Jump to content

Prøver å finne informasjon om å bo i båt..

Eirik400

Recommended Posts

Problemet er at jeg ikke kan søke på dette forumet etter det.. Fordi for mange av ordene er under 3 bokstaver.

Her lest litt på batboer.no og på løse sider ellers.. Men synes det er litt for "flytende"... Dvs litt lite spesifikt.. Altså, de er som er sjøvante ser ut til å glemme litt viktig nybegynner-informasjon.. Mens de ferske ikke har med de litt viktige MÅ-tingene som man først kjenner til etter en god stund til sjøs.

Er ufør, og ønsker å minimere livsstilen.. Dvs jeg vurderer å selge unna huset, og enten bo å båt, eller bo i bobil eller campingvogn.. Da må jeg prøve å finne mest mulig fakta på forhånd.

Dette er ikke noe som skjer i år, da jeg ikke vil forhaste meg..

Noen gode tips ? Råd ? Linker ?

De som bor i båt på heltid ser ikke ut til å være så veldig nett-aktive nemlig..

Ship ohoi og velkomen til eit liv på sjøen! :flag:

Eg har budd i båt sidan mai i fjor, etter eg vart inspirert av eit par som bur i båt i småbåthamna. Det har eg ikkje angra på ein dag. Båten er ein 33 fots seglbåt frå 1976. Eg er ein 188 cm høg mann frå 1983.

Det første eg gjorde var å seie opp leilegheita mi og kaste fjorten svarte bossekkar med omtrent alt eg eigde. Noko gav eg vekk. Nokre av møblane står på lager heime hos far min. Men det meste eg hadde samla opp gjennom livet vart kasta på dynga. Det var i grunnen overraskande å sjå kor mykje rot og skrot ein greier å samle opp i skuffer, skap og kott. Om lag nitti prosent av det eg kasta var ting eg a) Ikkje hadde bruk for, eller b) Ikkje visste at eg hadde. Eigentleg var det berre godt å verte kvitt alt som berre var "kjekt å ha", men heilt unyttig.

Båtplass fekk eg i småbåthamna som ligg berre 400 meter frå jobben. Då eg flytta dit var der tre andre båtar med båtbuarar i. Alle veldig hyggjelege folk som gav mykje tips og hjelp til praktiske ting. Småbåthamna, som er ei boblehamn, har gode fasiliteter som dusj, toalett, vaskemaskin, tørketrommel og kjøken i eit lite serviceshus på land. Dette nyttar eg meg mykje av om vinteren når det ikkje er utlagt vatn til bryggjene. No ligg eg inne ved land, og eg og naboen trekk ned ein slange frå servicehuset ein gong i veka for å fylle vasstankane om bord.

Det er mange fine aspekt med å bu om bord i ein båt. For det første er det som å vere på hyttetur heile året. Det er skikkeleg kos å lese bøker og høyre på musikk med oljelampe på bordet. For det andre er det praktisk å bu i ein båt, då ein kan reparere alt sjølv utan hjelp frå rørleggar, elektrikar, snikkar eller mekanikar (om ein er litt nevenyttig). For det tredje er det greitt å kunne reise av garde og ta heimen med seg. Noko av det verste med å reise på tur/ferie er at ein må ha med seg det ein treng i ein liten koffert eller ein sekk. Med båt tek ein med heile huset med alt ein treng!

04012010139.jpg

inne.jpg

ute.jpg

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Hei og takk for overveldende respons !..

Har en del linker å kikke på her ser jeg..

Litt vanskelig å stille spesifikke spørsmål, for jeg har vel vært landkrabbe 95% av livet..

Bodde riktignok i båten sammen med onkel og tante flere somre når jeg var liten.. Deilig !

Det første jeg tenker litt på er jo vann.. Dusjing/vasking. Både av meg selv og vask av klær.

Nå er ikke jeg særlig høytidelig i klesveien, så hjemme i huset vasker jeg gjennomsnittlig 1 maskin i uka.. (evt 3 maskiner i mnd)

Det neste er jo oppvarming, hva slags ? Diesel/propan/bensin ? Varighet ? Kostnader ?

Strøm ? TV/nettilgang ? Hva slags kostnader er det snakk om i så fall ?

Det jeg tenker på da, er jo i tillegg til mobiltlf. At man kan holde kontakt med familien ellers, sende bilder eller tekst hvis man drar avsted.. Går jo an å ha laptop, bruke minnepenn, og sende det via nettkafeer kanskje ? Men jeg antar de ikke vil ha ukjente minnepenner i stikk'ene på slike steder.

Hva slags muligheter er det ?

Jeg laster egentlig ikke ned noe, er kun avislesing/mail og noen forum jeg ønsker å kikke innom..

Jeg bor alene, og trenger derfor ikke all verdens sengeplass.. Men om jeg kan få plass til en "normal" madrass, så anser jeg det som en fordel, da ryggproblemer er en del av uførheten.

Dette har jo selvfølgelig med hensyn til valg av båt.. Har båtførerbevis, er teknisk flink, kjenner til draft (sjøkart) og har bakgrunn fra mye teknisk/mekanisk arbeid..

Kaiplass kostnader er jo et annet spørsmål ..

Båtvalg: Båtførerbeviset begrenser jo båtvalget til 45 fot/25brtonn, men det skulle vel være mer enn nok..

Stålbåt føles vel sikrere, men er vistnok en del kaldere enn plast..

Trebåt anser jeg som urealistisk, selv om jeg sikkert vil være på farten gjennom vinteren.. (Litt sydover gjennom kanaler i europa f.eks. ?)

Men alt er bare spørsmål foreløpig..

Hei Eirik400, og velkommen til planleggingsfasen før et liv som båtboer!

Skal prøve å svare på et par spørsmål jeg ser du har, sjøl om det nok er slik at du må finne ut av en del på egen hånd når alt kommer til alt. De fleste av oss er forskjellige og har dermed forskjellige krav til komfort, noe som tilsier at veien blir litt til mens man går.

Når det gjelder vann til vask og dusj er ikke dette noe problem her på nordvestlandet ihvertfall, men jeg registrerer at det kan være noe mer problematisk i havner der isen ligger noe mer standhaftig enn her oppe. Sjøl sørget jeg for å handle båt som var stor nok til både ett og to bad, men dette var i første omgang mest pga. at jeg har tre barn (som ikke er helt små lenger) og som naturligvis trenger noe plass når de er "hjemme hos pappa". Dusj og vann er dermed ikke noe problem. Har store vanntanker, men fyller uansett opp ca en gang i uka. Vaskemaskin har jeg ikke om bord (og heller ikke oppvaskmaskin) men haler med meg noe klesvask en gang i uka opp på land, slik at det meste er reint til enhver tid. OK ordning for min del ihvertfall.

Når det gjelder oppvarming har jeg landstrøm stående konstant når jeg ligger i havn, og benytter en liten vifteovn hvis det kniper om og jeg er borte fra båten i kortere perioder. Ellers går det i dieselvarme, og da er det Webasto og Dickinson oljeovn som er alternativene om bord hos meg. Nå har det vært en skikkelig "sprengkald" vinter her oppe på nordvestlandet, men det har aldri vært noe som helst problem med lav temperatur inne i båten så lenge jeg har vært om bord og fyrt med olje. Noe kaldere på nattestid og når dieselfyrene ikke har gått ja, men aldri problematisk kaldt.

Noen kostnader på dieselfyring har jeg ikke oversikt over her og nå, men noen liter i døgnet går det jo med. Trøsta får være at det ikke går så mange kW timene til oppvarming gjennom kobberen fra land.

TV: Personlig bruker jeg bare vanlig TV som går på 12V, samt dekoder fra Grundig og riksTV... det finnes MASSE gode tips rundt om her på baatplassen når det gjelder akkurat dette, så du får bare starte å leite!

Internett: ICE er et alternativ som både jeg og veldig mange andre som har båt bruker. Grei nok hastighet til normal bruk, og meget god dekning etter mine erfaringer. Antenne i masta og internt trådløst nettverk. Fungerer godt nok for meg og tre unger, men ikke noe mer enn det.

Kaiplasskostnader: Jeg leier 5 meters bredde med 15 meters utliggere (gangbare) på begge sider av båten, og betaler ca 8500,- i året for hele herligheta. Tillegg for strøm, men som nevnt tidligere er det ikke all verdens utlegg på akkurat dette.

Når det gjelder båtførerbeviset ditt så gjelder dette evt. til 14,99 meter, eller knappe 50 fot. Dette holder for de fleste av oss! Jeg bor på 46 fot for min del, men kunne helt sikkert ha greid meg med mye mindre hvis jeg var helt alene hele tiden. Kommer nok til å bytte om noen år, men det er lenger opp og fram.

Velkommen Eirik400. det ser ut til at du er i ferd med å gjennomføre det mange av oss godt kunne tenke seg, det å bo i båt. Det er allerede linket til endel tråder her , å det finnes mange fler. For oss som bare er i båten nå å da er propan greit nok til å få litt varme, i en bobåt vil jeg ikke anbefale propan til oppvarming på grunn av all fuktigheten som frigis. aller helst ville jeg hatt dieselvarmer som ikke trenger strøm. håper du har anledning til å legge inn noen komentarer å bilder etterhvert som planen din nærmer seg virkelighet, dette er spennende!

Takker for gode råd.. Holder fremdeles på å lese/bla gjennom linker..

Ser at en del velger seilbåt, fremfor motorbåt.. Er det for å spare drivstoffutgifter først og fremst ?

Eller går det på sjødyktighet også ?

Har ikke noe mer erfaring fra seiling enn en veltetur i VG-jolle og en tur utenfor Torungen ved Arendal i Liten kuling i en 35-40' seilbåt.. Da lå vi langflate alle sammen (Elever som var med læreren på tur)

Så, ut ifra de forhånderfaringene så er det vel motorbåt som står øverst på ønskelista..

Ok, så lenge man ligger i land i Norge så er ICE et brukbart alternativ, samt riksTV.. Ok..

Antar det samme gjelder for alle andre boformer også (så som campingbil/vogn) ...

Hva det blir til, om det blir noe.. Det vet jeg ikke enda.. Men første steg på enhver reise er jo planleggingen..

For de som skal bo i båt, velges nok ofte seilbåt da den gir mye bovolum i forhold til pris på en tilsvarende stor motorbåt. Dette kriteriet brukes også av seilbåtkonverterende motorbåteiere som ønsker større plass uten ekstra kostnad, men også av førstegangskjøpere. Seilbåter er som regel billigere enn motorbåter fordi de ofte har mindre motor enn tilsvarende store motorbåter, og da man, unntatt på motorseilere og seilbåter med doghouse, må stå ute under åpen himmel for å styre og/eller holde utkikk, slik man også gjorde i handelsflåten for ca. hundre år siden.

Å ikke bygge styrehus eller doghouse, gjør båten rimeligere, men dog ser det gammeldags og upraktisk ut. Likevel oppleves det kan hende praktisk for de som prøver å seile 0.01 knop fortere enn nabobåten da man kan trimme og justere til krampa tar en. :giggle: Når det er sagt, ser jeg noen kravler under sprayhood'en når det blåser og regner mye for å heve komfortnivået litt.

Du skal ikke se bort fra at vi liker å seile.

De du ser på en golfbane liker høyst sannsynlig å spille golf.

hmm. Et høyest brukbart argument det ja..

Jeg må vel si at VG-jolla skremte nesten vannet av en ung gutt (meg) en gang i tiden, og jeg vet ikke hvor dyktig han læreren var til å seile. Samt, å dra utpå i Kuling er vel ikke noe for nybegynnere.

Tenker litt på hvor dypt en seilbåt stikker i forhold til motorbåt også.. Greit nok å holde seg til kart og slikt, men hvis man tar seg gjennom kanaler i Europa, eller prøver seg på havner i England, så ville jeg tro det kunne bli litt spennende med seilbåt enkelte plasser..

Men her er det vel mest synsing, ikke erfaring som snakker, for min del..

Her på sørlandet er det sinnsykt mye is i vinter, så selv om jeg ser masse båter i og rundt byfjorden ved Arendal, så må det bli vanskelig med så mye is..

Som igjen betyr at man sannsynligvis må sydover, eller evt vestover selvfølgelig..

Jeg vil noe mer enn å bare bo i båten.. Jeg har frem til jeg ble ufør jobbet, jobbet og jobbet og har aldri vært på ferie på egenhånd. Tross alder av 35.. Så jeg er vel underernært på "eventyr/turer" !

Driver fortsatt å leser de forskjellige linkene...

Rart at du linket til den.. Tok akkurat et søk på finn for å se hva som lå der nå..

Men, som nevnt tidligere så er jeg vel i første omgang på jakt etter hvilke kostnader det er forbundet med båtliv.. Liker ikke å "hoppe i det"..

Bor i billig hus idag, og kan vel i praksis beholde det samtidig som jeg kjøper båt til f.eks. 258.000,-

Men, jeg har allerede begynt å redusere "innholdet" i huset.. Solgt unna dvd'er, bøker, blader, og annet småtteri. Liten myntsamling og liten frimerkesamling står for tur, i tillegg til et veteranbilprosjekt..

Så jeg ser jo at minimalist med mer livsinnhold er fristende.. ( I forhold til innhold av ting)

Har nok mulighet for å beholde bruksbil på land (kassebil), som jeg også kan ha enkelte ting lagret i, som jekk, dekk, verktøy...

Postboks fikser vel de fleste regninger.. Selv om det helt sikkert blir ferre av dem på sjøen..

Hei

Velkommen til Baatplassen.

Kva som må til for å bu i båt er avhengig av kvem du spør og kva komfort den enkelte krev.

Generelt så er det mitt inntrykk at yngre folk stiller mindre krav enn eldre.

Eg har budd i båt i 2 1/2 år. Dette med små barn.

For å bu i båt så bør ein etter mi meining ha ein båt som har:

-ein har lyst til og meistrar å dra på tur med

-ståhøgda, spesielt i byssa

-varme

-cockpittelt (fungerar som bislag om vinteren)

-trykkvatn

-varmtvatn

-kjøleboks

-bra dass i eige rom

-dusj

-store vasstankar

-store dieseltankar

-vaskemaskin (Då me budde i båten i Bodø så ønska me oss tørketrommel òg.)

-dusj med god ventilasjon

-godt lys

-minimum to lugarar, ein til stuerom....

På land:

-lager

-landstaum, minimum 16 amp

-flytebrygga (spesielt nordpå der tidevassskilnaden er stor)

-roleg hamn (vær, støy)

-parkering om ein har bil

-eventuelt dusj og vaskemaskin om ein ikkje har det ombord

-søppelmottak

Anna:

-Nok pengar. Å bu i båt er dyrare enn ein trur. Dette fordi ein gjerne har ein større og dyrare og meir velutstyrt båt enn ein ellers ville hatt.

-Fritid til å tilpassa båten, men det synest det som du har

-God hygiene, båtlukt...

-Start om sommaren. Då har du betre tid til å tilpassa båten og deg sjølv til vinteren.

Eg er klar over at mange synest at det ikkje er naudsynt med vaskemaskin og/eller dusj, men for oss var det eit must og vel verdt investeringane. Vaskemaskinen vår er tent inn mange gangar i form av sparte kostnadar på vaskerier.

Me hadde som prinsipp at me aldri firte på hygienekrava.

Dei fleste som bur i båt har det til felles at dei før eller seinare flyttar på land. Det kan difor vera lurt å tenka på livet etter båtbuinga.

Kanskje du bør vurdera å leiga ut kåken og kjøpa ein rimlegare båt, slik at du får testa ut om dette er noko for deg?

Lykke til!

Ask

Hei Ask.

Hva menes med trykkvann ?

Egen ferskvannstank+trykkbeholder (sånn som ved borevann i hus )

Antar du sikter til slikt som Candy-vaskemaskin ? Virker mer enn stort nok med en slik.. (Har liten UPO idag)

Jeg har nok fritid ja, for jeg er ufør. Det begrenser riktignok reisingen min en del. For det tåler jeg ikke.. Kjøretur til Strømstad og tilbake til sørlandet kan slå meg ut i en ukes tid.. Prøvde en tur her i januar, men siden jeg hadde måket en del snø først, så var ikke kreftene der, og jeg måtte snu i Horten..

Jeg klarer ikke å holde huset i den stand jeg ønsker, så flytting står vel egentlig på timeplanen for årene fremover uansett.

Men alt er jo sååå dyrt, og når man står slik at gjelda tilsvarer 40% av verdiene man har, så stiller jeg brukbart i valg av billigere bo.. Ønsker ikke å gå opp i gjeld igjen, og jeg er ikke den sosiale typen til borettslag eller blokk..

Gode tips/meninger og erfaringer her. Spesielt siste taler, - Ask - har mange gode poenger.

Varmt og tørt er et must. Godt lys er et must. Rett innstilling er et must. Vi har en snart 50 år gammel trebåt å bo i,

og det er klart at vi ha lyst til å gjøre dette.

Vi har el-do, oppvaskmaskin, vaskemaskin og en dusj som fungerer utmerket som tørkeskap ved hjelp av en luftavfukter

som vi setter inn der når vi tørker klær. Videre har vi en Kabola pottebrenner (diesel); den bruker kun strøm til sirkulasjons-

pumpen. Kabolaen er koblet til et dørkvarme (gulv-varme) anlegg som gjør at vi er skjønt enig om at vi ALDRI har hatt det så

komfortabelt i NOE hus eller leilighet vi har bebodd tidligere. La meg være ærlig å si at i vårt tilfelle, så synes det vanskelig å

bli kvitt "båtlukten". Den er selvfølgelig "verst" om vinteren, men har så langt ikke vært noe problem. Sannsynligvis er det et

mindre problem enn om vi skulle være røykere... (Dvs: Jeg tror folk ville legge MER merke til røyklukt en båtlukt....)

Vel: Vi har tidligere bodd i båt over en lengre periode, men denne gangen (7 måneder +) er det mer vellykket da vi vet litt mer om

hva som kreves for at dette skal gå. Riktignok holder vi fremdeles på med en god del arbeider innvendig, men det går allikevel greit.

Når det gjelder kaileie, så varierer nok dette veldig. Prisen rundt her er rundt 600.- per fot per år. Allikevel er det "miljøer" hvor man

har ordnet seg med betraktelig rimeligere leie.

Når det gjelder at det er fuktig i trebåter,så kan nok dette gjelde for enkelte. Her ombord er det allikevel nesten i tørreste laget.

Å bo i båt KAN være herlig om du får det komfortabelt nok og har den rette instillingen....

La meg skynde meg å legg til at "komfortabelt" er en subjektiv ting. Jeg har forståelse og respekt for folk som klarer seg meg kaldt

vann og en dusj i svømmehallen én gang i uken. Vi er alle forskjellig, og det er jo det som gjør livet og samfunnet interessant. :smiley:

Vannbårent anlegg har jeg kjøpt av Kjell hos http://Topvvs.no Topp gutt med veldig bra priser! (Kilden min var "Danemann"

her på forumet...... Et godt tips var det )

Tråd om vannbåren varme

Kabolaen kjøpte jeg hos http://www.farco.no Hyggelig kar som alltid er positiv når jeg kommer med spørsmål.

Er det noen som har gjort noe grundig regnestykke på den langsiktige kostnaden av å bo i båt sammenlignet med å ha bolig på land?. Fast eiendom er jo en mye bedre langsiktig pengeplassering enn båt, selv om man trenger større lån for å kjøpe det man vil bo i. Man bør jo tenke på den dagen da alderdommen kanskje setter begrensninger og at man må flytte på land, og da kommer man ikke langt hvis man da skal kjøpe leilighet for det båten kan selges for.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...