Higgen Startet 18.Februar.2010 Del på Facebook Startet 18.Februar.2010 Jeg jobber med å "overhale" en Mercruiser 3,7l som har hatt rådebank. Har skaffet ny veiv og tenkte å benytte denne. Hadde forsåvidt tenkt å benytte de rådene og stemplene som står i motoren. Gamle veiven min var slipt ned et hakk, mens den nye er ikke slipt fra før. En jeg snakket med sa at jeg ikke kunne bruke de gamle rådene på den "nye" veiven - kan dette stemme? Hva skulle kunne være årsak til at jeg også måtte bytte rådene? Jeg skal naturligvis levere både veiv og råder inn til verksted for "finpuss" og kontrollmåling, men hadde ikke regnet med å benytte andre råder enn de som står i motoren. Any ideas? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 18.Februar.2010 Del på Facebook Svart 18.Februar.2010 (redigert) Det kan vel ikke være noe problem med nye rådelager i rett dimensjon? Må selvfølgelig sjekke/maskinere rundhet og klaringer. Var den slipt både på råde og bærelager? Redigert 18.Februar.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Higgen Svart 19.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Var den slipt både på råde og bærelager? Tja, jeg trodde ikke det, men er faktisk blitt litt usikker etterhvert. Men jeg var ikke klar over at de sliper selve råden??? Jeg trodde de balanserer råden og oppretter eventuelle skjevheter, men uansett må den jo være perfekt rund, så klaringen må vel være det som er avgjørende uansett!? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Vinden blåser da gratis for alle fattig eller rik. Nei få opp prisene på drivstoff så kansje det blir noen fære hekkbølgegeneraler. Sannsynligvis er det bare veiven din som er slipt, du må naturligvis måle den nye veiven for å vite hvilke lagre du skal ha. I Bergen er det vel Auto23 som gjør dette nå, tror Metalock har gitt seg. De kontrollerer, måler og polerer veiven for deg. MEN hva er årsaken til at lagrene blir slitt? Det må du forsøke å få rede på. Ellers vil vel bare det samme hende en gang til? Sitér dette innlegget Link to post
Higgen Svart 19.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 MEN hva er årsaken til at lagrene blir slitt?Det må du forsøke å få rede på. Ellers vil vel bare det samme hende en gang til? Grunnen til at jeg bytter veiv er at det var stygg rådebank og ødelagte flater på den originale veiven. Rådebank kom grunnet total mangel på oljetrykk ved en anledning. Lagrene på en råde ble banket "flat" og veiven hadde stygge flater som garantert ville krevd en større reparasjon. Nye veiven er veldig fin og ikke slipt før. Den må nok poleres og derfor blir den levert inn på verksted. Fikk et tips tidligere om at også rådene måtte kontrolleres - noe jeg har tenkt å levere inn samtidig. Men så kom bemerkningen om at jeg måtte bytte råder også, fordi jeg byttet veiv. Jeg har andre råder - så det går forsåvidt greit, men jeg forstår ikke hvorfor det skulle være nødvendig ved skifte av kun veiven. Det er jo derfor lagrene er der - for å passe på at det er korrekt klaring mellom veiv og råde! Fortsatt litt confused altså! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Men så kom bemerkningen om at jeg måtte bytte råder også, fordi jeg byttet veiv. Nei, ingen automatik her. Få et kompetent motorverksted til å sjekke veiv og råder og blokk. Er de skjeve er det en kurrant sak å rette opp. Du vil få problemer hvis veiva er slipt så mye at det ikke lenger finnes overdim lagre. Likeens hvis rådene er tatt ned så mye at godset i bukkene begynner å bli vel tynt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
logget av Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Det spørs litt hvor nøye en skal være og hvordan motorprodusenten har tilpasset delene til hverandre. Det er ikke unormalt at man på nyere motorer sparer litt penger på å ikke være så nøye med vekten på delene, og da balanseres gjerne veiven kontrollert i ubalanse for å kompensere for vektavvikene mellom veivstakene og stemplene. NB! Jeg har sett flere veiver som er dårlig slipt på grunn av at den som sliper veiven skal spare penger og ikke retter opp slipeskiven ofte nok. Det er da radien på hver side av slipeskiven som blir feil, og så får man en bruddanvisning i enden på hver tapp fordi den feil radien på skiven ikke kan kopieres til veivtappen. Som Rem sier, det er ingen automatikk i dette. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Få et kompetent motorverksted til å sjekke veiv og råder og blokk. Er de skjeve er det en kurrant sak å rette opp. Du vil få problemer hvis veiva er slipt så mye at det ikke lenger finnes overdim lagre. Likeens hvis rådene er tatt ned så mye at godset i bukkene begynner å bli vel tynt. Er en råde deformert så kasser den først som sist!!!! En varig kald-deformasjon i metalliske materialer er første tegn på tretthetsbrudd! En metallurg vil kalle en slik deformasjon at metallet har nådt dets "flytepunkt" og at det's molykulære struktur er ødelagt i bristepunktet! En evt kald-deformasjon tilbake til opprinnelig utseende vil bare medføre ytterligere svekkelse! For å få tilbake styrken må metallet oppvarmes til en viss temperatur hvor strukturen igjennomrettes. Nå er de fleste rådene i dagens småmotorer støpt i en alluminiums legering som er svært vanskelig, om nærsagt umulig, å få til! Selv en gløding/oppretting av en stål-råde trenger ikke å bli vellykket uten at man kjenner til legeringens korrekte innhold og evt anrikelser/herdeprosesser. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
REM Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Er en råde deformert så kasser den først som sist!!!! Regner med at vi snakker om stålråder her. Aluråder vil jeg ikke uttale meg om og er vel egentlig ikke mye brukt i gamle saktegående dieselmotorer? Nå kan vel en 3,7l Mercruiser for allt jeg vet være en bensinmotor også? Uansett, alle stålråder som plukkes ut av en slik motor som har gått noen år er "deformert". Derfor vil normalt alle slike råder trenge en sk. rekondisjonering. Rekondisjoneringen består av evt. oppretting og normalisering med påfølgende brosjong av pinne og veivende. Er dette riktig utført av et profesjonelt motorverksted vil rådene bli så godt som nye. Råder som har vært gjennom skikkelig deformasjon fra hydralocking eller annen mekanisk feilfunksjon i motoren går ikke å rette opp og skal kasseres. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Higgen Svart 19.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Regner med at vi snakker om stålråder her.... Nå kan vel en 3,7l Mercruiser for allt jeg vet være en bensinmotor også? Ja, her snakker vi om stålråder - og en 3,7l bensiner på 170hk. Jeg har altså 1 sett med råder fra en motor som har hatt rådebank og 1 sett med råder fra en lik motor som aldri har hatt rådebank. Jeg trodde (kanskje i all min naivitet??) at rådene som har vært utsatt for rådebank kunne benyttes - gitt at de fikk riktig "stell" hos Sylinderservice. Jeg forstår nå at dette er en avgjørelse jeg overlater til Sylinderservice å svare på. Uansett - umåtelig artig og inspirerende å lese deres innlegg her på forumet. Her er det enormt mye kunnskap og engasjement i nesten hver eneste emnetråd! Takk for det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Hvorfor ikke benytte rådene som aldri har hatt rådebank, og som garantert passer til veiven fra samme motor? Er det noe stort poeng i å bruke de dårligste rådene? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Higgen Svart 19.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Hehe... Nei, det er jo et forbannet godt poeng. Det finnes en grunn til dette også skjønner du.. Det var ikke lett å få av de rådene (de som aldri har hatt rådebank) fra stemplene. Så for å slippe å kjøpe et eller annet spesialverktøy tenkte jeg å benytte de gamle som allerede står på eksisterende stempler. Kanksje det faktisk er lettere gjort enn sagt (bevisst stokket om!! ) men det var ihvertfall dette som var grunnen. Jeg ønsker ikke å benytte stempler fra delemotoren fordi de ikke ser særlig bra ut etter en "dukkert" i saltvann for noen måneder siden. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Skal mye til om en normal rådebank går utover noe annet enn lagrene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bernt Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 For dere som lurer på hvordan ting avbalangseres så søk på Fiatnutz på youtube http://www.howcast.com/users/y/fiatnutz/profile/videos Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Higgen Svart 19.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Jeg blir bare mer og mer imponert over dette forumet! Hadde aldri klart overhaling på den motoren uten dere - og alle de gode rådene (altså råd som i ordet hjelp - ikke råder som i motor råder!!! ) Takk for hjelpen og riktig god helg til dere! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Hei synes dette virka lit rart!! hvilke motorer er det du har sett dette på!? Jeg er ikke motormann men, synes det virka lit rart at de ikke er optimale på balangseringa. Som Honda fanatiker er jeg i hvertfall optatt av at balangse og tolleranser er noe som i hvertfal Honda legger veldig stor vekt på, spessielt på de motorene som snurrer mellom 8-9000 omdr/min. På type R motorer hos Honda er det i hvertfall veldig lik vekt på f.eks råder og alle motordeler er nøyaktig preparert.. Kan ikke skjønne at dette ikke er et viktig pungt også for diesel båtmotorer som går med lavt turtall Det spørs litt hvor nøye en skal være og hvordan motorprodusenten har tilpasset delene til hverandre. Det er ikke unormalt at man på nyere motorer sparer litt penger på å ikke være så nøye med vekten på delene, og da balanseres gjerne veiven kontrollert i ubalanse for å kompensere for vektavvikene mellom veivstakene og stemplene. NB! Jeg har sett flere veiver som er dårlig slipt på grunn av at den som sliper veiven skal spare penger og ikke retter opp slipeskiven ofte nok. Det er da radien på hver side av slipeskiven som blir feil, og så får man en bruddanvisning i enden på hver tapp fordi den feil radien på skiven ikke kan kopieres til veivtappen. Som Rem sier, det er ingen automatikk i dette. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Som du sier: I motorer med høy ytelse og høyt max turtall er balanseringen svært viktig. I mer moderate maskiner derimot har man større marginer, og kan tillate seg mer ubalanse. Dette er en kostnadssak, en fullstendig balansering av veiv, veivstaker, svinghjul og stempler er en tidkrevende og kostbar jobb og blir ikke gjort på en standard motor på et samlebånd. men en R motor som du henviser til er noe helt annet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dieselboy Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Det riktige svaret på ditt spørmål er: Nei du trenger ikke å bytte veivstaker(råder) selv om du bytter veivaksling. Men det forutsettes da at veivstakene er innen for toleranser gitt av motorprodusent, da med tanke på retthet mellom hullene for kryssbolt (small end) og hullet for veivaksling(big end), samt at hullene ikke ovale utenfor toleranser. Det er helt vanlig at både rammebæringer og veiver på veivaksling blir slipt ned hvis behov. Men det forekommer også selvsagt den kan være slipt bare på den ene av alternativene. Avhengig av hvor skade har vært. Ser det er litt forskjellige begreper om hva som er hva når det gjelder veiv, råde, rådelager. På jobben (jobber med båt), bruker vi begrepet rammelager/rammelagerbæring på den delen av veivaksling som er lagret til motoren(ramma). Videre bruker vi begrepet veiv/veivlager på den delen av veivaksling som driver stempel. Råden som vi kaller for veivstake, har to ender, nedre ende som da blir kallt veivlager (big end) og øvre ende som kalles krysslager (small end). I krysslagret ligger da kryssbolten som forbinder veivstake og stempel. Du kan selvsagt legge inn det som kalles en STD (standard) veivaksling, bare pass på at du får riktige lager til dette. Lager skal da normalt være merket STD. Om du legger inn en slipt aksling, må du vite hvor den er slipt (veiver, ramme eller begge), og da må selvsagt lagrene være til den dimensjon veiven er slipt til. Ofte blir det slått inn målet som veiven er slipt til på ene enden. Det hender og at motorer må bores på nytt i rammelagerleiet, om rammelager har gått rundt i blokken. Da blir motorblokken linjeboret på nytt, og en setter da inn rammelager som er tilpaset en slik rekondisjonering. Tilbake til veivstakene(rådene), blir disse montert i en jigg for kontroll av retthet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.