger motoren din. Jeg erfarte med gps at det var ubetydelig forskjell på hastigheten på Arina om jeg lå på 1700 eller 2000 omdr, men derimot var det betydelig forskjell på lydnivået, båten løftet seg i baugen, mer spenn i roret og motoren ble varmere, vil også tro diesel forbruket gikk opp. Så mål med en gps og se hvor langt tilbake du kan dra gassen uten at hastigheten minsker i noen større grad, kanskje du finner et turtall motoren har en stabil temperatur på også! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
fanntomas Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Flott noen har greie på ting :-) Jeg har PRM gear ja, men utvekslinga vet jeg ikke. Båten veier ca 2 tonn. Da får jeg sjekke propellen neste gang jeg skal til båten... Tenkte jeg ville få ordnet en rpm måler før sesongen. Måleren er montert i "dashen" av forrige eier, husker ikke hvilket merke det er. Men hadde vært kjekt hvis jeg hadde kunne kopplet den på dynamoen. I og med at dette er en nyere måler, så er det kansje det den er beregnet for????? Eller finnes det begge deler av nyere dato?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Har turtelleren et uttak merket "W" kan den trygt koples til dynamoen. Hvis ikke, går det etter all sannsynlighet ikke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Oystein Ny Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Takk for denne tråden, mange gode tips. Min historie med en BMC 1.5 som kokte når jeg dro ut sankthans. Sjekket at det kom ut vann ved eksos bend aller hva man kaller det, joda den fylte opp en 1/2 liter ganske raskt. Motor gikk vel noen få sekunder, trodde da at saltvannskretsen var ok. Helte også i 5 liter vann i sjøvansfilteret og det rant da fort igjennom, antok derfor at vannintaket ikke var tett. Tok så ut termostat, fortsatt ble den varm og kokte selv på under 1000 omdreininger. Så leste jeg denne og fant ut at det mest sansynlige var manifold eller eksosbend tilkoblingen. Skrudde av toppen på manifold og det så ikke bra ut, eller bra for min del for der så jeg feilen. Potte tett. Rengjorde med en flat skrutrekker og en smal sparkel spade, den var bra for å komme til på sidene der var det trangt. Kjøler som aldri før nå :-) Har sett i kjøvannsfilteret at det har vært litt lite vann de årene jeg har hatt på båten men har ikke brydd meg med det siden den ikke har blitt for varm, men nå er det noe helt annet. Nå venter jeg på ny pakkning, bruker nå gjengeteip i mens (ble tett). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.