Jump to content

Varme i en OceanMaster 620 DC med utenbordsmotor


janrob

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har lest diverse tråder i dette forumet, uten helt å klare å komme til en konklusjon på hva slags varme, og hvilken type jeg skal velge. Håper at flere her inne kan komme med gode innspill.

 

Forventet bruk av båten er sommerhalvåret (mai-september), hvor overnatting i all hovedsak er i sommermånedene (juni-august). Regner med at det er kun da jeg trenger varmeren. Har lest litt om parafin og gass-varianter, uten å bli overbevist. Men de er ikke totalt avslått.

 

Men jeg er foreløpig på Wallas, Eberspracher eller Webasto...? Parafin eller diesel... Har utenbords-motor i dag, så ekstra tank blir det uansett. Og vannvarmer er jo følgelig uaktuelt. Vil gjerne ha varme på sene kvelder i lukket kalesje, så fruen ikke fryser om det blir litt rått eller vått utendørs, og for å få dugg og rå luft på utsiden av kalesjen i stedet for inni. Også greit om morgenen etter en god natts søvn, før sola tar godt tak, å få litt lunk før en kryper ut av dyna/soveposen. Har to 12v batterier, et forbruk og et start, så om det går litt strøm til drift gjør ikke noe, men... det er jo en grense for alt.

 

Ut fra det lille jeg har lest om de nevnte 3, kan det se ut som den minste typen av de respektive produsentene er "stor" nok for meg og mitt bruk? Ønsker jo ikke å sove i badstu heller... Er det bare Eberen som har en kaldluftsfunksjon? Syntes dette kunne høres kjekt ut også jeg - hender jo at det kan bli styggvarmt... Eller er det en funksjon som høres "kjekt å ha ut", men som jeg i realiteten aldri vil få bruk for?

 

Jeg ønsker noe som fungerer, uten å spytte en masse penger i noe jeg egentlig ikke trenger/har behov for.

 

På forhånd takk for innspill og gode råd!

 

JR

Link to post
Share on other sites

Om det er venskelig å montere vermeren eller ikke kommer an på plassen den skal monteres. På min Antares 650 vr det ekstremt trøblete og arbeidsomt å få montert en D4, men det ble veldig bra til slutt.

 

Har du et skott eller annet lukket rom som egner seg for montasje av varmeren? Hvis ikke må du gå for Vallas som kan monters hvor som helst.

Link to post
Share on other sites

Tar ikke sjansen på bensin nei. Hvordan er det å montere en Eber selv?

 

Kvifor ikkje bensinvarmer? Hadde ein gang ein Webber bensinvarmer i ein bil ein gang, fungerte utmerket og aldri noko tull med den.

Kansje det er mulig å få kjøpt brukt varmer hos ein bilopphøgger for en billig penge? Sikkert mange som har inne varmere både for bensin og diesel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...