Jump to content

Prøver å finne informasjon om å bo i båt..

Eirik400

Recommended Posts

Ikke sikkert, men om jeg ikke har noe her hjemme som MÅ vedlikeholdes, så kan jeg jo kun fokusere på det jeg gjør hver enkelt dag.. Er vel litt derfor jeg foretrekker tanken på motorbåt og ikke seiler.

Ikke tenke på at jeg må spare opp penger til å male huset om 3 år, at jeg må bytte noen kledningsbord til sommeren, at jeg må klippe plenen 2 ganger i uka, at jeg må skuffe snø av taket 2-5 ganger hver vinter, at jeg må skuffe snø i innkjørsel hver gang det har snødd, få bilen på service, bytte sommer og vinterdekk osv osv..

Jeg klarer jo dette.. Men enkelte oppgaver, så som å skuffe snø av taket, hvor jeg må stå i stige i en halvtimes tid. Det "ødelegger" bena mine for ca en ukes tid..

Nå er det kanskje ikke slik at jeg MÅ skuffe snø så ofte.. Men jeg tar ikke sjanser..

Om jeg bor i båt og tar den opp 1 gang i året, og da fikser litt på den i en ukes tid på land.. Så virker det jo en smule lettere..

Er bare bra om dere kommer med alle båtlivets negative sider også.. Går ut ifra at ikke alt er "rosenrødt" på havet.

Denne tråden er en utforskning for meg.. For å se om det å bo i båt kan være enklere og litt rimeligere.. Men viktigst av alt.. At jeg kanskje kan oppleve litt nye ting..

Her hjemme kommer jeg meg ikke avsted.. Dvs jeg kommer kanskje 40mil avsted på en varm og god (helsemessig)dag.. Men, da må det sannsynligvis overnattes.. Det er DYRT i Norge..

Ok, bobil hadde jo gjort det rimeligere, men litt trangt kanskje.. Som flere allerede har nevnt..

Jeg er ikke rullestolbruker, jeg kan fremdeles løfte en 40kg sekk over hodet.. Men bør absolutt ikke gjøre det.. Dvs jeg har en del styrke, men utholdenhet og restistusjon, i tillegg til kroppsstivhet er ikke alltid like greit..

Å holde et barn på armen er ikke bra.. Dvs statisk holdning.. Holdt en nevø på armen i ca 6-7min.. Og armen var vond i flere dager etterpå..

Vanskelig helsesituasjon å forholde seg til, men den er der. Så jeg MÅ jo forholde meg til det..

Sier tusen takk for alle innspill.. Positive som negative.. Kom gjerne med flere..

Dette er en av de mest meningsfylte trådene jeg har lest til nå på BP. Redd jeg ikke har så mange gode råd til Eirik400, men bare det at du fokuserer på det å bo i båt som en forbedring i forhodl til dagens tilstand er positivt. Jeg er en (antageligvis) altfor priviligert fyr med en interessant jobb, som jeg mestrer godt og med en grei pluss betaling og masse frihet over egen arbeidssituasjon, men allikevl (eller kanskje pga.) møtte jeg veggen ganske kraftig tilbake i 2004 (en fryktelig vellykket fyr som er sykmeldt i nesten et halvt år).

Uten at det er noen direkte sammenheng med det over, kjøpte vi vår første båt i 2006, en 25 fots Sandvik 1970-modell til ca. 100 k. Har hatt min ungdomstid i Arendal (Hisøya), og som Oslo (Asker)-boer trodde jeg ikke det var noe vits å tenke båtliv, det ville bli en nedtur uansett sammenlignet med Sørlandet (for de som ikke har opplevd indre-indre Oslofjord med knrudrete svaberg som ikke kan brukes til andre ting enn å få vondt under føttene og overfyllte strender uten mulighet til å legge til med båt kan jeg love at det ikke akkurat kan sammlignes med det vi på Sørlandet forbinder med holmer og skjær). Til vår store overraskelse var det ikke langt fra Hovedøya vi skulle seile før vi fant en OK Sørlandskopi - mindre enn time i 6 knops fart fra båtplassen. Jeg merket det ikke selv til å begynne med, men kona fant fort ut at jeg ble en hyggeligere og mer harmonisk ektemann etter en ettermiddagstur på sjøen. Utmattelsessyndrom er en vanskelig gåte som medisinere og psykiatere sliter med å forstå, men jeg tror ikke jeg tar mye feil hvis jeg påstår at en positiv miljøforandring i alle fall ikke ville ha negativ effekt. Som tidligere anbefalt ville jeg ha tenkt på en backup (en ting er at jeg litt kjedelig hva angår risiko, en annen ting er at en backup-løsning gjør det letter å prøve noe nytt) - men prøv ut båtlivet! Sørger du for backup, har du uansett ikke noe å tape. Alle gode ønsker om en OK, eller i beste fall en god fremtid.

Takk for flott innlegg BårdK.

Jeg tror jeg må innhente så mye informasjon som mulig, angående utgifter og slikt, fremover mot sommeren.. Før jeg evt prøver å leie en båt for en ukes tid ?!

Som ufør så har jeg vel muligens en liten fordel i det at jeg ikke har noe hastverk med å møte opp noe sted..

Om det tar en uke å kjøre til Trondheim, så tar det en uke.. Greit nok..

Problemet mitt likner vel litt på ME, sånn utholdenhetsmessig ihvertfall.. Så om jeg holder på med oppgaver over tid, skuffer snø hver dag, kjører flere mil hver dag el.l. så blir jeg ikke mer trent i dette.. Jeg blir bare mer og mer sliten..

Det hjelper heller ikke å sove.. Normalt legger jeg meg trøtt og sliten, men kan våkne mer sliten enn da jeg køyet, eller altså jeg våkner som regel utsovet, men kroppen er ikke restituert..

Litt av grunnen til at jeg ønsker noe annet nå, og fremover er at jeg etter flere år som ufør, og tydeligvis uhelbredelig, merker depresjon ..

Jeg ser ikke bort fra at selv en "ferie" et eller annet sted, i mer enn 2 uker ville kunne gi meg en "boost" som får meg gjennom vinteren.. Men, jeg har ikke råd, så det er ikke så lett..

Hej Eirik

Har selv en del erfaring med at bo i båd.

En ting du må spørge dig selv om før du vælger bådstørrelse og type er: Vil jeg sejle alene eller vil jeg være afhængig af hjælp fra andre? Uanset hvad tror jeg ikke at du finder den ideelle båd første gang! Start om foråret med en mindre båd som er let at sælge igen, når du har defineret dine behov og dine begrænsninger. Jeg vil selv sejle uafhængigt af fremmed hjælp. ( men jeg elsker godt selskab ombord.) Mine begrænsninger ligger for tiden ved en 36 fods motorbåd( 1 motor ingen bovpropel) for solo sejlads. Mine venner har en 46 fods motorbåd ( Super van Craft) med 2 motorer og bov og hækpropel. Den er en drøm at manøvrere i havn, men har så højt et fribord at jeg næppe kunne komme i land med en fortøjning uden en mand/ kvinde ved kontrollerne.

Tab ikke modet, men opfyld din drøm langsomt.

Mange hilsener og håb for fremtiden

Michael

• 2 uker senere...
Nå er jo ikke verden et fritt sted lenger, så det å parkere litt på siden av allfarvei (ikke privat) det vil vel ganske raskt bli oppdaget og stoppet..

Men, når det gjelder båt.. Kan man parkere hvor lenge man vil, hvis man finner en drømmeplass ? (Dvs så lenge man ikke sperrer annen båtferdsel, og ikke ankrer opp på privat område da.)

Husk at du må ligge et sted som er noenlunde ly for vær og vind. Du skal også bo i båten hele året; også om vinteren. Du trenger strøm og en båtplass medmindre skal basere deg på i ro ut til ei bøye i all slags vær. Kort sagt trenger du en båtplass. Dette koster penger. Det koster også penger å holde varmen. Du bør kjøpe en båt som er noenlunde isolert.

Jeg kan virkelig anbefale bobåtlivet men jeg tror det er en forutsetning at man ønsker seg en båt og ikke bare et sted å bo.

Redigert av Voff (see edit history)

Mus er luksusgoder.. :rolleyes:

Takker for nye innspill..

Å bo i båten om vinteren er et ikke-tema, dvs jeg kommer ikke til oppholde meg her unødig..

Men, jeg har i det siste oppdaget at prisene i Spania har sunket litt.. Så jeg vurderer å se litt nærmere på det før jeg evt går for båtboertilværelse..

(Til nød går det jo an å ha en båt her hjemme, som jeg bor i om sommeren når/hvis jeg er hjemme. )

Bare planer foreløpig, for det er jo et stort steg å ta..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...