Volvomekanikeren Startet 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2010 Halloen Jeg lurte på om jeg skulle få kjøpt meg en auto-pilot til neste sesong. Men har ikke vært borti kjøp av autopilot før, så lurte på en del spørsmål. Jeg har en snekke, 22 fot 1. Hva bør jeg se etter nor jeg skal kjøpe autopilot? 2.Hvilke merke anbefaler du? 3.Hva ligger de på i pris? 4.Er det noe ulempe med auto-pilot? Takker for alle seriøse svar Mvh. Martin Sandtorv Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
SeaRaymond Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Denne tråden blir neppe gammel om du ikke straks forandrer emnetittel Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Komplett autopilotpakke vil vel forresten komme røffelig på rundt 30.000 og så må du ha en gps i tillegg å koble den opp mot. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Har du tilgang til rorkult i snekka så kan du komme rimelig ut av dette ved å montere en ST 1000 fra Raymarine. Det er ikke nødvendig å koble til en GPS til autopiloten. Forenkler en del, men manuell kurssetting kan jo også anvendes. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 SeaRaymond, hvordan endrer jeg tittel då? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Ingar Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Du kan endre tittelen når du redigerer start-innlegget, fristen for redigering av innlegg på forumet er 30min. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 (redigert) Takk Skal du ha! jawik, hva er rorkult? Men har endå ikke fått noen svar som faller i smak... Neon anbefalinger om hva jeg burde kjøpe? og evt. hvor jeg kan gå og se/spørre/kjøpe autopilot :) Redigert 20.Februar.2010 av Yanmar 3GMD (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Vist det er en ''gammaldags'' måte og styre på har jeg nok ikke det... jeg har hydraulisk styring, og så vidt eg vet har jeg ett helt vanligt ror Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Jawik Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 (redigert) hva er rorkult? Stammen som kommer opp fra roret akterut er sannsynligvis festet til en "stang eller en flyndre" i ca. 90 graders vinkel hvor wirene er trukket fram til ett ratt. Er denne stanga lang nok kan du montere en ST1000 til denne. Dersom du har en flyndre kan du muligens montere en stang selv som stikker framover og ST1000 til denne. Da må du ha en mulighet til å frakoble hydraulikken. Avhenger litt av hvorledes opplegget er hos deg. Et slik opplegg som dette har vi ombord og dette tar 15 tonn's båt. Redigert 20.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
abbor Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Ta en kikk på Raymarine SPX-5. Denne er rimeligere og har mye enklere montasje enn de fleste andre piloter. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Rimligere? Nesten 13.000.. Den første som ble nevnt koster 4,500 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Lovart låring Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Jeg lurer på det samme selv jeg. Jeg har kun rorkult, og ingen fjernstyring. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Mulligan Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 En bekjent satte en Autohelm 1000 pårorkult under dekk på snekka. Koblet knappene til en DB9 som han satte på siden av piloten. Satte tilsvarende knapper ved førerplass. Tror ikke han brukte rattet etter det. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Rimligere? Nesten 13.000.. Den første som ble nevnt koster 4,500 De fleste andre piloter koster 25-30.000kr. Men jeg har ingen kjennskap til rorkultpiloter og ikke har jeg noen intensjoner om å skaffe meg det heller Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Hehehe Jeg er ikke sikker på om jeg har rorkult, kjøpte snekken i høst, så vet ikke dette.. Men skal undersøke Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Det finnes gode piloter brukt på eBay om du ikke må ha nytt. En raymarine med vanlig fluxgate kompass og hydraulisk pumpe koster vel ikke mer enn rundt 8 tusen ny. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.