Jump to content

Hvilken VHF i daycruiser på 21 fot?

tami

Recommended Posts

Du mener vel ikke på alvor at utseenede har mere å si en sikkerheten?

Nope, og det er vel derfor antenna fortsatt ble stående i den posisjonen den gjorde.. midt på og på det høyeste punktet. :-)

Med BP vimpelen i toppen, da ble det litt for mye.. hehe.. så den måtte flyttes litt. :)

Velg det sikreste, for når du virkelig trenger det, er det dumt å ha spart seg til fant.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Daycruiser...

Da ville jeg klart meg med en vanntett pose til mobilen, men siden jeg ikke vet noe om mobildekningen utenfor kysten der du skal ferdes, bør jeg vel ikke uttale meg om du trenger VHF eller ikke.

Beklager for at dette var ikke svar på det du spurte om.

RSL

Men hvorfor svarer du da ?? Når du atpåtil beklager at du ikke kunne svare på det trådstarter spurte om .? Bable om "mobilen" når trådstarter spør om VHF.. Det er faktisk mulig å slette innlegg som kun er "svada" og jakt på striper FØR det kommer på trykk...ikke alle som har fattet dette tydeligvis.

1. min erfaring er at jeg klarer meg godt med en håndholdt, men ser ingen fordeler med denne i forhold til en fastmontert, men ser mange bakdeler. Hadde jeg kjøpt nytt i dag hadde jeg kjøpt fastmontert, men håndholdt mener jeg har mer enn god nok rekkevidde her innasjærs rundt Bergensområdet hvor jeg farter.

2. Apollo32, det er da ikke nødvendig å være så krass og skylde noen som prøver seg på humor for å være på stripejakt. Særlig ikke når en selv skriver innlegg som: "utgår". Hvor morsomt det var kan nå diskuteres, men har en ikke vhf-lappen eller vhf vil jeg så absolutt anbefale å ta med mobilen. Ja, faktisk om en også har vhf - særlig om en har den i en vanntett pose.

3. Og til slutt Apollo32, jeg er faktisk rimelig sikker på at signaturen din ikke er innenfor regelverket.

Kanskje ikke alt er så enkelt som det ser ut til......

Redigert av Suzumar (see edit history)
  • 2 uker senere...

Suzumar...mitt lille innlegg var kun en påminnelse om at altfor mange innlegg her på forumet blir postet i "hytt og pine" uten noen som helst verdi for trådstarter. Kun listefyll etc..og ikke så jeg "humoren" i innlegget heller.?

Mitt første innlegg ble feilpostet og jeg fikk ikke slettet det hele. Derfor "Utgår".

Mulig at svaret kunne høres krasst ut, men det var ikke hensikten. Kanskje var det formulert litt "irritabelt"..etter ca 7 år her på forumet med mye lignende "babbel" i altfor stor grad etter mitt syn.

Hva er det med min signatur som skaper problemer for deg mht. "godkjennelse" ?? Det var nytt for meg så det må du presisere nærmere..

I England får du feks Icom M411 veldig rimelig. Regner med de kan trekke fra 17 engelsk VAT før du betaler dine 25 moms +gebyr (hvis ikke du er eller har en englandsfarer i nettverket ditt). De legger inn lystbåtkanalene for en slikk (og noen ganger ingenting).

Men hvorfor svarer du da ?? Når du atpåtil beklager at du ikke kunne svare på det trådstarter spurte om .? Bable om "mobilen" når trådstarter spør om VHF.. Det er faktisk mulig å slette innlegg som kun er "svada" og jakt på striper FØR det kommer på trykk...ikke alle som har fattet dette tydeligvis.

Jeg beklaget at jeg ikke kunne annbefale noen VHF av den enkle grunn at jeg ikke har peiling på hva som passer best i en slik båt.

At jeg valgte å stille et spørsmålstegn ved nødvendigheten av VHF i en daycruiser, synes jeg ikke er Svada da jeg i en årrekke klarte meg uten VHF i en tillsvarende båt.

Trådstarter har svart yppelig på det spørsmålet og jeg har derfor holdt meg unna videre kommentering i denne tråden... d.v.s helt til dine innlegg om mitt innlegg. Om jeg teller rett, er det med dette 5 meldinger i denne tråden som er generert av din mening om mitt innlegg og jeg er i skrivende stund enda usikker på om jeg skal bry meg med å svare på innlegget ditt. Det er fort gjort at denne tråden da ender opp med å diskutere dette i stedet for topic.

Nå har jo trådstarter fått den hjelpen han trenger og fått bifall over det valget han har tatt, så denne tråden burde endt her.

Ellers så kan jeg fortelle at jeg gir blanke f i de stipene og vet utmerket godt at jeg kan slette meldinger FØR de går på "trykk".

Ikke gidder jeg bli irritert over innlegget ditt heller, men småfniser litt av det faktum at det er du som har sanket flest av disse stripene i denne saken. At du har sitert hele innlegget mitt, gidder jeg heller ikke kommentere. (oups... :giggle: )

At du kan fortelle meg hvilken browser jeg bruker, er jo helt fantastisk hehe.... Åååå er det firefox jeg bruker... det har jeg lurt masse på kan du tro.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hva er det med min signatur som skaper problemer for deg mht. "godkjennelse" ?? Det var nytt for meg så det må du presisere nærmere..

Ikke noe problem for meg personlig, men mener du at signaturen holder seg innenfor disse reglene som står på samme side som du legger inn signaturen din? Synes jeg ser en rekke brudd jeg...

All form for kommersiell reklame er forbudt, inkl. logoer og linking til kommersielle nettsteder.

Unntak for de med leverandørstatus, disse skal ha firmanavnet i signaturen.

Linking til annonser, unntatt de som ligger på vårt eget marked, er ikke tillatt.

Formatering av skrift, utenom uthevet, kursiv og understrek, er ikke tillatt.

Kun ett bilde/banner som ikke må være større enn 234x60px.

Skal ikke brukes ifm diskusjoner på forumet, sitater fra innlegg, omtale av medlemmer etc..

Maksimum 4 linjer.

Brudd på reglene kan føre til sletting av signatur/avatar uten varsel.

Redigert av Suzumar (see edit history)
  • 3 år senere...

Tar opp denne tråden igjen sden problemstillingen fortsatt er aktuell for noen av oss. Det er gått litt tid og sikkert dukket opp nye apparater med nye funksjoner eller finesser.

Jeg har som trådstarter daycruiser på 20 fot og bare vindskjerm. Ikke mye å feste en antenne i.

Hadde vært fint med noen tips og råd fra ekspertene her.

Hilsen

Lurvetass

Dette er vel den som regnes som den beste håndholdte VHF (med DSC/GPS) innenfor fornuftig prisramme (2495,-): http://www.seatronic.no/vhf-handholdt-vhf-c-47_201/standard-horizon-hx851e-p-2664 Og, ja, jeg har kjøpt denne selv :smiley:

Den beste heter Icom IC-M91D, og den går langt utenpå Standard Horizon sin når det gjelder lyd. Jeg har begge. Begge er gode, men M91D har en aktiv støyredusering som er veldig bra. Det gir utrolig god lyd på både det du sender og mottar.

Å miste motorkraft kan jo skje alle, 14 fot, 24 eller 44 fot.

Følesen av å vite at innen kort tid så blir en kastet i fjellsiden hjelper det lite å ha en mobiltelefon når noen kan høre deg på K16 og yte bistand så fort meldingen er sendt. Alt tar lengre tid når det må igjennom flere ledd.

En håndholdt på 5/6 watt har lite å stille opp mot 25 w og fastmontert antenne.

Båt type bør ikke være kriteriet for bærbar / fastmontert men hvor en ferdes..

Aldri opplevd båtbrann, men i de kaotiske sekundene kan mobiltelefon bli en falsk trygghet..

Ikke vanskelig åvære enig i at 25W høres kraftigere ut og sikkert når lenger enn 5 eller 6 w. Men i en liten båt med vindskjerm er det begrenset mulighet til å sette opp en antenne. Noen som har løsning her?

I en liten båt virker det mere praktisk å ha en holder med ladekabel til en håndholdt vhf. Men det er klart at blir rekkevidden på linje med mobilen så er det kanskje liten vits?

Hilsen

Lurvetass

• 3 år senere...

Hatt en bærbar Cobra HH325 i noen år i min daycruiser og aldri hatt problemer med dekning.

I dag investerte jeg imidlertid i en Icom IC-M91D slik at jeg får DSC. Men er det slik at Icom ikke støtter lystbåtkanalene L1-L3? Bruker de kanalene for å kommunisere med junior i RIB'en sin. Har søkt på nett og står ikke noe om det. Noen som vet?

Svært relevant problemstilling for meg.

Skal kjøpe VHF til svigersønnen som har en 21 foter, med bruksområde Bergen til Solund.

Tenkte at en bærbar med nødknapp måtte være passelig, men så er det spørsmål om den bærbare med sin lille rekkevidde vil gi kontakt med aktuelle kystradiostasjon i en nødssituasjon.

Nøkkelspørsmålet er: hvor langt er det mellom basestasjonene?

Og - hvis avstanden til basestasjoner med stor sannsynlighet er > 4-5 nautiske - hvor stor trygghet er det da i en programmert nødknapp?

Vil en nødmelding gå ut til alle båter med VHF i nærheten (dette burde jeg nok vite)  i tillegg til basestasjonene så er det ganske mye trygghet.

Benji kan kanskje svare/ hjelpe med en vurdering her?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...