Jump to content

Definisjon seilfartøy/ motorfartøy


Athene

Recommended Posts

Uansett, så vil jeg fortsette å vike, samt vise respekt for alt båtliv, som tydeligvis er mindre manøvreringsdyktig enn den båten jeg fører (inklusiv seilbåter som går for motor uten cone), samt passe på at hekkbølgen min ikke er for stor og eller ubehagelig for de andre sjøfarende rundt meg.

Hvis alle gjorde som Athene ville ikke det være noe problem, hvilket det etter min mening heller ikke er! Rent læringsmessig er imidlertid diskusjonen meget interessant. Problemet er bare det at det at de som har det største behovet for denne lærdommen er de som knapt nok vet hva et sjøkart er, og de er trolig ikke her på Baatplassen!  :smiley:

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hvis alle gjorde som Athene ville ikke det være noe problem, hvilket det etter min mening heller ikke er! Rent læringsmessig er imidlertid diskusjonen meget interessant. Problemet er bare det at det at de som har det største behovet for denne lærdommen er de som knapt nok vet hva et sjøkart er, og de er trolig ikke her på Baatplassen!  

Vet ikke helt jeg, Syvert. Synes diskusjonen på denne tråden har vært tildels spissfindig og unødvendig. Sjøveisreglene er klare, men allikevel...... Hva lærer man av det? At selv små fliser kan spikkes enda mindre?? :smiley:
Link to post
Share on other sites

Helt seperat har jeg sent en e-post til en av advokatene til RYA, som håndterer disse tvistemålene som oppstår ganske ofte i den Engelske Kanalen og rundt The Solent.  Svaret fra dem vil jeg poste her, og hvis jeg tar feil skal jeg krype til korset og be om unskyldning.

OK, så er ikke hukommelsen min så god som den engang var.... her er svaret fra "The Legal Eagles" som håndterer disse sakene i den Engelske Kanalen og på Sørkysten av England...har ikke oversatt, så er en direkte kopi....

 

A sailboat becomes a motorboat when the gear is engaged, at that point in time the vessel becomes mechanically propelled by the engine.

 

Running the engine to charge batteries, etc does not make the vessel a motorboat in terms of the colregs.  The ability to engage gear very quickly does not make a difference to the colregs.

 

It is imperative to avoid confusion between vessels.  That is why there are daymarks and lights which must be obeyed.  At night, a sailboat under power shows the steaming light, by day, if sails are up and the vessel is under power then the downward cone must be displayed.  The displaying of the cone or not indicates the state of manouvreability of the vessel, i.e. it is assumed that if both ar under power then both are at the same level of manouvreability, consequently normal power driven colregs apply, such as pass port to port and give way to the vessel coming from the starboard side.  If no cone, then the sailboat must be sailing and therefore the motorboat must keep clear.

 

The problem arises when the sailboat owner doesn't put the cone up and is under power. It make be obvious to the motorboat that the vessle is under power, as it may be driving directly into the wind with the mainsail flapping.  The sailboat owner, either oblivious to the rules, or decides to push the point of power gives way to sail (i.e. continuing to act as though a sailboat) then continues his path when he should have given way and the motorboat expects him to give way = collision.

 

If in a similar scenario where the vessel is actually under mainsail on say a beam reach with the engine running but not in gear and no cone.  It would be the motorboater who was in the wrong to assume that just because he could see exhaust he assumed the vessel was motoring.  The motorboat should have considered first that the vessel could have been sailing and the engine is charging the batteries, also if the motorboater was in any doubt then he should apply the same rule that everyone should apply in those conditions, that is to slow down and take appropriate action himself to avoid collision

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

TIL DIVEMASTER :

 

Takk for oppklarende tekst.

 

Vi som bruker seilbåt MÅ begynne å heise kon når vi anvender motor for fremdrift for å unngå å forvirre andre fartøyer.

 

På et kystskipperkurs (og utvidet båtførerbevis) for noen år siden  fortalte innstruktør at de siste årene var det observert kun EN person som heiste kon i indre oslofjord.

 

Dette er bestillt på Seatronics i Moss (forhandler av plastimo). Plastimo har disse + eventuell dagsignal for ankring.(sort sammenslåbar rund kule).

 

Koster bare noe over hundrelappen for hver. Billig forsikring.

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Takk for oppklarende tekst.

 

Vi som bruker seilbåt MÅ begynne å heise kon når vi anvender motor for fremdrift for å unngå å forvirre andre fartøyer.........

Velbekomme JE,

 

Fin instilling, og jeg er enig ... det er en liten, men viktig ting, som er lett å glemme...... Nå får vi bare håpe at de som ser deg med kon, eller kule, forstår hva signalet betyr .. :confused:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Velbekomme JE,

...... Nå får vi bare håpe at de som ser deg med kon, eller kule, forstår hva signalet betyr .. :headbang:

Jeg tør minne om at dagsignalene inngår i pensum ved den grunnleggende båtførerprøven. Alle båtfolk som tar båtlivet alvorlig bør etter min mening sette sin ære i å beherske dette pensumet   -   og det er vel også noe tilsvarende som snart kommer til å bli obligatorisk.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Igår var jeg inne i vrimmelen av båter som seilte ut fra Tall Ships Race i Stavanger   -   da så jeg for andre gang i mitt lange båtliv en seiler som hadde heist kjeglen for å vise at han motorseilte.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke at det er pensum når det er glemt i det øyeblikk en har passert eksamen? Dette er vel en "ukultur" på linje med fiskefartøy som fører dagsignal for litt av hvert når de er godt surret til kaia. Nesten så en kan tro at ingen ombord vet hvordan de skal ta signalene ned?

 

Men,men ikke fører jeg ankerkule når jeg ligger til ankers heller..... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Kanskje det kunne hjelpe på hukommelsen om forsikringsselskapene/politiet ble veldig ivrige i å pålegge skyld der disse manglet??? :nono:

 

mvh jan

 

Hjelper ikke at det er pensum når det er glemt i det øyeblikk en har passert eksamen? Dette er vel en "ukultur" på linje med fiskefartøy som fører dagsignal for litt av hvert når de er godt surret til kaia. Nesten så en kan tro at ingen ombord vet hvordan de skal ta signalene ned?

 

Men,men ikke fører jeg ankerkule når jeg ligger til ankers heller..... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Tror det har noe med holdninger å gjøre. Sånn har vi aldri gjort så hvorfor skal vi nå mentalitet. Hukommelsen på dette området er nok ok. Nå leste jeg nettopp om at krompen får kritikk for å ha for stor motor på båten sin. If og Polti rister på hodet og sier at båter burde motoriseres iht DnV anbefalinger for å unngå trøbbel med MessingKnapp Juristen og avkorting fra forsikrings selskapet hvis problemet/ulykken kunne spores tilbake som resultat av overmotorisert båt. :lol: For no j¤¤¤a møl! Etter 5 år må båten din og min inn til Høvik og testes for å fortsatt være godkjent jo.Så hvorfor skal jeg bry meg om Veritas godkjenninga etter 5 år? Dessuten er det jo ikke sikkert at alle båter er uvettig overmotorisert? If smilte pent de da jeg gav opplysninger om ny motor-og så vidt jeg vet er båten nå overmotorisert med hele 19hk.Det går jeg utfra at If lett kan sjekke.

Istedet for å finne opp problemer kanskje vi burde kopiere det engelske systemet hvor en må gjennom regelmessige inspeksjoner. Da kunne de jo gi anbefalinger om både ankerkuler og kon da. Og så våkner vel sløve båteiere og,meg inkludert. De kunne jo fortalt krompen og at nesten 50% effektøkning ikke er å anbefale.

Selv holder jeg båten utstyrt og vedlikeholdt iht USCG krav på sikkerhets siden. Greie,enkle og fornuftige regler syntes jeg. Men ankerkule har jeg ikke. Men til neste år så. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Nyss hjemkommen fra en tur til Tyskland o Helgoland,

 

der nere anvender (nesten) alle kjeglen. som noen skriver du blir bötfälld om den ikke

er oppe!

 

 

I Sverige finns ett undantag fra de internationelle sjöveisreglerne på denne punkten,

som gäller för inre vatten (inomskjärs) og fartyg under 12m!

desse behöver ikke före signalfigurer.......

så her blir man ikke bötfälld !   :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...