tami Startet 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2010 Skal kjøpe VHF til askeladden c6 (21 fot) Blir ikke helt klok på hva jeg skal kjøpe. Håndholdt eller fastmontert? Fastmontert har større sendestyrke + DSC. Jeg vil tro at DSC er viktig å ha ved f.eks brann i en så liten båt. Samtidig så blir fastmontert VHF med skuta ned, mens en håndholdt er mulig å få med seg på tur utti vannet. Antenner på fastmontert VHF er litt vrient å montere på daycruiser uten HT. Ser det finnes en del antenner som er kun 25 cm lange. Men vil en da få samme effekt og mottak som en lengre antenne? Vil gjerne høre hvilken radio dere med daycruisere på 20-24 fot har. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Daycruiser... Da ville jeg klart meg med en vanntett pose til mobilen, men siden jeg ikke vet noe om mobildekningen utenfor kysten der du skal ferdes, bør jeg vel ikke uttale meg om du trenger VHF eller ikke. Beklager for at dette var ikke svar på det du spurte om. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
tami Svart 19.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Tar ikke sjansen på det! Har vært på VHF kurs og skjønt at mobil ikke er tilstrekkelig! Ringer man med mobil er det kun en som hører på. Om man sender nødmelding på kanal 16 er det noen fler...... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 ..... men siden jeg ikke vet noe om mobildekningen utenfor kysten der du skal ferdes, bør jeg vel ikke uttale meg om du trenger VHF eller ikke...... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Skal man først ha VHF vil jeg se det som en stor fordel at den har sendestyrke og antennehøyde til å komme i kontakt med nærmeste kystradiostasjon! Og da er det bare fastmontert som gjelder, desverre. Den håndholdte er hendig nok den, men som hovedstasjon i båt har den liten verdi. Så jeg ville hatt enten fastmontert, eller begge deler... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tami Svart 19.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 OK Hva med ulike antenner? Se på disse: http://seatronic.no/antenner-antennetilbeh...-antenne-p-1210 http://seatronic.no/antenner-antennetilbeh...nne-ra111-p-360 Hvor mye dårligere enn antenner på 0,9 eller 1,8 m? Ikke så greit å antenne på 1,8 m på en så liten båt........ Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Til en daycruiser hadde jeg valgt en håndholdt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 En 90cm antenne, plassert så høyt som mulig, vil hjelpe drastisk på rekkevidden på en håndholdt VHF ja. Selv om det selvfølgelig likevel er forskjell på rekkevidden med 5W kontra 25W, så kan dette være en grei mellomløsning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tami Svart 19.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Vil det si at om jeg går for denna antenna: http://seatronic.no/antenner-antennetilbeh...-antenne-p-1210 så kan jeg like gått kjøpe en hånholdt md 6W sendeeffekt? Vil effekten en fastmontert VHF har forsvinne med så liten antenne? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Antenna har stor betydning for effektivitetet, både på sender og mottaker. Kjøp en 1/2-bølge antenne dvs ca 1 m lang. Bruk kortest mulig kabel (coax) mellom VHF-en og antenna. Husk konsesjon før du tar VHF-en i bruk! Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Hei Ingen tvil, ville helt klart valgt en fastmontert, større efekkt, og DSC (er også dsc på en del bærbare) kopplet den op mot GPSèn, og du har ett meget sikkert system om uhellet skulle være ute. Du skriver - den blir med båten ned - om du rekker å trykke på DSC knappen i en nødsituasjon, så tar det 0,7 sekunder for den å sende meldingen, den oppfanges da av nærmeste kystradiostasjon, og alle båter i ommrådet med VHF m/DSC. Kystradio ser med en gang hvor du er, og hvem du er (krever selvsagt lisens/konsesjon i orden) Har selv hatt en fastmontert i en Skibsplast 655, og ingen problemer med monteringen der. Lykke til Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
index Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Husk konsesjon før du tar VHF-en i bruk! Får den bedre rekkevidde da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Benji Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 INDEX - hold deg for god for slike dustesvar Det har selvsagt ikke noe med rekkevidden å gjøre, men med sikkerheten. En VHF som er registrert, og hvor MMSI nr er lagt inn, vil ved en nødsituasjon gi kystradioen en helt korekkt posisjon på hvor den uheldige befinner seg, og de har da også båtnavn og alle data på plass med en gang, om ikke må de begyne å kallle over den basestasjonen som kallet kom inn på, og da kan det ta litt lengere tid, og det er det ikke bestandigt man har. Dataene for den som sender hjelp/DSC kommer jo også inn på VHF\en til alle i området, og det kan jo hende at det er en som ligger rett bak holmen som kan hjelpe. Tro meg det fungerer, og det kan ha MEGET stor betydning i en alvorlig situasjon. Nb ikke kom med dette om at alle har rett på hjelp etc - ja det vet alle at man har, men jo fortere man for hjelp desto bedre er det om uhellet er ute. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
index Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 INDEX - hold deg for god for slike dustesvar Nei, humor er skumle greier... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ulv I Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Kjøper du deg fastmontert, så regn med å få kommentarer som "Båten ser ut som en radiobil/båt".. Litt dårlig bilde under, men der ser du hva dem mente.. med antenna stikkende rett opp fra høyeste punkt :) Men greit med stasjonær vhf, men skulle jeg ha valgt om igjen på 21 foter hadde jeg valg en portabel en. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Zach Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Får den bedre rekkevidde da? Egentlig JA! En VHF som du ikke kan bruke har dårlig rekkevidde. Det måtte du vel vite(?). Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Jeg har både fastmontert og håndholdt, men har ingen problemer å få kontakt med kystradioen med den handholdte i hele (Sør)Bergensområdet. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
tami Svart 19.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Da går det i retning av denne kombinasjonen: http://seatronic.no/vhf-fastmontert-vhf-c-...-vhf-100-p-1068 http://seatronic.no/antenner-antennetilbeh...-antenne-p-1210 Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Denne skjønte jeg ikke.. den antennen: http://seatronic.no/antenner-antennetilbeh...-antenne-p-1210 Hvis du klikker på bildet, så står det på selve antenna: Marine TV Antenna, men i teksten står det VHF antenne.. vhf på ei TV antenne? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Frivakten Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Kjøper du deg fastmontert, så regn med å få kommentarer som "Båten ser ut som en radiobil/båt".. ......og så er det noen vil heller tenkt: Her er noen som har skjønt det! Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Hansi Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Jeg har en håndholdt VHF som selvfølgelig er registrert i skjærgårdsjeepen. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) Hånholdt er beregnet på skip til skip. Jr har en slik i jolla når han er ute og farter på egen hånd. Den rekker noen nm. Skal du ha VHF for sikkerhet er det fastmontert som gjelder. punktum. Og antenna bør være en 90 cm slik at du får litt høyde på den (VHF signalenes rekkevidde er til kimingen (horisonten) fra tuppen av antenna) Mobilen kan du ha i vanntett pose i lomma på jakka - men den gir ingen sikkerhet. Redigert 19.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Kjøper du deg fastmontert, så regn med å få kommentarer som "Båten ser ut som en radiobil/båt".. Men greit med stasjonær vhf, men skulle jeg ha valgt om igjen på 21 foter hadde jeg valg en portabel en. Du mener vel ikke på alvor at utseenede har mere å si en sikkerheten? Det er vel utenfor en hvær tvil at fastmontert med DCS og høy nok antenne er det som er sikrest. Hadde de av min familie som har mistet livet på havet kunne velge i dag, tror jeg nok de hadde valgt det sikreste framfor det som "snobbene" synes tar seg ut.( Men på den tiden fantes desverre ikke slikt utstyr) Men til unskylding til disse "sommerseilerene" de vet gudsjelov ingenting om sjøen annet at den er blå (tror de) Med de beste hilsner fra spilli Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 vhf på ei TV antenne? TV signaler sendes enten på VHF eller UHF båndet. Det er ikke verre enn det. Det er ikke dermed sagt at du kan bruke TV-antenna til VHF'en din... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tami Svart 19.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Sikkerhet først! Dermed blir det antenne på 90 cm! Synes det er tøft å ta sikkerhet på alvor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.