rmyra Startet 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2010 (redigert) Hei Har av bror min fått en Engbo ankervinsj(ca 10 år gammel) Han kjøpte båt i fjor høst med denne vinsjen på. Den "fuska" litt når han kjørte inn ankeret. Det var bare å starte og stoppe et par ganger, så dro den tauet helt inn.(virka som at det var når det nærmet seg slutten av tauet at den fusket). Han regnet med at det ville lønne seg å reparere denne og sendte denne inn til Engbo. De sa det ville komme på ca 10.000 å fikse den, så da var det uaktuelt, så han kjøpte ny. Men fikk egentlig ikke noe svar på hva som var feil. Jeg fikk derfor den gamle hvis jeg ville prøve den. Kan det være noe å satse på tro, eller er det kanskje best å kassere den. Noen som evt har noen idè hva det kan være?? Får ikke testet den mere ennå, siden det er VELDIG vinter her nå Men det hadde jo vært veldig kjekt hvis den kunne virka ei stund Redigert 20.Februar.2010 av rmyra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Hei rmyra ! Har hatt en slik selv, men husker ikke hvordan den virket. Hvis jeg var deg ville jeg reist på ei båtmesse og spurt forskjellige forhandlere der om hva feilen kan være. Troe sikkert noen har et svar. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Hei, jeg har også en gammel Engbovinsj jeg har tenkt å gjøre litt vedlikehold på før sesongen. Siden han fikk anslått en pris på 10.000,- for å reparere er det vel antagelig flere ting som er dårlig. Men selve fuskingen kan jo bare være børstene. Det burde ikke koste mer enn et par hundrelapper. Et tips på en rimelig rep er å bytte børster, demontere og rengjøre, bytte relèer og presse på nye kabelsko. Da har du eliminert endel feilkilder. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
rmyra Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Jeg har også tenkt i retning børster eller relè, siden den bare fusker. Har ikke sett inni den ennå, så vet ikke hvordan den er bygd opp. regner med at verkstedet til Engbo tar god timebetaling, så kanskje derfor det ble så dyrt. Men skal nå ihvertfall åpne den og sjekke børstene og slikt. Engbo vinsjer er jo i utgangspunktet såpass dyre (og gode ), at det er verdt å gi den en sjanse syns jeg Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Har den automatisk stopp med føler for metall tråder / ringer på tauet ? Isåfall kan det være at du må justere føleren. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
rmyra Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Har den automatisk stopp med føler for metall tråder / ringer på tauet ? Isåfall kan det være at du må justere føleren. sailorBoy Ja det har den. Det skal jeg sjekke Mange takk for tips Hvor mye kan man koste på en slik vinsj evt, føre det ikke vil svare seg? Den er jo som sagt 10 år. Vet ikke hvor mange en slik vinsj skal kunne tåle. Den får jo mye vær og vind, så den er jo ganske utsatt Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Med så høy prisantydning vil jeg tro at ankeret er brent, antar jeg at denne ikke er å skaffe som løs del, kun komplett elektromotor. Disse motorene er veldig utsatt, går svært lite i løpet av en sesong og står i fleste tilfeller nesten nede i havflaten med de tæring og rustangrep som følger. Prøv å demontere den og rengjør men for all del, ikke smør med noe oljetilsetning den skal være helt tørr. Skiftet motor på en ILAS for 3 år siden, den kostet 1800 kr komplett pluss frakt. Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
Shalom Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Engbo er en av flere norske produsenter som faktisk gir en meget god service.. Hvorfor ikke ringe å spørre dem om tips, de vet sikkert hva som pleier å måtte gjøres. Kan med sikkerhet si at du får imøtekommende svar. Det enkle er ofte det beste, spør dem som kan den vinsjen. Kan fort bli forvirrende å høre hva alle tror.. Lykke til! Mvh. Shalom Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 "De sa det ville komme på ca 10.000 å fikse den,........" Det ville jo vært naturligt om de hadde sagt HVA de ville gjøre for 10.000,-. Synes dette virker som normal norsk verkstedsarroganse. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
rmyra Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 "De sa det ville komme på ca 10.000 å fikse den,........"Det ville jo vært naturligt om de hadde sagt HVA de ville gjøre for 10.000,-. Synes dette virker som normal norsk verkstedsarroganse. Ja igrunn. Eneste de sa var at det ville komme på ca 10000, og at de derfor ikke anbefalte reperasjon. Men mulig det er en komunikasjonsvikt her. Han som leverte den inn er ikke typen som "maser" for mye. Vil ikke virke masete Men Engbo virker jo til å være en ryddig og grei leverandør ellers så har egentlig ingen forutsetning for å tro noe negativt om de Men skal prøve å kontakte de, så kanskje jeg får et svar Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Jeg skjønner jo at dette er sjekket ut, men jeg nevner det likevel. Hos meg var det lignende symptomer pga. Dårlig kontakt på strømtilførselen (type løs kabelsko). Ville ikke det vært en fin løsning på saken? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Med så høy prisantydning vil jeg tro at ankeret er brent, antar jeg at denne ikke er å skaffe som løs del, kun komplett elektromotor. Er det noe særlig sannsynelig at det er brent anker i forhold til de symtomene han beskriver? (fusker av og til). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bernt Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Nei det tror jeg ikke . De vinsjene jeg har hatt opp har vært fulle av dritt og rust , vasket puset og smurt opp så har de virket lenge etter på . Et værksted tar 6-800.- kroner timen og ønsker ikke slike jobber ,Da det er mer å tjene på å selge deg en ny vinsj. Og derfor sier de at det koster 10 tusen for en slik jobb Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Tenker da på den høye prisantydningen kommodo, for 10 lapper er det nok ikke bare releet som fusker men som andre sier ønsker de kansje ikke sånne jobber. Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Tenker da på den høye prisantydningen kommodo, for 10 lapper er det nok ikke bare releet som fusker Ressonementet ditt er foruftig, men det er vel mest naturlig å se på mulige feil i forhold til symtomene han beskriver, ikke bare stipulert pris? Jeg ville ihvertfall begynt med de billige tingene + demontering og rengjøring som Bernt sier og se etter steder der det kan være irr/rust og mulig dårlig kontakt før jeg ga den opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
arnearmoa Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Jeg burde kanskje komme med litt informasjon om mine erfaringer her. Jeg hadde fusking pga. en løsnet kabelsko på min Engbo 1000W ankervinsj, og oppdaget forsåvidt en annen feil i samme slengen som medførte at jeg måtte sende den til Engbo med kona en dag hun hadde anledning. Se DENNE TRÅDEN. Historien fortsatte litt lenger enn det som er dekket i tråden. Da jeg fikk den tilbake, med ny blokk og nye plastdeksel var det tid for å sette alt dette sammen igjen. Jeg hadde allerede måttet overtale Engbo til å fikse bare på den innmaten jeg sendte, selv om de ville jeg skulle sende alt. For da kunne de teste og levere helt ferdig produkt tilbake til amatøren. Jeg lovte at det ikke skulle bli noen problemer og sa det var mer jobb for meg hvis jeg måtte sende alt. Jeg ville ikke ha en kabelskjøt i taukassen, og ville helst slippe å dra nye strømkabler gjennom akterspeil osv. Problemet var bare det at jeg, den fordømte kontorrotta, klarte å knekke den ene strøm-bolten til motoren når jeg skulle feste skikkelig for å unngå at kabelskoen løsnet igjen. Jeg ringte Engbo og fikk beskjed om at da måtte hele motoren byttes. Da tok jeg med meg alt jeg hadde og leverte til Engbo. Når jeg hadde spist på McDonalds var den ferdig med ny motor, nye strømkabler, noen meter med ny kontrollkabel og litt messingtråd til autostoppen. De nye dekslene jeg fikk med sist var ferdig montert selvfølgelig. Denne siste jobben inkludert ny motor kostet meg langt under 10.000,-. Jeg kan ikke huske sikkert nå, men jeg mener det enten var noe med seks eller fire tusen. Dette skjedde sist sommer (2009) Greit nok at jeg surret bort alle de siste pengene, men det var iallfall mye mindre enn ti tusen selv om det inkluderte ny motor. Jeg kjøpte kabelsko og fikk låne meg en skikkelig kabelskotang hos Asker Elektrodiesel etterpå, og nå er alt bare fryd og gammen med 90% ny ankervinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.