S/Y Gyda Startet 19.Februar.2010 Del på Facebook Startet 19.Februar.2010 Er det noen som har erfaring med å skifte olje på seildrev mens båten ligger i sjøen? Tenkte at jeg skulle ta samme løsningen som på motoren, med ei pumpe som suger ut oljen, men så kom jeg til å tenke på at jeg kanskje ikke får ut alt og dermed heller ikke "dritten" som oljeskiftet fjerner? Videre skulle jeg gjerne ha sjekket/ skiftet den indre sinken på drevene. Det er to sinker på Yanmar's SD30 drev, en utvendig på selve drevhuset og en innvendig som nåes fra motor rommet. Den siste kan imidlertid ikke løsnes mens båten ligger i sjøen uten at en blir våt på beina. Noen med erfaringer? Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Hulda Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Jeg ville nok anbefalt deg og fått ut oljen som ligger helt i bånn av drevet. Den oljen som ligger under geardrevet til propellakslingen. Der man ofte finner en skvett vann. Den skvetten som du ikke har nubbetjans til å få sugd opp. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Vurderer og hoppe over og ta båten på land i år. Sink er greit og dykke ned og skifte, men så er det da denne oljen i drevet som skal skiftes vert år. Lurer på om ikke en eventuel vandråpe i oljen vil blande seg med oljen om en kjører lit hart for motor like før en suger opp oljen av drevet. Slik at om en får sugd opp mesteparten av oljen og heller på ny blir det greit nokk. Noen som har synspungter op det? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Neppe nonen krise om du hopper over oljeskiftet også. Bytt heller neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Hei No er det tre år sidan eg skifta olja på våre SD20-seildrev. Det same gjeld sinken. Dersom du har foldepropell så får du nok den av under vatn. Det gjorde i alle høve eg. Å montera foldepropellar under vatn er nok vanskeleg og kan bli dyrt. Er båten din den som Krogh hadde for sal for eit års tid sidan? Dersom båten er ein stad med tidevasskilnad så kan du jo la den fjøra tørr. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Dersom du har ein passeleg konisk treplugg klar, rekk du å slå i denne når du tek ut den innvendige zinkklumpen. Då får du ikkje nokon uhandterleg mengda vatn i båten. Ask Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Er båten din den som Krogh hadde for sal for eit års tid sidan?Dersom båten er ein stad med tidevasskilnad så kan du jo la den fjøra tørr. Ja det er samme båt det er snakk om. Har aldri vært "tørrlagt" på det viset så vidt jeg vet, og jeg må nok lete med lys og lykte for å finne en egnet plass å tørrsette der seildrevene kommer såpass høyt og fritt fra underlaget at jeg får tappet av og samlet opp oljen. Dersom du har foldepropell så får du nok den av under vatn. Det gjorde i alle høve eg.Å montera foldepropellar under vatn er nok vanskeleg og kan bli dyrt. Er det slik at det er enkelt å demontere men vanskeilg å få montert igjen? Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
"Mathilde" Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Er det slik at det er enkelt å demontere men vanskeilg å få montert igjen? Kommer kanskje an på hvilken type du har. Har du tilgang til surstoff? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Ja jeg , så det er ikke noe problem. Propellene er av typen Flex-O-Fold Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
"Mathilde" Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 (redigert) ok Vær bare klar over at du må holde kontroll på en rekke løse deler når du demonterer Flex-o-Fold propellen. Som disse f.eks: Redigert 23.Mars.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Veldig informativt Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Smurph Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Hvis du skal ha av propellen under vann, spesielt med så mange smådeler, så bør du henge en stor murerbøtte el under drevet slik at hvis du mister noen deler så blir de fanget opp. Legg evt noe tungt i bøtten hvis den viser tendenser til å flyte opp. Sikkert en fordel å vente med å gjøre dette til sjøtemperaturen har tatt seg litt opp, også, slik at du kan jobbe uten hansker. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
:båt1 Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 hvor mange drev har du egentlig siden du sier "propellene, drevene, sinkene# ok liknende Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Hei Ein rå båt du har. Eg såg annonsa når denne var for sal. Det var òg omtale, i Seilas, då båten var ny. Skulle eg hatt einskrog så står den båten høgt på lista. Båten har to Yanmar med segldrev. Kor ligg båten? Eg har demontert ein av våre toblada Flex-O-Fold medan båten låg på sjøen. Det var i Noreg i mai. Som nevnt over må ein jobba utan hanskar. Det er kaldt. Eg er ein svært erfaren dykkar og har montert desse propellane (på land) nokre gangar. Eg hadde likevel ikkje klart å montert dei under vatn. Det bør òg nyttast Loctite på eit par boltar. Slike betongslippar der ein sjøsett båtar frå hengar er egna til å la båten fjøra tørr. Spesielt dersom du kan festa den til ein mur på eine sida. Om eg hugsar rett så er Gyda laga for å kunne kvila på kjøen og dei to finnene som er foran segldreva. Det held med ti cm klaring under dreva. Bruk bits festa til ei skralla. Dersom bolten er godt festa så er det naudsynt med ein "impact driver" og ein tung hammar. Då treng du betre plass. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.