Volvomekanikeren Startet 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2010 Hei Jeg kjøpte meg en snekke i høst, og må Forsikre den før sesongen Jeg lurte på hvilket selskap jeg skal bruke Siden jeg bare er 15 år, og har aldri forsikret en båt før, spør jeg dere som er erfaren innenfor dette Så jeg lurer på dette: Hvilket selskap burde jeg bruke? Hva innebærer denne forsikringen? Hva koster dette i året/måneden? Takker for alle svar Mvh. Martin Sandtorv Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Tox Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Her er det bare en ting å gjøre, etter min oppfatning; be om tilbud fra flere, og bestem din forsikring ut fra vilkår og pris. Ofte er det lettere å forhandle med selskapene om du samler fler forsikringer i samme selskap. Jeg har den siste tiden forhandlet meg fram til gode priser, totalpakken ble flere tusen kroner billigere enn det jeg betalte tidligere. Skuffelsen var imidlertid at min gamle selsakp ikke ville være med å forhandle, så jeg byttet selskap! I dette nye selskapet ble båtforsikringen dyrere, men totalen ble betydelig billigere! Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Det er riktig det som Tox sier det er bare og høre litt rundt, en snekke som den du har vil vel ikke koste mer enn 500 - 1500 kr pr år jeg hadde en Joda 24 før,den kostet 550 pr år uten kasko. Det kan være mye og hente der din bakdel er at du er så ung at du ikke har opparbeidet deg noen bonuser,men en gang må man starte så lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Man får vel normalt ikke bonus på båtforsikring.... så alder skulle ikke bety så mye. Det eneste man skal være oppmerksom på er at en del forsikringer har som standard at båtfører ikke er under 24. Har forsikret snekke og sa ifra at på den vil det til tider være fører under 24, men med båtførerprøve. Det kostet da ikke noe mer å få med dette. Jeg er totaltkunde i IF og har noe samlerabatt, men betaler 815,- for en fullforsikring "med alt". Setter du verdien på snekka de til f.eks 50 000,- blir det ikke så dyrt. Men ikke påstå at den gjør 14 knop... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hafrsfjord Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 .............. en snekke som den du har vil vel ikke koste mer enn 500 - 1500 kr pr år jeg hadde en Joda 24 før,den kostet 550 pr år uten kasko. .......................... Har det noe for seg å tegne båtforsikring UTEN kasko? Det er jo kaskoen du vil få reparet båten din for. Som det har blitt påpekt i andre tråder så må vel de fleste som får skade på båten ta omkostningene sjøl/ bruke forsikring og da er det jo bare kaskoforsikringen som hjelper deg. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 (redigert) A-Jodas mening om din bakdel skal du ikke bry deg om, men ulempen ved å være under 24 år er tilstede. Totalforsikring, inkl. lavaldertillegg, bør ikke være mer enn ca 1-1500kr for en gammel snekke til 50000kr og fart under 10 knop. Redigert 21.Februar.2010 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Takk skal dere ha Og Honduras, den seilebåten som 3GMD'en står i no, gjør 16 knop.. så de sa på verkstedet at snekken ville ligge fra 12-14 knop, men de var usikker Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Sjøga Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 http://www.norskesjo.no/premiekalkulator/p...ekalkulator.asp enig med att du nesten må ha kasko. men hva dekker egentlig en sån ansvarsforsikring. er det bare brann Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Jeg er ikke sikker i det hele tatt Men jeg er ute etter en forsikring som dekker brann, grunnstøting, om eg skulle blitt påkjørt, Og andre skader som lett kan oppstå Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
JGH Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 den seilebåten som 3GMD'en står i no, gjør 16 knop.. JØSS, ka båt er dette? Seilbåt som gjer 16knop med 3GMD Forsikring kan du høyre med Gjensidige om, i verste fall får du spørre om den ikkje kan stå på far din. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
sjøman Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Hvis du skal føre båten, alene så får du vel litt problemer med forsikringen og din alder. Men lykke til,syntes du er flink og står på. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 JGH, ikke spør meg. Var no en seilebåt i allefall Men bryr ikke meg om båten går 12 eller 14 knop. Det som gjeller no er å forsikre den!!! Ok. Så gjensidie er altså en mulighet Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bergen Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Jeg kjøpte meg en snekke i høst, og må Forsikre den før sesongen Siden jeg bare er 15 år Men bryr ikke meg om båten går 12 eller 14 knop. Du er en racer å starte nye tråder, har du prøvd ut søk funksjonen? mange tråder om forsikring med priseksempler også.. Hvor trenger du ikke forsikring før sesongen starter? Skader skjer hele året! Du bryr deg ikke ikke om båten går 12 eller 14 knop men det gjør forsikringsselskapet da du med din alder ikke kan kjøre noe som gjør mere enn 10 knop. Nå er nok ikke det noe problem siden din båt trolig ikke går fortere enn dette!!! Hvordan ligger det an med båtførerbevis? Dette gir vanligvis en brukbar rabatt på forsikringen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 så de sa på verkstedet at snekken ville ligge fra 12-14 knop, men de var usikker Da har ikke de på verkstedet særlig greie på snekker, det er i alle fall helt sikkert! En plass mellom 6 og 9 knop kan du nok forvente, ikke mer. Min 27 fots snekke med 70hk lar seg presse opp i 11 knop på en god dag, men da er den rimelig utrivelig å ha med å gjøre. Så om du klarer å presse den opp i åtte, burde du være storfornøyd! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 index? ikke snakk.. Snekken gikk i 9 knop med Ysb12G, hvorfor skal den ikke gå 2 knop fortere med dobbelt så mange hestekrefter? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
lgboat Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Du må ha en stor flap der bak hvis du skal klare 2 knop til (uansett hk-økning). Du er jo laangt over skroghastigheten allerede! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Jeg har flaps :) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 skroget til en sjekte/snekke fortrenger like mye vann som båtens vekt også under fart. sjekter har en begrensning når det gjelder fart samme hvor stor motor man monterer. Vis du ikkje gjør som disse da = http://kampanje.gulesider.no/besteprosjekt...ject&id=188 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 index? ikke snakk.. Snekken gikk i 9 knop med Ysb12G Og det har du kun selgerens ord for? Samme selger som sa at motoren var i god stand! Jeg ville nok tatt alt av informasjon derfra med en solid klype salt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Heram Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 (redigert) Hadde en Hanto 24 med 50hk Yanmar 4JM-TE, 8,7 knop GPS, 9,9 inn langesund med kjempe bølger i hekken! Forsikret denne i Sparebanken, kasko (150000), har båtfører bevis, over 25 år, FG godkjent havn, opplag om vinteren, alarm. Betalte ca 12-1300 kr? Redigert 21.Februar.2010 av Heram (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 (redigert) Jeg kan nesten garantere deg at Norske Sjø blir billigst. Men du må først gjennom en inspeksjon. Sjekk av slangeklemmer og tlstand på ventiler og slanger etc. Redigert 21.Februar.2010 av snod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 .. Snekken gikk i 9 knop med Ysb12G, .................. Har en kompis som har en sjømann, mener marsjfarten hans ligger på 6 knop, maks 7,5 Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Snekken gikk i 9 knop med Ysb12G, hvorfor skal den ikke gå 2 knop fortere med dobbelt så mange hestekrefter? Klart den vil gå raskere! du må kanskje bytte propell for å oppnå bedre fart, men du vil nok fort merke deg, særlig hvis du har en standard 15årings lommebok, at drivstofforbruket ved over 7 knop er minst 50% større. Trolig mer. En 12 Hk motor hadde gitt en helt OK fart og mer finanser til viktigere ting. Flaps vil nok hjelpe litt, men du kommer ikke utenom å klatre på din egen baugbølge med mindre du gir den nok kraft til å løfte seg over vannet... Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 (redigert) Og når båten tilslutt går på kjølen, går du på hue i sjøen. Dette med overdreven flaps-eksperimentering på kjølbåt er dyyyyr risikosport. Og forsikringen kan bli mer enn et luksusproblem. Redigert 21.Februar.2010 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Godthaab Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 husk å få med at båten ligger på innelåst område med videoovervåkning sommer/vinter hvis det er tilfelle. vi snakker uansett ikke noen kjempebeløp du må ut med,men for all del, som folk sier ring rundt og finn billigste. om 3 år når du skal forsikre bil kan det godt tenkes du får en fordel av å ha et kundeforhold til et forsikringsselskap, så hvis ikke beløpene du får av de forskjellige selskapene spriker veldig kan det kanskje være fornuftig å velge en som er kjent for å gi gode priser på bilforsikring til ungdom. ps. det er kanskje en ide å være litt mer ydmyk mot eldregutta her inne. de vet mest sannsynligvis hva de snakker om. men det lærer du sikkert etterhvert når du kanskje finner ut at f.eks en sjømann 22 har litt problemer med å gå i 12knop uten å kvalifiseres som en u-båt. men samtidig er nok alle her inne positive til ungdom med sunne interesser, så stå på! Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.