Jump to content

Oppussing av bord med kompassrose.


milo

Recommended Posts

Ok! noen sier sikkert nok en kompassrose på nok et båtbord, men prøver no alikevel jeg da. :smiley:

Jeg fikk tak i en stokk av Merbaru? tror det er det allefall, og litt eik.

En kompiss av meg sagde de opp i 5 mm plater.

img_5485.jpg

og da var det bare å sage ut trekanter og div former.

img_5518.jpg

Etterpå var det bare å pusse bitene slik at de passet sammen.

img_5550.jpg

Jeg bruker en bandsliper som er fastspent i skrustikka.

Ble forfærdelig mye støv av den opperasjonen.

img_5551.jpg

Etterpå ble det å lime sammen bitene til kompassrosa og det som skal bli sirkelen.

img_5571.jpg

Denne platen skal brukes som passer sammen med en overfres.

img_5575.jpg

Mere følger senere.

Link to post
Share on other sites

Så var det å få til en pen ring av eik. Limte sammen (casco cascol) to og to eikeplater med rett vinkel (22,5`)

Limte disse på bordet med marin og teknik fra casco.

img_5578.jpg

img_5581.jpg

img_5583.jpg

Etter tørking lagde jeg meg en (passer) til overfresen som jeg brukte til å lage sirkelen.

img_5740.jpg

freste også ut til de lengste spissene i sirkelen. Det ble litt plunder med sirkelen, det gikk av noen fliser :headbang: , og da var det bare å lage sirkelen litt mindre. En Følgefeil av det ble jo at spissene måtte tilpasses den nye diameteren. :headbang:

img_5738.jpg

Etter at alle delene er tilpasset, valgte jeg å lime på trekantene som skal fylle opp mellom spissene.

img_5744.jpg

img_5743.jpg

Etter at det er tørt, skal jeg frese ut natesporene som trengs før jeg limer på selve kompassrosen, dette for å ungå å frese i spissene som allerede er ferdig tilpasset.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er bordet kommet et langt skritt videre. Skal prøve å skrive noen forklaringer etter hvert.

img_5748.jpg

Kompassrosa ble limt og satt i press.

img_5751.jpg

Freste så ut "trekantene"som er mellom spissene

img_5753.jpg

Tillpasset så alle "plankene" på bordet slik at jeg slapp å bruke overfresen til natesporene.

Laget en haug med avstandsbiter og små klosser som ble brukt til press under liming.

img_5758.jpg

Fin passer :lol:

img_5761.jpg

Klart til liming

img_5762.jpg

Lim og press

img_5765.jpg

 

img_5767.jpg

Etter at alt unntatt kompassrosa er limt og tørket, brukte jeg passermalen til overfresen igjen utenom eikeringen

for å få et fint natespor mot "plankene" ,har ikke bildet. :cryin:

så var det tid for å lime inn kompassrosa.

img_5769.jpg

Etter tørking ble bordet levert til en god venn med snekkerverksted for pussing i maskin.

img_5776.jpg

Nå står nating for tur og så ny pussing før lakkering eller olje?

Hva skal jeg velge? Kom med tips.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da må jeg vel legge inn de siste bildene av bordet.

img_6118.jpg

Prøvde å nate med å bruke en teskje dyppet i salovann i sporene etter at de var fylt med marine og tekk, men det fungerte ikke. natemassen "løftet" seg på midten. Valgte så å bruke fingeren til samme operasjon før det tørket. ble ikke like jevnt alle plasser, så jeg valgte å fylle på mere masse etter å ha pusset bordet igjen.

 

Det fungerte sånn oki, men natemassen "slapp" taket der det var for tynt :headbang::headbang: , og da var det bare å skjære bort og fylle i hullene.

img_6185.jpg

Pusse nok en gang,

img_6205.jpg

og så var det tid for listverk.

img_6287.jpg

img_6292.jpg

Måtte lage noen av listene på nytt da de ble for lave nå.

img_6300.jpg

img_6302.jpg

img_6304.jpg

img_6308.jpg

Valgte så å kun olje bordet vått i vått en hel kveld+ en par turer til med kosten.

img_6316.jpg

Tørket av overskytende olje på kvelden.

img_6320.jpg

Ble egentlig ganske så fornøyd med resultatet.

bilde119.jpg

Tilslutt var det bare å montere bordet i båten. :smiley:

Og da er det bare resten av båten igjen! :rolleyes: Fruen sier hun ser fram til at de to andre bordene også blir pusset opp! :cryin:

Jeg har lært mye av denne prosessen, og vet at jeg sparer meg mye arbeid hvis jeg bare fyller på med nating først som sist. sparer mye pussing på det. Også er det jo utrolig kjekt med en god kamerat som har snekkerverksted og pussebord da :smiley::flag: . Det er nesten en umulig jobb bare å pusse med plansliper allefall.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei bordet ble nydelig! Har ikke kommet så veldig langt selv. har plagdes med kantlistene idag. måtte lage de fra grunnen av og det gjennstår litt finpuss på dem. Skal fylle natene på den delen som er ferdig med epoxi i morgen og pusse dette ned når det er herdet. Så er det bare å fortsette med den andre halvdelen. :crazy:

Trenger litt råd. Skal man lakke eller olje bordplaten? Har brukt 12mm teak i stavene. Plata under er i 15mm finer. Tenkte å bruke 2 komp lakk. Bordet blir innendørs.foto0126.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg natet og "lakket" det med epoxy. Jeg angret og pusset bordet mitt helt ned igjen i våres. Det kan virke som at de svarte natene blir varmere enn treverket i sola og det blir ujevn bevegelse. Det som skjedde på mitt var at det ble liksom luftbobler langs natene, kunne virke som at epoxyen slapp eller noe. Det jeg har gjort nå er å pusse det helt ned, bort med all epoxy "lakken" men ikke natene, de er fortsatt i svart epoxy. lakket det med en del strøk epifanes lakk bare, i håp om at den er mykere og følger bevegelsene bedre. Min tråd om mitt bord Må også si det var en formidabel jobb og pusse bort epoxy laget, holdt på 1 times tid med 40 korning, da hadde jeg kommet halveis, gikk da på med vinkelsliper med en slik grov lamell skive på i stedet.

 

Må bare si til trådstarter at det er et fantastisk stykke arbeid!!

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei!

 

Ny vinter nytt prosjekt.

Etter att bordet var kommet på plass i båten, ble jo de andre bordene misunnelige.

Så bordet akter skal få en oppgradering denne vinteren.

Tenkte på å lage det i samme treverk, men med ett anker og kjetting som tema.

Ankeret har jeg sånn nogenlunde peiling på hvordan det skal bli, men sliter litt med hvordan jeg skal få kjettingen til å se oki ut. Finner ikke noen bilder av "todimensjonal" kjetting som jeg kan bruke.

Setter pris på gode tipps fra alle hobbysnekkere her inne.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har som smått begynt med bord nr to. "plankene" i bordet er ferdige, og har bare litt finpuss og liming på ankeret.

baatbord_2_054.jpg

Saging og tilpassing til eksisterende bord.

baatbord_2_069.jpg

Mye pussing på ankeret. Ikke helt ferdig enda, må handle ei fil.

baatbord_2_065.jpg

Bord og anker sammen.

baatbord_2_070.jpg

Så er utfordringen å lage en kjetting av tre!

Etterpå er det å få tilpasset "plank" og anker+kjetting, så liming og nating før bordet skal pusses.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...