vikjo Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Vi bodde to ombord i denne Royal yacht 45 Ca årlige utgifter: Havneleige 8000 Strøm 5000 kvh forsikring 8000 Diesel til varme 5000 Sitér dette innlegget Link to post
Eirik400 Svart 22.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Vi bodde to ombord i denne Royal yacht 45 Ca årlige utgifter: Havneleige 8000 Strøm 5000 kvh forsikring 8000 Diesel til varme 5000 Ok, her kommer noen tall på bordet også.. Takker ! Jeg bruker ikke all verdens til å bo, da jeg ikke har så mye gjeld, men det går vel ca : Huslån : 45000 (ca ! Varierer jo med rentene ) Kommunale avgifter : 9000 Forsikring : 8000 strøm : 15000 (varierer jo en del) +veiavgift+dieselutgifter og rep. til bruksbil.. Men hvis jeg beholder bilen ved siden av. Så betyr jo ikke de utgiftene noe.. Selger jeg huset idag, så vil jeg vel ha minimum 550.000,- i startkapital.. Men, jeg skal ikke selge nå.. Må studere de forskjellige bo-alternativene som finnes Sitér dette innlegget Link to post
vikjo Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Hei Båtboer kan absolutt anbefales. Vi bodde to ombord i denne Royal yacht 45. Her er det masse plass og ca 10 m2 akterdekk som kan brukes hele året. Dersom jeg skulle bodd alene hadde en stålbåt på rundt 40 fot stått høyt på min liste. Båtplassen bør være sentral da trenger du ikke bil.Langsiktige kostader? Man lever bare en gang Ca årlige utgifter Havneleige 9000 Strøm 5000 kwh 6000 forsikring 8000 Diesel til varme 4000 Diverse vedlikehold 6000 +++ Geir Sitér dette innlegget Link to post
Eirik400 Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Nesten dobbelposting ?! Dvs, samme person, men litt forskjellig informasjon ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Bokostnadene varierer nok mye avhengig av hvor man bor. Jeg har en 48 fots seilbåt, og hadde nok hatt det mye romsligere økonomisk om jeg hadde bodd på land. For min del er nok budsjettet noe sånt som: -lån ca. 5500 -forsikring 6000 i året -vedlikehold/oppgraderinger ca. 35000 i året (her gidder jeg ikke å spare da jeg bor i båt for å kunne bruke den som en båt og vil ha en båt jeg kan stole på som gir masse glede i form av flotte korte og lange seilturer året rundt. Denne posten går gjerne litt ned med tiden, første året var nok rundt 70000, 50 neste osv., men tror det stabiliserer seg på rundt 35" for å holde båten ship shape og i forholdsvis moderne stand) -Havneleie på bygdøy i sommerhalvåret ca. 32000 inkl. dyr parkering (ca. 1700 i måneden), båtplass i vinterhalvåret ca. 10/35" avhengig av om man ligger på aker brygge eller andre steder i nærheten. Jeg har valgt sistnevnte, og det ser ut til at flere følger etter neste vinter. -Diesel til hele sesongen, hvorav ca. 5000 er for varming om vinteren blir ca. 20000 årlig. Båten min har en markedsverdi i dag på rundt 1,1 mill. Jeg tror nok jeg hadde hatt det betydelig romsligere økonomisk om jeg bodde på land i egen leilighet, men det hadde vært en utrolig kjedelig liv Jeg gleder meg mye over å være ute med båten så godt som hver eneste helg i hele sommerhalvåret fra slutten av mars og ut til desember , i tillegg tar jeg gjerne et par måneder sommerferie hvor vi er ute på helt sinnsyke eventyr og utallige ettermiddagsturer med gode venner og veninner . Vanligvis seiler jeg mye i vinterhalvåret også, men denne vinteren har isen vist seg fra sin værste side. Håper den smelter i helvete snart... Jeg synes det er god livskvalitet å bo i båt og trives veldig med det, men en verdistigning på båten tilsvarende det vi vanligvis ser på fast eiendom er nok noe vi kan se langt etter. Sitér dette innlegget Link to post
Eirik400 Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Takk for svar Kaftein øl.. Jeg tar nok ikke sjansen på lån på båt i første omgang. Så slike utgifter sparer jeg jo.. Bor på sørlandet, og bilen kan jeg nok parkere gratis. Gjennom tidligere arbeidsgiver vil jeg nok også få muligheten til å sette den på land for diverse arbeid, hvis det skulle trengs.. Jeg er jo lokalkjent her, og om jeg er litt utenfor normalområde, så kan jeg kanskje sette sammen en sykkel og ta en tur ? Jeg hverken drikker eller røyker, så noe festbåt blir det ikke.. Sosial omgangskrets er svært liten også, så jeg har nok ikke så mange sosiale krav på meg.. Kanskje jeg kan få lånt meg en båt noen dager i sommer og kjenne litt på følelsen ? Kjenner jo en del som har båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Eirik400 Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Vet ikke om det hadde vært romsligere økonomisk å bo på land.. Sammenlikner vi, om man har lån på hus eller lån på båt, kontra vedlikehold av båt, vedlikehold av hus, strøm, kommunale avgifter osv osv.. Så blir det kanskje litt mer sånn "gresset er grønnere på den andre siden"-prinsipp.. Sitér dette innlegget Link to post
PelleFant Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Flytt for all del ikke ombord for å spare penger. Man bør (etter min mening) ha et genuint ønske om å bo ombord i en båt for å "klare" det. "Fornuftig" pengeinvesteringsmessig er det nok sjelden, men alle de andre aspektene som Steinsvik, Kaftein ØL og Maskinmeisteren blant flere nevner i ulike tråder gjør at bobåtlivet er (kan være) ganske så rikt. Det kan nok også være en påkjenning for mange, så derfor må man være ganske så overbevist før man går i gang.... Og..... Alle de jeg kjenner (som bor i båt) er praktiske mennesker med gode, tekniske kunnskaper som løser problemer enten alene eller i fellesskap når disse oppstår...... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eirik400 Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Takker for alle innspill.. Jo mere info, desto mer veloverveid kan en senere avgjørelse bli.. Jeg er en "altmuligmann".. Har bygget garasje selv, etter egne tegninger og beregninger, har demontert og bygget opp igjen 3 biler fullstendig samt flere biler sånn delvis.. Har jobbet som industrimekaniker i 3 år, inkludert serviceoppdrag i Nordsjøen. Har også gjort det meste som trengs i huset, dvs det som er innen lovens grenser da.. Så jeg kan fikse litt av hvert, god fantasi og bra iq hjelper vel også en god del, samt sterk logisk sans. Som jeg såvidt nevnte, så er det slik at jeg er blitt ufør. Tåler ikke engang å kjøre bil i særlig mange timer.. Om jeg gjør det, så kan være mer eller mindre utslått i dager eller uker etterpå.. Er delvis revmatisk, delvis sånn ME(utmattelsessyndrom) Har vært ufør i snart 5år.. Jeg har hele tiden følt at livet har blitt mindre og mindre verdt å leve. Dvs jeg føler meg som en fange i eget hus. Klarer ikke å holde huset i tilfredsstillende stand.. (Ikke så bra som jeg ønsker da) Så jeg må enten se meg om etter leilighet.... som jeg egentlig ikke har råd til. Mest fordi jeg ikke ønsker å ta opp noe mer lån enn det jeg har idag (Å være gjeldfri før man er 50, synes jeg føles bra, selv som trygdet.) Ellers må jeg minimere.. Bobil, campingvogn eller båt f.eks. Mulig jeg kjøper en liten hytte en plass.. Men det vet jeg ikke noe om enda.. Livet idag består av tv, internett, en liten tur på butikken annenhver dag, svipptur til en kompis et par ganger i uka.. Så, altså. Jeg ønsker å se noe mer enn det jeg har sett.. Oppleve litt... Leve litt ! Med reduserte stressfaktorer som vedlikehold av bolig, snørydding, maling, snekring, husvask, osv osv.. Derfor må jeg utforske dette med båtliv litt.. Jeg VET at trebåt krever ganske mye styr hver eller annenhver vår minimum.. Men er nok litt betatt av "dunkingen" i gamle wichmann-semi-diesel.. "Rubb" Dette er liksom evighetsmaskiner.. Man bare starter og kjører til man er fremme.. Men det er vel mer nasjonalromatisk enn realistisk tenkning.. Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Jeg VET at trebåt krever ganske mye styr hver eller annenhver vår minimum.. ...Men det er vel mer nasjonalromatisk enn realistisk tenkning.. Her kommer det helt an på hvilken stand båten er i. Stor forskjell mellom vanlig vedlikehold og reparasjoner. Dersom du ser for deg en båt uten vedlikehold (pga sykdom) så er jeg helt enig med deg. Foruten dette så er jeg nasjonalromantisk nok til å nyte vårpussen (og tjærelukta) i høy grad og det hadde vært enda bedre hvis vi hadde bodd i båten og kunne puslet med den hele tiden (...men er det ikke vår snart da...det er da søren så lenge en skal måtte vente på å få komme i gang med slike herlige vårpuslerier ) Lykke til med bestemmelsen videre Blir spennende å se hva du velger, som du sier så er det flere muligheter som må vurderes. Angående varme. I Skjælø har vi refleksovn som går på lampeolje og har vært svært fornøyde med den. Brenner rundt og holder godt på varmen selv i snøvær. I Sandefjord har vi vedovn, deilig ovnsvarme og godt fornøyd med den også Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Eirik400 Svart 24.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Joda, vi får se hva fremtiden bringer.. Skal lese så mye jeg kan om det.. Men tar gjerne imot flere for OG imot-råd og tips. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 I gjestehavna i Arendal koster det 550 kr mnd for båtplass bortsett fra høysesong. Så hvis du er borte fra midten av juni til midten av august så er jo dette et ok alternativ! Sitér dette innlegget . Link to post
Eirik400 Svart 24.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 I gjestehavna i Arendal koster det 550 kr mnd for båtplass bortsett fra høysesong. Så hvis du er borte fra midten av juni til midten av august så er jo dette et ok alternativ! Ok, antar at den prisen er +strøm+vann+vask ? Da er det jo ikke galt.. Nå er jeg ikke akkurat lommekjent i skjærgården her i sør, men fra Grimstad til Tvedestrand burde jeg finne sjøveien til det meste.. Dvs jeg vet om folk som har private brygger, og jeg vet om brygger i nærheten av butikker f.eks. Akkurat nå er vel ikke gjestehavna i Arendal særlig gjestevennlig.. Ligger jo mer eller mindre landfast i isen der.. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Livet idag består av tv, internett, en liten tur på butikken annenhver dag, svipptur til en kompis et par ganger i uka.. Så, altså. Jeg ønsker å se noe mer enn det jeg har sett.. Oppleve litt... Leve litt ! kjør på. vi har tross alt kun en mulighet for å få et begivenhetsrikt liv som mulig. neste gang "våkner" vi kansje på et veldig varmt sted. hvis jeg tenker livskvalitetsmessig , har du tilsynelatende ikke så mye å tape på et forsøk som båtboer. men det kan jo være lurt å ha en returbillett i bakhånd. lykke til uansett hva du bestemmer deg for. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Eirik400 Svart 25.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 "Returbilett" ? Vel, hva menes med det ? OG, enda viktigere.. Er det jeg har her idag noe å trakte etter ? Er en returbilett hit noe jeg ønsker ? Nei, tror ikke det.. Joda, greit å bo i et lite og greit hus, kort vei til alt, relativt sentralt, men også relativt mye støy. Gjeldfri om litt under 14år, har bil hage, garasje, sykkel, snøfreser osv.. Mulig du sikter til ordtaket "Du vet hva du har, men ikke hva du får".. Som selvfølgelig er sant.. Men det blir litt lettere å se bort fra det når man ikke liker det man har, og ikke liker det stedet man er på.. Sånn i livet altså.. Jeg er vel mer eller mindre bestemt på å flytte ut herfra.. Om det blir en leilighet, eller noe mindre.. Det vet jeg ikke enda. Har sett på leiligheter i Spania.. Men det har jeg ikke råd til.. Trygdet er ikke luksus.. Selv om jeg får en fin startkapital om jeg selger huset .. Har også vurdert bobil/campingvogn i Spania.. Det burde være rimelig nok.. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Hei sann eirik.. har lest litt fra sidelinjen her om dine drømmer /tanker vurderinger Ang båtype så tror jeg at en trawler type båt må da være mitt i blinken for deg? eller en flybridge båt. plast materiale og ikke noen seil og bale med siden du er redusert. Man lever bare en gang på denne planeten etter hva jeg vet.. den som intet våger intet vinner har ALLTID hvert mitt motto. Lykke til som mulig båtboer tror helt sikkert du vil trives med det og finne det berikende. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
hifo Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 med returbilett mener jeg at man bør ha en mulighet for å komme seg på landjorden igjen hvis ting går til h...... . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Eirik400 Svart 25.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Ang båtype så tror jeg at en trawler type båt må da være mitt i blinken for deg? eller en flybridge båt. plast materiale og ikke noen seil og bale med siden du er redusert. Trawler ? Hva slags båt er det ? Har så langt kikket litt på disse : http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20820279 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20482139 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20947464 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20111887 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17804556 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14780686 Vet ikke helt om det er fordeler eller ulemper med stålbåt fremfor glassfiber.. Sånn i utgangspunktet synes jeg jo stålbåt høres tryggere ut.. Men vet jo ikke slikt jeg da.. Flybridge kan jo være greit for solens skyld på varme dager i solen, og for utsikten og kjøresikkerheten da.. Men ellers liker jeg ikke når båtene blir for høye.. Synes også Marex'en var ok, med akterkabin og at den ser såpass romslig ut.. Ettersom jeg ikke skal kjøpe NÅ, så koster det heldigvis lite å kikke.. Kom gjerne med synspunkter på disse.. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Jeg ville ha valgt en størst mulig båt, skal du leve ombord bør du ha så mye plass som mulig til alle tingene som er kjekt å ha. Tenker du på å reise til varmere strøk må du tenke på tankkapasitet å på hvor mye båten kan bære av agregater og vann/drivstoff etc. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Trawler ? Hva slags båt er det ? Søk etter trawler i søkefeltet på Finn, så finner du noe, utvalgetet ikke så stort nå. Selv flytter jeg ombord i denne til påske. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Eirik400 Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 ouch Trawlere var jo ikke akkurat på billigsiden.. Tror ikke jeg vil ha for mye gjeld, eller gjeld i det hele tatt på båten jeg.. Ikke hvis jeg kan slippe det.. Men båten din så flott ut.. Er det såkalt amerikansk yacht ? Jepp, størst mulig.. Slik at man kan ha store tanker.. Ser det er mye variasjoner der.. Noen har 160liter tank, andre har 800liter.. Drivstofftank altså.. Avhengig av motorstørrelse, så kommer man kanskje ikke så langt med 160liter.. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 (redigert) Er ikke de rimeligste båtene nei. Men det hender det dukker opp en og annen brukt 34-36 foter i Norge til under 1 mill. Det er mange som importerer brukte Trawlere fra andre EU/EØS land. Hvor utvalget er større og pris ofte lavere. Mariell, er en 87 modell. Marine Trader 36 Sundeck Trawler. Såvidt jeg vet, eneste av sin størrelse og type i Norge. Produsert i Taiwan, for det Amerikanske markedet. Men det har havnet noen i Europa også. F.eks Mariell, ble importert ny til Norge. Redigert 26.Februar.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Eirik400 Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Ok.. Finnes mye rart på det store markedet.. http://www.boatshed.com/Norseman_38-boat-100245.html http://www.boatshop24.co.uk/MjEyOTM4M35CUk...ss_P33_Mk1.html hehe.. Denne her er vel en sånn kanalbåt.. http://www.boatshop24.co.uk/R2FkZmx5flBZQl...engine.html#top Denne var pen.. http://www.boatshop24.co.uk/MjE1MDkwMX5OQ0...Profile_33.html Tror det blir litt dumt å søke i verden, for jeg må jo klare å reise å hente båten. Men artig nok å se på.. Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Har selv bodd i båt i flere år,både trebåt og stålbåt.Til helårsbolig så ville jeg definetift ha valgt en stålbåt.Den store grunnen dær er at den er TETT både unnenfra og ikke minst ovenfra.Det kan selvsakt en trebåt også være,men med mye mere vedlikehold en på en stålbåt.Noe jeg mener du burde prioritere er ståhøyde.Det blir slitsomt og iriterende og gå krokbøyd i lengden.Et ordentlig bad med alle fasiliteter er også et must mener jeg.Jeg ville ALDRI ha valgt en båt med kalesje til bobåt,det har lett for og bli rått og fuktig om sommeren og veldig kaldt om vinteren.En annen ting jeg mener er viktig er STORE tanker til både vann og diesel.Kan vanskelig se for meg at de kan bli for store.Hær i Arendal er det jo relatift mange som bor i båt fra før,men vi trenger flere.Selv bor jeg på land for tiden,men det er noe galt når grunnmuren ikke beveger seg.Så bare nye båten blir ferdig,så blir det helårs båt på meg også atter en gang. Lykke til med båt planer. Sitér dette innlegget Link to post
Eirik400 Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Fant noen flotte stålbåter i Sverige.. En 42" som var virkelig flott. Hva slags avgifter er det på import av brukt båt ? Ok, så det er mange som bår i båt i Arendal ? Ser jo at det ligger mye båter ved gjestebrygga da... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.