Jump to content

Ønsker halvgamle livbåter til sjøspeidere

mons

Recommended Posts

Hei

Sjøspeiderene i Søgne er på leit etter etpar livbåter som ungene kan dra på kortere turer med. Er forberedt på å måtte bytte motor, men ønsker ca 24 fots båter i glassfiber.

Båtene må være åpne eller laget slik at toppen kan fjernes uten altfor mye arbeid.

Tanken med denne båttypen er at de er trygge med mange ombord, og tåler at ungene kjører på grunn uten større problemer.

Takknemlig hvis noen har konkrete tips om båter til oss.

Mons

Mons

Ungene har mest nytte av gammeldagse robåter; mange års barnehage- og småskolearbeid har vist at de fint mestrer årebruken i store robåter, som seksæringer, åttringer og tiæringer.

Men jeg skjønner at det hadde vært praktisk med noe plastgreier; slike er mye sterkere og tettere enn trebåter, og trenger ikke så mye akutt og stadig stell som trebåter. En løsning da, er å plastlegge gamle tresjekter; dette er gjort med meget godt resultat med diverse ulike båter.

Bragdøya Kystlag har en gammel seksæring med motorbrønn for utenbordsmotor, som er lettrodd og seiler godt (har nesten ubrukte seil!). Videre har de en gammel, litt medtatt ro-gavlbåt, som med plastlegging vil bli en ypperlig ro- og turbåt for mange på én gang. Også denne har motorbrønn, slik at den er lett å motorisere. Og den er blitt seilt med flere slags rigger!

Noe å tenke på?

Mye enig med deg roer.

Vi har imidlertid 7 seiljoller med plass for to som gir ungene den erfaringen de trenger med småbåt.

På helgeturer samt onsdagskveldene noen timer er det ønskelig at de også kan ut i mer åpne farvann, lære seg navigering i praksis og lære seg å kjøre saktegående motorbåt før de om noen år skal være endel av de (forhåpentligvis ikke fullt så grønne og ansvarsløse) ungdommene som oppfører seg som idioter på sjøen.

Å lære praktisk navigering i rofart blir ikke helt det samme. Da kommer en ikke ut av nærområdet før man må snu.

Båtene vil også gå sammen med seiljollene som sikringsbåter når alle båtene går ut på tur. Kjekt å ha soveposen trygt og tørt i livbåten når en kullseiler eller får sjøen over rekka ;-)

Det betyr også mye at båtene har god oppdrift selv om de fylles. Det var fem av disse speiderene ombord for etpar år siden når vi var ute med en Pioner Multi og frontlemmen falt ned. Hengslene brakk løs, og båten som ikke har flytekammer sank før det var gått 10 minutter.

Jeg var rett ved med en annen båt, så ingen ble våte. Jeg har imidlertid gjort meg noen tanker om oppdrift etter det.

For oss er det også viktig å bruke tiden på ungene istedenfor båtene. I så henseende, spesielt på vinteren, er det viktig at selve båten ikke krever for mye - dvs plast.

Mons

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...