JoachimogMalene Startet 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2010 Heisann. Har dag kjøpt meg "ny" påhenger. En 1998 mod suzuki 15hk. Noen som vet om det er 1 eller 2% olje. Forøvrig håper jeg dette er en grei motor.Noen som har erfaringer med denne. Skal stå på en 12 fots jolle. Mvh Joachim Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Kjøpt ny påhenger.Hvor mange % olje? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Retox_93 Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Hadde 2 % på ein eldre Tohatsu 25 hk motor. Bedre med mye enn lite olje Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Jeg vil tro den skal ha 1%, har hørt at det ikke er sundt med for mye olje selv på "gamle" motorer. Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
Trond mjøs Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Ta 2% du. For å si det slik. Har du for mye olje vil motoren røyke litt. har du for lite vil den skjære seg. Synes valget er lett jeg Trond Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 (redigert) Men jeg mener å ha hørt at den kan skjære seg med for mye olje også. Noe med mye sot inni motoren. Fikk en forklaring en gang,men husker ikke helt Redigert 20.Februar.2010 av JoachimogMalene (see edit history) Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Hobby 430 Sport Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 for al del ikke bruk mindre en 2% skal du bruke den til fullt turtal de meste av tiden ville eg gått opp til 3% alt gammel trenger mer smøring Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Daffy Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Da jeg hadde en slik brukte jeg kun 1 % Det var det som sto i instruksjonsbok og på tank etc. Jeg hadde den fra den var ny i 1986 til 1995 Den hadde nok fått mye full gass ja... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hobby 430 Sport Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Har sett på alle disse motorene som har vært innom verkstedet til bror min og fått 1% olje, legrer og stempelfjører er mer slitt en de som har fått 2 prosent. selv kjøre eg på 3-4% blanding på 25 hk Jhonson fra 1988 får litt mindre i makrellsesongen, siden den da blir brukt mye til dorging!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
JoachimogMalene Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Da tror jeg havner på 2 prosent.Virker som det er trygt. Takker for alle innspill.Blir som sagt over at det er mye av og på kjøring.Enten nærmest fullt turtall,eller på tomgang. Nå må bare isen forsvinne så jeg får testet den litt. Ingen her som tilfeldigvis har en kontrollboks liggende som kan selges? Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Daffy Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Til Suzukien? Har en NA12S boks liggende Med tenningslås og powertrimbryter Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
JoachimogMalene Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Jepp til suzukien. Har send deg en im Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Bernt Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 1% er nok til smøring men anbefaler 2% pga rustprevantiv. Har hatt opp en del motorer gjennom tidene og sett mye rust på motorer som gikk med 1%, mens motorer som gikk med 2% var feite og blanke innvendig. Å kjøre med 3% er unødvendig og dyrt , du får også mindre effekt og MYE røyk! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 25.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Men sånn ellers,er dette en driftsikker motor,eller er den plaget med mye feil. Noen som vet? Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Mossmann Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Det jeg har vært borti av Suzukis 2-taktere har ihvertfall ikke skremt meg bort.. Spreke og driftssikre motorer, enkle å skru på(om det noen gang trengs? ) Sitér dette innlegget -Mossmann- AOMCI Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Gode Maskiner! Bruk 2% olje Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hobby 430 Sport Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Eineste Suzuki er plaget med er at den stopper når tanken er tom og at bolter og sånn eirer fast Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
JoachimogMalene Svart 25.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Høres bra ut.Er jo ikke noe problem om bolter eirer fast hvis man ikke trenger å skru på de.hehe. Satser på at den holder en stund iallefall.Eneste som trengs nå er noe som kan trylle vekk den forbaska isen Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Hobby 430 Sport Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 .Eneste som trengs nå er noe som kan trylle vekk den forbaska isen La motoren stå og gå et par dager så greie kanskje kjølevannsstrålen og tine litt Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
JoachimogMalene Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Ja stikkordet er vel litt.Hehe.Nei,får gjøre som fast legen sier.Du får ta tida til hjelp. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
JoachimogMalene Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Ja,nå er isen forsvunnet og har fått brukt motoren en del. Men nå plutselig vil den ikke gå på lavt turtall. Og det er et problem når jeg kommer til brygga og skal legge til Eneste jeg har gjort er at jeg har kjøpt et annet merke på olja jeg blander i bensinen. Kan dette ha noe å si eller kan det være noen filtere som er tette. Den fungerer helt fint på middels og høyt turtall. Håper noen av dere har noen tips.. Mvh Joachim Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Daffy Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 tenker du trenger en rens av forgasser jeg skru ut dysene og blås de rene... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.