Mariell Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 MVA og HK. avgift Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Figaro Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Hvis du skal ha en romslig bobåt til mellom 4-600 000, bør du se på noen flere stålbåter. Du kan få mye båt for pengene, hvis den er godt vedlikeholdt. Vi bor mer eller mindre hele sommeren i denne 36" fra Holland, men det hadde ikke vært kaldt å bo også om vinteren med skikkelig varmeopplegg og isolasjon. Ligger ute hele året, is og snø ingen hindring Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Eirik400 Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Jepp, noe sånt som det ser brukbart ut.. Eller slike : http://www.blocket.se/stockholm/Stalbat_M_...;w=3&last=1 http://www.dba.dk/broom-ocean-37-fly-motorbaad/id-60539377/ http://www.dba.dk/pirana-36-bud-modtages/id-63947073/ Er mye å velge i ja.. Får nok først se om jeg kan få lånt en båt en gang, og "kjenne" litt på det.. Akkurat nå er det så mye snø hos meg, at jeg nesten ikke får snøfresen til å kaste det unna.. dvs snøhaugen på øversiden av innkjørselen er over 2,5m høy, ca 3m bred, og ikke minst nesten 7meter lang.. Den på nedsiden er "bare" 2m høy... Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Har ikke lest hele tråden, -så litt avhengig av hvilket pris-leie du har tenkt å legge deg på er her kanskje en som du bør sjekke nærmere http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=21043212 PS Kjenner både selger og båt: Seriøs selger og båt er veldig godt tatt vare på Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Eirik400 Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Har ikke lest hele tråden, -så litt avhengig av hvilket pris-leie du har tenkt å legge deg på er her kanskje en som du bør sjekke nærmere http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=21043212 PS Kjenner både selger og båt: Seriøs selger og båt er veldig godt tatt vare på Den er nok dobbelt så dyr som jeg kunne tenke meg.. Men ellers så den jo faktisk veldig pen ut. Kikket nettopp litt på denne annonsen.. Den så også brukbar ut.. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20567082 I korttekst, for de som ikke leser hele tråden.. Jeg er ufør og ønsker å minimere nødvendig vedlikehold på hus, hage, snømåking osv osv Alt som koster krefter ønsker jeg å redusere... Jeg vurderer å enten flytte i en liten hytte, en stor campingvogn eller bobil.. Alle har sine baksider og sine fordeler.. Jeg er ikke spesielt sosial av meg, ergo tenker jeg campingvogn som minst aktuellt. Bobil er noe bedre sosialt sett, men krever jo at jeg leverer hele "huset mitt" til service iblant (da jeg ikke gjør slikt selv lenger..) Båt liker jeg. Sikkert fordi jeg var med på flere overnatningsturer i noen uker som barn.. Sitte under kalesja en regntung morgen, vindstille, ingen måker, steker noen egg på komfyren og bare koser seg med litt god mat.. f.eks. Jeg bor alene, så jeg trenger ikke ta hensyn til noe familie heller.. Venner finnes det ikke mange av heller, så det er heller ikke noe stort hinder. Så, siden jeg allerede har kikket litt gjennom mulighetene for bobil og camping, så kikker jeg nå på fordeler og ulemper, samt kostnader ved å leve i båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Nå vet jeg ikke helt hvor du har tenkt å bo, men hvis du oppsøker en typisk båthavn hvor det er bo-bekvemmeligheter som dusj, vintervann, strøm osv. (noe jeg mener er fornuftig når man bor i båten), så er det helt sikkert flere som bor der, og du bør være klar over at båtboere generelt er VELDIG sosiale mennesker, spesielt når de er flere på samme sted! Jeg har bodd på aker brygge tidligere. Det er en veldig fin vinterhavn, men hvis du ønsker å bo alene uten kontakt med noe særlige folk, så tror jeg du bør vurdere andre boformer enn båt. Båtfolk generelt er veldig sosiale av seg og glade i å prate, ta en dram, hjelpe hverandre, osv.....På herbern har vi f.eks. hatt mandagsøl, fredagsøl, søndagsmiddag, innflyttingsfest på høsten, julebord, skirenn, akedag, solfest, utflyttingsfest og mye mer. Når jeg bodde der kjente absolutt alle hverandre, og vi hadde det utrolig hyggelig sammen. Nå har det kommet endel nye folk der siden jeg flyttet, og etter det jeg har hørt er ikke disse så sosiale, så miljøet har blitt litt roligere de siste vintrene, men det skal vi ordne opp i.... Det går endel timer til vedlikehold av båt uansett hva slags båt du velger så du bør tenke deg om et par ganger....De fleste båthavner har ikke vintervann, så du må regne med å bære endel tunge vannkanner ila. sesongen, muligens endel diesel, alt i alt så vil jeg nok si at det ikke er noe "enklere" å bo i båt enn f.es. en leilighet eller en hytte med innlagt strøm og vann. Sitér dette innlegget Link to post
Eirik400 Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Takker for innspill Kaftein øl.. Joda, klar over at det må gjøres litt her og der på en båt i løpet av året.. Men jeg anser det som mye mindre krevende enn alt som må gjøre med et hus. Det aller enkleste er jo leilighet selvfølgelig.. Men som nevnt, jeg er ikke spesielt sosial. Jeg hverken drikker eller røyker, og tåler selv ikke røyk fra andre. Så det begrenser jo noe.. Leiligheter oppfordrer jo ofte til sosiale sammenkomster, men slikt vil ikke jeg stille opp på. JEg synes som hovedregel at sosiale sammenkomster er for slitsomme i forhold til utbyttet.. Nå er jeg ikke totalt eneboer eller asosial heller. Stikker innom en kompis noen ganger i uka, liten svipptur til familien iblant, og noen turer i året tilbake til gamle arbeidsplassen min.. Pluss, jeg kjenner en del folk, som jeg godt kan slå av en prat med.. Men jeg klarer ikke å stå å prate i timesvis.. Så det meste begrenser seg.. Og jeg er aktiv på en del forskjellige forum rundt omkring i verden.. Hadde tenkt meg en tur til Strømstad for å handle litt godis til jul, men måtte snu ved Horten.. Da var jeg så sliten at jeg vurderte å overnatte der.. Altså kjørt ca 18mil.. Selskap/middag eller slike sammenkomster er jeg aldri på, har ikke vært på slikt på 20år, og har ingen planer om å begynne nå.. Så det er ikke noe aktuell problemstilling.. Jeg ser for meg at jeg kunne ligge i skjærgården og evt bruke ben eller fortrinnsvis sykkel for å komme til nærmeste butikk. Men jeg ser jo at jeg sannsynligvis vil bli liggende en stund i enkelte gjestehavner.. Så, jeg må nok tenke gjennom dette ordentlig i månedene som kommer.. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Har bodd en del i båt i kortere perioder både sommer og vinter i båter som er for små til å kunne bo i hele året. Jeg har intrykk av at det er ganske mange som kjøpe for billige båter , gammle trebåter og bruker mye penger til å bygge om disse for å kunne bo i. Dette er som regel investeringer som ikke lar seg selge videre. Gammle trebåter som flyttes vekk fra havets salte sjøsprøyt og inn til bare regnskurer og en masse kuldegrader forfaller fort og ferskvann og kulden lager lekkasjer i dekkene og ellers over alt over vannlija og det tar ikke lang tid før løvetanna begynner å blomstre langs rekka. Det er vanskelig å få bra inneklima i en båt da det blir for tett og det er lett for at det blir båtlukt m.m av klærne , om en drar med seg en dieselmotor inn på stuegulvet så ville det nok luktet litt også i campingvogna eller i leiliheten. Med ett butskjett på bare ca 1/2 mill så vil nok bobåten bli for dårlig for de fleste . Skal en bo hele året en båt så vil jeg mene at en må opp i minst 40" og helst en glassfiberbåt pga kondens og or å få igjen ekstrainnvesteringene ved evnt senere salg slik at en kan og bør gjøre en innvestering fra ca 1,5 mil og oppover om en skal kunne få det helt brukbart. Ett lite ellektrisk ventilasjonsalegg kan med fordel ettermonteres i båten og eksplosive stoffer som proban bør unngåes til varme og matlaging hvis man vil unngå sjærsilden Det er selfølgelig billig å bo i en båt ,det er det i ei fjell hule også ,det er innvesteringskosnaden som er avgjørende om denne type båtliv vil bli bra .nok Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 fiskebat: Alle er nå forskjellige, og alle har forskjellige krav. Flere er strålende fornøyd i båter under 30 fot. Det å si at man "må opp i 40 fot og med et budsjett på 1,5 mill for å få det brukbart" vil jeg si er feil. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 fiskebat: Alle er nå forskjellige, og alle har forskjellige krav. Flere er strålende fornøyd i båter under 30 fot. Det å si at man "må opp i 40 fot og med et budsjett på 1,5 mill for å få det brukbart" vil jeg si er feil. Jeg synes fiskebat har et poeng, men det er jo mange som bor i langt rimligere båter. Jeg bodde i en 33-foter før, men min erfaring er at det kun er de færreste som bor i båter på denne størrelsen (og mindre) i mer enn maks et par sesonger. Det er i hvertfall det vi har sett i bobåtmiljøet i indre oslofjord. De som har litt større og dyrere båter bor behagelig og komfortabelt og blir ofte liggende år etter år. I alle tilfeller så tror jeg ikke det er noe bra for en med ryggprolemer å bo i en trang båt, og jeg er ikke sikker på om det er noen godt egnede bobåter å oppdrive for rundt en halv mill. I båthavnene er det veldig mye sosialt liv, hvis man bare skal hive en søppelpose kan det fort ta et par timer på gode solskinnsdager, og ute i uthavnene er det også mye folk som er glade i å bli kjent med likesinede. Jeg tror derfor at trådstarter bør tenke seg om et par ganger om hvorvidt dette er en bra måte å bo i. Jeg tror en liten hytte kunne vært et minst like bra alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 fiskebat: Alle er nå forskjellige, og alle har forskjellige krav. Flere er strålende fornøyd i båter under 30 fot. Det å si at man "må opp i 40 fot og med et budsjett på 1,5 mill for å få det brukbart" vil jeg si er feil. Helt enig i att fllere ideialister er strålende fornøyd med de utroligste løsninger når det gjelder å skaffe seg tak over hodet , mitt innlegg er ment som en liten advarsel til någenlunde normale stuegriser som ønsker å flytte ut i fra en topp leilihet og inn i en båt for å spare penger uten å ha noe forhold til båtliv fra før. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 I alle tilfeller så tror jeg ikke det er noe bra for en med ryggprolemer å bo i en trang båt, Det handler ikke om hva du ikke kan, men hvordan en skal få det til. Jeg bor i 100+ år gammel trebåt, plassmessig kanskje som en moderne 30-33 foter. Er to ganger ryggoperert, har leddgikt og har det aldeles fantastisk om bord. Andres forventninger bør ikke ha noenting med egen trivsel å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Eirik400 Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 (redigert) Se det, flere innspill ! Takker for alle råd... De to sistnevnte båter : http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=21043212 og http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20567082 Beviser vel at man kan få 40' til 600k. Man trenger ikke opp i 1,5.. Jeg kjøpte huset jeg bor i idag, for 550k i 2001, idag er det verdt 1.1-1.2, og jeg har under 500k i gjeld. Så startkapitalen er grei nok.. Noen er kravstore, andre ikke.. Jeg kan godt ha litt gjeld, men hvis jeg kan slippe, så er jo det ønskelig. Jeg har et bad på 1,8x1,9m idag, og et kjøkken med skyvedører fra 1963 (samme år huset ble bygget) Og trives med det.. Stue på litt under 25kvm er mer enn nok.. Har ingen planer om å bo i Norge i vinterhalvåret.. Så da antar jeg litt av kondensproblemet kanskje reduseres. Det med rygg og båt er klart et poeng å ta med seg.. Men, om jeg får plass til min rammemadrass i båten. 200x100cm Så betyr det ingen ting for ryggen min.. Å bruke 2 timer på å kaste søpla sier kanskje mer om deg enn meg ? Redigert 28.Februar.2010 av Eirik400 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 (redigert) Jeg tror en liten hytte kunne vært et minst like bra alternativ. Er ikke dette i motsetning til hva trådstarter er ute etter. Han ønsker forandring i hverdagen. En stedbunden hytte vil fort bringe han tilbake til hans nåværende tilstand. Ensformigheten. Han tar sikte på - slik jeg har oppfattet han - å få så mye liv ut av sin tilstand som mulig og hva er da bedre enn en båt. Han blir jo ikke liggende på samme sted uke etter uke. Blir jo mye mere mobile. Hans problem med ryggen og helsa kan sette begrensninger med hans ideer. Båten krever nok en del krefter (el. winsjer løser som oftest dette) fra oss når vi minst er klar for dette. Enig i at dess større båt en kan hanskes med dess bedre komfort når en er flyttet ombord. Er ikke så enkelt å reversere dette når en først har tatt steget bort fra den vante tilværelsen. Om bobil er noe alternativ vet jeg ikke, men tror nok dette kan være enklere å hanskes med i det lange løp. Bobil eller båt blir kostnadskrevende når en skal forflytte seg slik trådstarter har planer om. Admiralen hos oss er handikapet og hun ser for seg et fortsatt liv i båten. Krykker, gåstol og rullestol er ikke alltid enkelt å hanskes med i en båt. Men hun er fortsatt motivert for dette livet. Selv bruker jeg stokk når jeg må bevege meg over lengre strekk på land. I båten kan jeg alltids sette meg ned for å innhente nye krefter. Og fortsatt fortsette på kursen. Det kan jeg ikke i en bil over lengre turer da krampen tar knekken på beina og ryggen. Nå har vi brukt ca. 3 år på å bygge om båten (seilbåt) slik vi ønsker denne med hensyn på vår situasjon. Ikke alt er perfekt ombord, men det meste funker og seilas som vi elsker skal det bli mye av så lenge vi har en gnist igjen. Foreløpig har vi jo muligheten til å legge oss i bøya ved naustet og stikke hjem, men denne "solskinns basen" blir nok solgt til en heldig person / familie. Bare vi får bestemt oss for hva vi ønsker framover av vår livsstil. Og dette behøver ikke å koste skjorta av en. Et sted må en jo begynne. For oss er gjeldfri båt ett must når vi legger utpå da vi begge har passert middagshøyden for lengst. Ha en fin slow og nyt livet mens det ennå er aktuelt. Regattaene tar vi heretter på SOL Og båten er en 45 fot Arvid Laurin konstruksjon fra 1963 med 135 Hk og mye seilføring som medfører at hun seiler kjempebra med langkjøl. Redigert 28.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Beviser vel at man kan få 40' til 600k. Går ut fra at du har tenkt å benytte deg av båten som båt og det blir ikke noe billig slik verden ser ut i dag. Dieselen øker i pris. Seilbåt har seilene som må fornyes en gang i framtiden, men det hele beror på hva fart en ønsker ut av de en har til enhver tid. Mange har seil jorden rundt med "filler" som var moden for utskiftning og likevel hadd utbytte av turen. En annen ting jeg la merke til er at du nevner at du er uføretrygdet. Dette setter vel en begrensning på hvor langt utenlands du kan bevege deg før NAV oppsøker deg. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SamH Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Og dette behøver ikke å koste skjorta av en.... Ha en fin slow og nyt livet mens det ennå er aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Veldig interessant tråd men jeg skjønner ikke helt disse regnestykkene som sier at det absolutt skal bli dyrere å bo i båt kontra å bo på land. Om man allerede har båt og hus og båten ligger i en havn året rundt, hva er det som gjør dette så ulønnsomt om man leier ut huset og flytter ombord istedet ? Sitér dette innlegget Link to post
Eirik400 Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Hei Jawik. Takk for innholdsrikt innlegg. Er man ufør så er det frivillig medlemsskap i folketrygden om man flytter på seg, til utlandet da. Pensjonen følger meg livet ut.. Skal ikke trenge NAV til noe lenger.. Om jeg er frivillig medlem i folketrygden, beholder norsk statsborgerskap og betaler skatt til en "hjemkommune" så skal det gå greit vistnok. Er nok det å få et LIV igjen som er litt av drivkraften ja.. For her jeg sitter nå, sliter jeg meg ut og visner bort samtidig. Om det ikke akkurat er alt man ønsker seg, så kanskje det å SE noe, smake noe annet oppleve noe annet kan gi meg noe livsglede tilbake.. Har desverre hatt mange dager hvor jeg ikke ser noe annet poeng i å stå opp, enn å slippe unna liggesmerter.. Dvs stivhet og smerter over å ligge for lenge.. Ok, skjønner at seilbåt vil gi noen åpenbare innsparinger i driftsbudsjettet, så det må jeg nok tenke litt på også.. Ellers, Enzo, er jeg enig med deg. Hvis man ser på de utgiftene jeg har her jeg bor idag, kontra mini-bo-alternativ. Så virker det litt rimeligere for meg.. dvs hvis jeg ikke belåner en kjempebåt og kjører rundt hele tiden.. Når det gjelder forflytning, så har jeg bare tenkt litt på det.. Dvs jeg har sett for meg en plass i middelhavet vinterstid. Som da selvfølgelig krever litt driftsutgifter ned dit.. Langs kysten ? Eller i kanalene ? Ingen anelse.. Slikt vil jeg gjerne prøve å lese litt om, om noen har noen linker.. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 "Har dessverre hatt mange dager hvor jeg ikke ser noe annet poeng i å stå opp, enn å slippe unna liggesmerter.. Dvs stivhet og smerter over å ligge for lenge.. " Føler med deg Eirik. Opplevde det samme gang på gang og hadde det ikke vært for båtene hadde jeg nok pakket inn for lengst. Hadde en periode (16 år siden) over flere uker ombord - fra smertefull tilstand som oppsto på land, før vi gikk ombord - hvor ryggen og helsa ble mye bedre av den variable aktiviteten som forekommer ombord en seilbåt. Så medisinen (uten resept) min nå for tiden er å være ombord så mye som mulig. Kombinasjonen med å krysse opp mot den evige vinden og påfyll av sterk vind i kjeften funker utmerket. Sover godt og kommer meg opp med jevne mellomrom. Sikkert all sjølufta som har skylden for dette, samt unngå stress (hva nå det er for noe). Fysisk regatta er over for vårt vedkommende - tror jeg Du nevner Middelhavet. Hva med å anskaffe båten der nede (fines mange gode rimelige eksempler) så slipper du den turen nedover, selv om denne kan bli innholdsrik. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SRA Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Ser at du er opptatt av økonomi, tviler sterkt på at det vil svare seg økonomisk å ta båten ned til middelhavet, vil tro at drivstoff og havneleie vil komme høyere enn en langtidsferie. Sitér dette innlegget Link to post
Eirik400 Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Hei igjen. Sitter faktisk og blar litt i seilbåtannonser nå.. Denne ligger vel litt lenger unna, og litt mangelfull annonse, men båten så flott ut.. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=21018383 http://riodulcechisme.com/bbs/viewtopic.php?p=17401#17401 Men, jeg ser ikke helt for meg å seile, for å løpe ned å sjekke GPS/kart til stadighet.. Men det er vel ikke noe man gjør på sjøen.. Man tar ut kurs, og setter seil.. Deretter sjekker man lokasjon og kurs underveis.. Er liksom ikke så mange "sideveier" man kan ta.. hehe...krmt.. Denne har det vært linket til tidligere.. Ser jo ikke så gal ut den heller.. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20369404 Tenerife er kanskje litt stort sted å starte ? Liker at det er stål også, av en eller annen grunn.. Men litt vrien å få plassert en vanlig madrass i kanskje.. Denne så også romslig ut.. Men, kanskje noe spesiell ? Er det en glassfiber eller komposittbåt tro ? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20866483 Selv om det betyr store besparelser i drivstoffutgifter, så frister vel egentlig motorbåt mest.. Men, så lenge meninger og ideer strømmer på her, så får jeg mer å tenke over. Både for og imot.. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 (redigert) Erik400: Jeg vil anbefale deg å prøve å leie en seilbåt, evt låne en eller bli med på en liten tur. Dette for å se om seiling kan være noe for deg, er vanskelig å si uten å prøve:) Og appropo madrass. Man kan jo få spesial lagde madrasser, eksempelvis leverer kvalitets leverandøren tempur madrasser etter mål. Med dette øker prisen selfølgelig betraktelig, men noe man kan ha i tankene. Redigert 28.Februar.2010 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Men, jeg ser ikke helt for meg å seile, for å løpe ned å sjekke GPS/kart til stadighet.. Men det er vel ikke noe man gjør på sjøen.. Man tar ut kurs, og setter seil.. Deretter sjekker man lokasjon og kurs underveis.. Er liksom ikke så mange "sideveier" man kan ta.. hehe...krmt.. Dette trenger du ikke på disse båtene. Ser jo bra ut disse du viser til, bortsett fra avstanden da. GPS har du selvfølgelig i nærheten av rattet. Går du ned så er det for å sove eller ta ett måltid eller et besøk på toalettet . En seilbåt kan jo også gå for motor i kanaler og lignende. Har du ingen kjennskap til seiling så finner du fort ut av dette så snart du kommer deg ombord å begynner å utforske hva du har gitt deg ut på. Og hjelpsomme seilere er ikke langt unna for å brife med sine kunnskaper. Heller ikke her på BP selv om du er på den andre siden av kloden. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Eirik400 Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Ser at du er opptatt av økonomi, tviler sterkt på at det vil svare seg økonomisk å ta båten ned til middelhavet, vil tro at drivstoff og havneleie vil komme høyere enn en langtidsferie. Skal man f.eks. til Spania i middelhavet, er ca 2600km raskeste vei, uten tanke på stikkveier. 2600x10 = 26.000,- kroner.. (Vet ikke dieselprisene på kontinentet, men tok snitt på 10kr, og 1liter pr mil på bobil evt bil med campingvogn.) dvs 50.000,- i drivstoff tur/retur. Om bilen bruker 0,8 så blir det 40.000,- Klart det er billigere å ta fly ned da.. Men hvor er "livet" da ? Om jeg seiler ned dit, og jeg må hjem en svipptur, så flyr jeg hjem.. Ville vel ikke blitt mer enn 2 turer i året tipper jeg.. Altså tur/retur 1gang.. Vet ikke hvor langt det er sjøveien dit, og vet ikke hvor lang tid det tar, og hva slags forbruk vi snakker om.. Så jeg kan ikke beregne noe slikt for en båt.. (Om noen kan, så hadde det vært topp.) Vet jo at det er et alternativ å ha en båt evt campingvogn liggende/stående i f.eks. Spania.. Og fly opp og ned.. Evt leie bil innimellom.. Er sikkert mange skjulte utgifter jeg ikke vet om.. Men, å la huset bli her, fortsette å betale på lån OG betale på båtlån går ikke.. Å leie en båt koster jo fra 8-18.000,- pr uke.. (Avhengig av båttype, lokasjon etc..) Ellers.. Jo, skal prøve å finne en seilbåt å prøve en gang eller to.. Men, foreløpig er det motorbåt som står øverst på "menyen"... Tempur går ikke an å ligge på, dri**madrass.. Har en DUX rammemadrass nå, som er GOD !!!!! Takker igjen for alle innspill.. Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Eirik400, det er sikkert flere her inne som kan ta deg med på ett par turer i seilebåt. Da får du prøvd det! Til Enzo, jeg kaster ballen over til deg! Du kjenner til flere med seilebåt. Kanskje du kan/ ønsker deg selskap på en tur. Det var bare en tanke Enzo, håper den var god. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.