Jump to content

Feste kutterstag på masta

Dekken

Recommended Posts

Trenger mere opplysninger om riggen.

Du bør kontakte en seilmaker for dette. Men jeg tipper det er lurt å sette kutterstaget ved den øverste salingen (hvis du har 2 eller 3). Hvis salingen er vinklet vil dermed undervantene være med på å holde igjen bakover. Staget kan sikkert strammes som et forstag. Hvis du ikke har vinklede salinger må du ha lensetakler i samme høyde som kutterstaget. Men egentlig bør du det uansett..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Belastningen fra kutterstaget vil sansynligvis (du skriver ikke hva sla predere du har) krumme masten din.

Resultatet ser du i fasongen til storseilet og i krummingen av kutterstaget.

Stramming av lensetaklene (formoder at de er i samme høyde som kutterstaget og enkle) vil:

- gi mer dybde i storseilet (mer bus)

- Stramme kutterstaget (større høyde)

- Øke logjerrighet

Jeg hadde brukt lensetaklene til å balansere roret. Tror jeg.

takk takk. da vet jeg det.

Jeg har så langt ikke benyttet hverken kutterstaget eller lensetaklene, men om jeg skal ha opp stormfokka en gang, er det jo nyttig å vite.

Til vanlig står babystaget oppe, men kutterstaget ligger langs dekk bakover til masten, mens lensetaklene er festet fremme ved de andre stagene.

Har genoa 1 på rull på forstaget og det er det jeg benytter til vanlig.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Da jeg skulle montere kutterstag på min båt sendte jeg en mail til Seldén (som hadde laget min mast) med dette spørsmålet. De trengte nøyaktig opplysning om hvilken mast jeg hadde. Jeg fikk svar at om kutterstaget var innen en viss avstand (husker ikke akkurat - kanskje en drøy halvmeter?) fra forstaget trengte jeg ikke lensetakler.

Jeg valgte likevel et lavere feste samt å montere lensetakler, fordi da kunne jeg bruke spinnakerbomløftet som fall.

Før jeg monterte kutterstag på min HR26 kontaktet jeg Selden mast. Der ble jeg fortalt at dersom festet til kutterstaget var under

6 prosent av lengde fra dekk til forstagsfeste i mast, så trengte jeg ikke tenke på lensetakler. Eksempel:Lengde dekk-forstagsfeste i

mast = 10 m, så må kutterstaget være montert mindre enn 60 cm fra forstags-feste.

Redigert av seil69 (see edit history)

fra Selden

Att addera ett kutterstag till en mastheadrigg

Barduner kan vara nödvändiga när man monterar ett kutterstag för stormfock eller stagsegel.

Alternativ 1:

Kutterstaget placeras 3-6% av förtriangelns höjd under det befintliga förstaget. I detta

fall behövs ej barduner för att sträcka kutterstaget.

Alternativ 2:

Kutterstaget är placerat mer än 6% av förtriangelns höjd under det befintliga förstaget.

I detta fall behövs barduner. Förstagsfästet ska placeras inom 1000 mm

från spridarna med bardunerna företrädesvis 300-500 mm ovanför.

Oavsett vilket alternativ man väljer så kan mängden utskärningar i masten bli för

koncentrerat på en liten yta. Vänligen kontakta Seldén Mast för råd om rätt fäste,

rätt placering av fästet samt arrangemang för fallstyrning.

sid 31

http://www.seldenmast.com/_download.cfm?id...e=595-808-S.pdf

har du ett maströr som står på dekk (ikke gjennomgående mast) så er desse maströr oftast en dimension

större enn gjennomgående, så har du en mast stående på dekk så har jeg hört att du kan gå opp

til 10% av mastens lengd uten barduner/lensetakler

men uansett så skulle jeg sjekke allt dette med en proff riggare, ikke din lokale seilmaker

sen ett tips....må du gå för lensetakler,(og ikke trenger desse til hver dag)

så sjekk dyneemavarianten, desse er enklare o feste der framme da du ikke trenger dem!

S/Y Gunga Din

Jeg har hatt så mye problemer med lensetakler at jeg for enhver pris vil unngå dem. Senest (Uten sammenligning med temaet) i Hollendern sist hvor en storseilspile under heising hektet seg fast i jæv...skapet, revnet i akterliket og spjæret seilet slik at vi måtte bryte. Seil til 70000 til helvete.. samt en dyr dag i Son... Nei da setter jeg kutterstaget oppunder forstaget. Jeg får ikke spurt min masteprodusent det firmaet er borte desverre.

Hvis du skal bruke kutterstaget til hardværsfokk/stormseil kan du vurdere å ikke ha fast wireforstag. Flere og flere i dag syr seilet med fast torosjonstivt tau innebygd og bruker "code Zero" rulle. Finnes ruller som er beregnet på dette.

Da trenger du kun et fallutak der toppen på kutterstaget skal være. Helst bør det være 1:2 utveksling før tauet går ned til cockpitt til en avlaster. Seilet monteres da i øye i dekk heises i fallet og strammes godt opp og rulles ut. Dette er veldig raskt og man slipper å ha permanent stag stående. Funker utmerket og er kjapt å rigge til. Snakk feks med Ed Tadzik på http://www.southerncross.no/ han kan forklare nærmere.

Mener å ha hørt at max 80 cm ned fra forstag er en tommelfinger regel før det er nødvendig med lensetakler.

Jeg personlig mener at lensetakler av dynematau er en god løsning da de fleste ikke driver å slår så mye når de bruker stormseil. Lette å stu vekk langs masten når ikke kutterseilet er i bruk.

God seilas!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...