Jump to content

Sterling Power ProSplit R, erfaringer?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med slike "skilledioder"?

 

psrt_134.jpg

 

Jeg har da særlig i tankene twin modellen som altså skal kunne ta lading fra to generatorer og levere frem til opptil 4 batteribanker.

 

I mitt oppsett har jeg to motorer og 3 batteribanker (start, forbruk, generator start).

 

Er det noe grunn til å ha ett startbatteri på hver motor? Er det for å unngå at man kneler batteriet i det man starter motor 2? Jeg ser også at den har ignition innganger, hva er hensikten med de?

 

Så var det dette med lading via landstrøm da, hvordan skal man få ladet bankene da.

 

Datablad

Link to post
Noen som har erfaringer med slike "skilledioder"?

............

.............................................

Hei.

Siden du også ønsker svar på tekniske spørsmål er det kanskje enklest hvis jeg svarer.

 

Først er det ikke noe diode, men et relésystem med diverse verne- og styreoppgaver.

Bakgrunn av T-modellet er å kunne kjøre to dynamoer på 4 batterier. (flere enkle batterier i rekke eller parallellt gjelder fortsatt som 1 batteri)

T-modellet med 2 inngang og koblingspunkter for 2 startbatterier skulle helst også brukes for annlegg med to startbatterier.

 

Vil en derimot kjøre desidert bare 1 startbatteri da holder det egentlig også med vanlig PSR med tilstrekklig styrke,

slik at begge to dynamoer kobles på en og det samme inntak.

 

Fordel med å kjøre to dynamoer på T-modellet er at man i tillegg får overspenningsvern på begge to dynamoer.

Eneste ulempe er at man må legge en kabelbro mellom kontakt Start1 og Start2,

men deretter begynner hele gleden.

 

Kontaktene som du leser "Ign. feed 1" og "Ign. feed 2" er styrekontakter.

Disse trenger spenning (kobles vanligvis til D+) fra tilsvarende dynamo/tenningskrets f.o.m. ca. 3V for å skjønne at selve dynamoet blir aktivert.

Det betyr ikke noe annet enn "System on".

Er spenningen borte (slått av) da blir også PSR (T) slått av etter noen minutt.

 

Å bruke PSR (og T) som spenningsfallfritt fordeling er også mulig, f.eks. hvis man eier en ellers bra batterilader med bare 1 uttak.

Men siden akkurat det ikke er tenkt i kombinasjon med dynamoer må man bruke en liten knep for å aktivere PSR.

 

Hvis laderen derimot har flere uttak ville jeg alltid anbefale å koble den direkte / dvs. bak fordelere av en hver slags.

 

Selve engelske datablad forteller egentlig alt for lite.

Jeg har prøvd å forklare det hele "litt" mer detaljert på egne websidene og tenker at det er enklere å linke dit enn å forklare det hele en gang til her.

Link til PSR

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har lagt merke til to tinger som gjør begrensinger i ProSplit. En er at temperatur på dynamo er sett fast til 90 grader og kan ikke endres. I oppsett av effektiv ladesystemer på motorer setter jeg vanlig grense til 105 grader. Annen er at i følge medfølgende manual anbefaler dem at ProSplit skal styre lading fra landstrømslader. Hvis man bruker eksempel AGM batterier kan man velge om husker jeg 14,4 volt i bulk og 13,7 volt i floating eller 14,1 volt i bulk og 13,4 volt i floating. 13,7 volt i floating tar knekken på fleste AGM batterier og med 13,4 volt i floating blir 14,1 volt i bulk veldig lav.

 

Men til åpne syrebatterier er den sikkert veldig bra.

Link to post

Hei igjen, Servicemannen.

 

Ja, det gjør du.

PSR er forkortelse av ProSplit R og den regulerer ikke noe i det hele tatt men fordeler "bare".

 

Ang. lade- eller bedre sagt vedlikeholdspenninger er jeg ikke helt med deg.

Først og fremst kan også vi ned på 13,65 og 13,5V.

 

Men for min skyld spiller det ingen rolle så sant man ikke samtidig måler batteriets kjernetemperatur.

Og det klarer vel ingen regulator, hvilken som helst vi vil snakke om.

 

Sikkert er optimalt = optimalt.

Men med en vedlikeholdspenning som ligger teoretisk 0,05 til 0,2V over det som er optimalt ligger den fremdeles 0,7Volt lavere enn standardregulatorer klarer.

Kjenner du til noen batteriprodusent som sier "Våre batterier skal ikke lades med vanlig dynamo."?

 

Optimalt er å hente optimalt virkning og levetid, ja.

Men jeg tror ikke at noen tørr å konstatuere en forskjell på levetiden ved -maksimalt- spenningsforskjell av 0,15V mens vedlikeholdsladingen

og jeg våger ganske sterkt å tvile på at det tørker noe i det hele tatt.

 

Ønsker en fortsatt fin søndag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Etter første sesongen med strømproblemer i Jodaen, tok jeg kontakt med joerg og fikk meg en Pro Split. Etter det så var strømmen alltid der den skulle være. Helt uten at jeg burde passe på noe som helst. Den ble installert med nye og riktig dimensjonerte kabler, også levert av joerg. Det er viktig at kabler og sko samt koblinger ellers er 100%.

Anbefales på det sterkeste.

Har en bekjent som også har hatt Joerg ombord i båten, og nå har han sluttet å kjøre fra landstrøm til landstrøm. Han har strøm nok. Han er meget fornøyd han også.

Det er ikke noe å lure på lenger. Få den på plass før sesongen, og monter gjerne en regulator i tillegg også. Joerg vet hvem jeg sikter til. Husker ikke navnet på`n.

Dette ble vel i overkant mye skryt, men det er fortjent. :yesnod:

Per Harald

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Siden du også ønsker svar på tekniske spørsmål er det kanskje enklest hvis jeg svarer.

Kan du forklare mer hvordan den virker, står den i standby når ignition blir aktivert og slår seg helt av når ignition fjernes? Jeg antar ignition skal inn på tenningsbryter.

Hva er kriteriene for at den skal legge inn de forskjellige batteriene for lading? Lades to banker parallellt eller fordeler den på noen måte?

Som sagt, informasjonen er ikke god nok på databladet, ikke en gang koblingskjema er med.

Link to post

Hei. Jeg har bare gode erfaringer med Pro Split. Men jeg tror det er bra å bruke kombinasjonen av Prosplit og PDAR.Digital regulator som optimaliserer ladingen. Min erfaring er at jeg har optimal lading hele tiden. Det tar kortere tid å lade opp batteriene. Skal jeg påpeke en liten ulempe, er det at jeg må sjekke væskenivået i mine bly/syrebatterier et par ganger ekstra i løpet av sesongen. Jeg tar gjerne den "ulempen" mht at jeg har massevis av strøm tilgjengelig.

Link to post
Kan du forklare mer hvordan den virker,....

Egentlig er det helt enkle greier.

 

Vanlig batteritilkobling er

Startbatteriet på "Start". Dette er et "må".

Så kobler man f.eks. forbruk på kontakt nr. 2 og baugbatteriet på nr. 3.

 

Det som Pro Split er ute etter er å få -alle- tilkoblete batterier på en og det samme spenningsnivå,

som gjør at alle batterier topplades samtidig.

Det gjør den med en etter en bank, altså lader på en og prøver å tilkoble neste banken så snart den fra før ha nådd 13,3V.

Deretter tilkobles benk nr. 3.

 

Hvis en bank er utladet for dypt, slik at den ligger for lav under forrige batteribenken, da får dette batteriet først prioritert lading for så å bli slått sammen med batteriene fra før.

Dette forhindrer at det finnes uønsket utjevning mellom batterier. (gjelder ved veldig stor forskjell mens ellers dynamospennigen regjerer)

 

PSR fordeler også strømmen etter behov og leder strømmen dit der det finnes mest behov, uten at andre batterier blir påvirket.

Det blir f.eks. tilfelle når det brukes baugtruster eller noe vinsj som trekker kraftig strøm.

 

Samtidig den fordeler strømmen sørger PSR >alltid<* for vidre forsyning av startbatteriet.

Startbatteriet (-ene) får i alle fall opp til 14A også når en annen benk blir maksimalprioritert for en stund, dette for å sikre at det ikke finnes noe spenningsbrudd der.

Skulle det gå så ille f.eks. med for lite strom i fra dynamoet da blir startbatteriet igjen fullprioritert før alle andre batterier.

 

Med det kan komme hva som helst, all makten ligger på start.

 

Start blir også "tvangstilkoblet" selv hvis PSR skulle svikte.

Det finnes en mekanisk sikring som tvinger startbatteriet mot dynamo, slik at den aldri mister kontakt til noe batteri.

*...med en unntak, og det er overspenning på selve dynamoet.

Hvis den leverer ukontrollert høy spenning da blir dynamoet ekskludert for å verne hele systemet.

 

*PSR er altså designed for å prioritere "Start" og har også en programdel som vaner seg til batteriets standardbehov.

Så finnes det f.eks. en funksjon som husker hvor mye lading startbatteriet trenger for å ikke falle tilbake under 13,3V i tilfelle det finnes større forbrukere.

Stikkord kunne da være enten "Ettergløyding" eller "mye strømbruk etter motorstart" etc.

PSR leverer da bare lengre strøm til start for å unngå at reléet må skifte tilbake til start hver gang på nytt.

 

Ja, og PSR-T samler hele strømmen fra begge to dynamoer og fordeler den etter behov.

Fordelen av det er at den også klarer å sende maks strøm av begge to til baugbatterier o.l..

Men man kan også kjøre med bare 1 motor mens alle batterier får lading alikevel,

som kan være interessant for "tukk-tukk-fart" over lengre distanser, eller når en motor svikter

 

PSR og PSR-T har hver en ekstrakontakt som heter "Sense".

På dette kontaktet tilkobles senskablene, så sant slik finnes på enten eksterne regulatorer eller dynamoet.

Dette kontaktet holder alltid kontakt til minst en batteri som er gjennomkoblet til dynamoen.

Det igjen er viktig for at selve sensen aldri mister kontakt til batteriene som lades,

ellers ville regulatoren/dynamoregulatoren antar at det ikke finnes lading og øke sin spenning til maks.

 

Med PSR eller PDAR er sånt ikke noe problem fordi begge to har overspenningsvern.

Men andre regulatorer kan i så fall bli til et lite problem..

 

Og så et ord til reléene som brukes, men dette står ikke på embalasjen.

Det som lyder da så morsomt mens den skifter tilstands er reléer som takler cut off`s ved opp til 2600A belastning (f.eks. PSR183) uten at den blir skadet.

Mindre PSR som f.eks. PSR123 (12V, >120A, 3 uttak) klarer fremdeles opp til 1800A, vi snakker altså om såkalte heavy duty reléer som takler noe.

 

Og til siste spørsmålet ditt:

PSR blir slått på så snart det finnes spenning på "ignition feed".

PSR -skiller alle batterier umiddelbart fra hverandre- så snart tenningen blir slått av, dvs. så snart det ikke lengre finnes spenning på "ignition feed".

PSR slår helt av etter 10 sekunder og forbruker deretter ikke noe strøm.

 

What`s and ever, som vanlig finnes det mange muligheter og løsninger.

Men jeg liker PSR ganske godt og har savnet "slik" i mange år før.

I alle fall har jeg og allerede mange andre samlet gode erfaringer med den og kaller dette fornøyd som godt.

 

Viktig, og det ble sagt allerede (mange takk !):

For å få både 0V spenningsfall og optimale resultater er man nødt å bruke ordentlige kabler.

Men dette gjelder for lading med og også uten PSR.

 

Husk: Kabler koster forholdsvis lite men er absolut "tingen".

 

Så, da håper jeg at jeg ikke har glemt noe.

Hvis så da er det bare å ta kontakt, men vi som er elektriske elsker jo god kontakt. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 10 måneder senere...

Sesongen 2010 ble helt uten batteriproblemer. Den nevnte Pro Spliten ble installert, jeg kjøpte også 70mm betterikabel på ebay, 30 meter kjøpte jeg for å være sikker og det var såvidt det holdt til 3 batteribanker og to motorer. Dynamoene er koblet direkte til prospliten mens startmotorer har egen leder.

Jeg har også avlesning av spenning og strøm på alle 3 batteribanker (start sb, start bb, forbruk) samt amperetimeteller på forbruket. Da ser jeg hele tiden hvor mange amperetimer jeg har trukket siden full oppladning, det gir en god pekepinne på hvor lenge mye man kan forvente av gjenstående kapasitet fra forbruksbatteriet.

Link to post

Jeg har også en slik pro-split sak - i 2 sesonger - veldig fornøyd. I forhold til trådstarters opplegg så valgte jeg å ikke koble generator-start. Har ikke peiling på hvorfor, men noen snakket om "forskjellige jordplan". Har ikke helt skjønt hvorfor ennå, så det er mulig jeg kobler det på likevel, men har foreløpig ikke hatt noe behov for det. Generator start er alltid fullt likevel.

 

Det som nevnes med å sjekke batterivann oftere: jeg er litt "sløv" der, så Jörg stilte inn mitt opplegg så det ikke lader på 14.7 i det hele tatt, men stopper på 14.4. Blir kanskje ikke så optimalt som det kunne blitt, men i forhold til plutselig å ha tomt for vann er det bra (må demontere to strøm-rør over alle polene for å få opp alle lokkene - blir ikke til at dette gjøres mer en et par ganger i sesongen)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...