Dekken Startet 22.Februar.2010 Del på Facebook Startet 22.Februar.2010 (redigert) Hvor høyt oppe på masta bør kutterstaget festes, og hva slags feste skal jeg bruke, hvor mye bør kutterstaget strammes??? Redigert 22.Februar.2010 av Dekken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Trenger mere opplysninger om riggen. Du bør kontakte en seilmaker for dette. Men jeg tipper det er lurt å sette kutterstaget ved den øverste salingen (hvis du har 2 eller 3). Hvis salingen er vinklet vil dermed undervantene være med på å holde igjen bakover. Staget kan sikkert strammes som et forstag. Hvis du ikke har vinklede salinger må du ha lensetakler i samme høyde som kutterstaget. Men egentlig bør du det uansett.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
RSL Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Jeg har kutterstag og flyttbare lensetakler på min båt. Er det sånn at jeg bør/må bruke disse lensetaklene om jeg skal ha seil i kutterstaget? RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sun Flyer Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Ja. Fordi kutterstaget trekker masten forover der det er festet. Dermed må lensetaklen holde den igjen bakover. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Belastningen fra kutterstaget vil sansynligvis (du skriver ikke hva sla predere du har) krumme masten din. Resultatet ser du i fasongen til storseilet og i krummingen av kutterstaget. Stramming av lensetaklene (formoder at de er i samme høyde som kutterstaget og enkle) vil: - gi mer dybde i storseilet (mer bus) - Stramme kutterstaget (større høyde) - Øke logjerrighet Jeg hadde brukt lensetaklene til å balansere roret. Tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 takk takk. da vet jeg det. Jeg har så langt ikke benyttet hverken kutterstaget eller lensetaklene, men om jeg skal ha opp stormfokka en gang, er det jo nyttig å vite. Til vanlig står babystaget oppe, men kutterstaget ligger langs dekk bakover til masten, mens lensetaklene er festet fremme ved de andre stagene. Har genoa 1 på rull på forstaget og det er det jeg benytter til vanlig. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Dekken Svart 22.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Jeg har to sett med salingshorn. Ved det øverst er det ikke noen stag akterover. Akterstagene (to stk) er festet i mastetoppen. Jeg har bakover rettede stag ved nedre saling, men jeg syns det blir litt lavt for kutterstag. Lensetakler hadde jeg håpet å unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Jeg har kutterstaget rett under forstaget. Kan tenke meg ca 20 cm. under. Det er brukt et std. forstagsfeste. Forstaget står i samme høyde som toppvanta så de holder imot kutterstaget. Det tjener ingen hensikt å bruke lensetaklene for å holde imot kutterstaget. Akterstag som sådan har jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Kan det være en mulighet å montere innerstagen veldig høyt; like under forstaget? Da kan du muligens klare deg uten lensetakler. Det ville jeg spurt en rigger om, for det er greit å slippe disse hvis det er mulig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Dekken Svart 22.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Må nok en tur innom et riggerverksted ser jeg. Takk for nyttige innspill. Det er jo ikke sikkert at det blir no av, trengs etpar skikkelig gode somre nå for at all denne isen skal gå.... Sitér dette innlegget Link to post
ab Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Da jeg skulle montere kutterstag på min båt sendte jeg en mail til Seldén (som hadde laget min mast) med dette spørsmålet. De trengte nøyaktig opplysning om hvilken mast jeg hadde. Jeg fikk svar at om kutterstaget var innen en viss avstand (husker ikke akkurat - kanskje en drøy halvmeter?) fra forstaget trengte jeg ikke lensetakler. Jeg valgte likevel et lavere feste samt å montere lensetakler, fordi da kunne jeg bruke spinnakerbomløftet som fall. Sitér dette innlegget Link to post
seil69 Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 (redigert) Før jeg monterte kutterstag på min HR26 kontaktet jeg Selden mast. Der ble jeg fortalt at dersom festet til kutterstaget var under 6 prosent av lengde fra dekk til forstagsfeste i mast, så trengte jeg ikke tenke på lensetakler. Eksempel:Lengde dekk-forstagsfeste i mast = 10 m, så må kutterstaget være montert mindre enn 60 cm fra forstags-feste. Redigert 23.Februar.2010 av seil69 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 fra Selden Att addera ett kutterstag till en mastheadrigg Barduner kan vara nödvändiga när man monterar ett kutterstag för stormfock eller stagsegel. Alternativ 1: Kutterstaget placeras 3-6% av förtriangelns höjd under det befintliga förstaget. I detta fall behövs ej barduner för att sträcka kutterstaget. Alternativ 2: Kutterstaget är placerat mer än 6% av förtriangelns höjd under det befintliga förstaget. I detta fall behövs barduner. Förstagsfästet ska placeras inom 1000 mm från spridarna med bardunerna företrädesvis 300-500 mm ovanför. Oavsett vilket alternativ man väljer så kan mängden utskärningar i masten bli för koncentrerat på en liten yta. Vänligen kontakta Seldén Mast för råd om rätt fäste, rätt placering av fästet samt arrangemang för fallstyrning. sid 31 http://www.seldenmast.com/_download.cfm?id...e=595-808-S.pdf har du ett maströr som står på dekk (ikke gjennomgående mast) så er desse maströr oftast en dimension större enn gjennomgående, så har du en mast stående på dekk så har jeg hört att du kan gå opp til 10% av mastens lengd uten barduner/lensetakler men uansett så skulle jeg sjekke allt dette med en proff riggare, ikke din lokale seilmaker sen ett tips....må du gå för lensetakler,(og ikke trenger desse til hver dag) så sjekk dyneemavarianten, desse er enklare o feste der framme da du ikke trenger dem! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Dekken Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Jeg har hatt så mye problemer med lensetakler at jeg for enhver pris vil unngå dem. Senest (Uten sammenligning med temaet) i Hollendern sist hvor en storseilspile under heising hektet seg fast i jæv...skapet, revnet i akterliket og spjæret seilet slik at vi måtte bryte. Seil til 70000 til helvete.. samt en dyr dag i Son... Nei da setter jeg kutterstaget oppunder forstaget. Jeg får ikke spurt min masteprodusent det firmaet er borte desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 sen ett tips....må du gå för lensetakler,(og ikke trenger desse til hver dag) så sjekk dyneemavarianten, desse er enklare o feste der framme da du ikke trenger dem! Hva slag type innfesting oppe i masten skal man bruke dersom man vil benytte lenetakler/checkstag i dyneema? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 samme infesting i masten....... men toggle'n du ser lengst ned på sid 31 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ravddo Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Hvis du skal bruke kutterstaget til hardværsfokk/stormseil kan du vurdere å ikke ha fast wireforstag. Flere og flere i dag syr seilet med fast torosjonstivt tau innebygd og bruker "code Zero" rulle. Finnes ruller som er beregnet på dette. Da trenger du kun et fallutak der toppen på kutterstaget skal være. Helst bør det være 1:2 utveksling før tauet går ned til cockpitt til en avlaster. Seilet monteres da i øye i dekk heises i fallet og strammes godt opp og rulles ut. Dette er veldig raskt og man slipper å ha permanent stag stående. Funker utmerket og er kjapt å rigge til. Snakk feks med Ed Tadzik på http://www.southerncross.no/ han kan forklare nærmere. Mener å ha hørt at max 80 cm ned fra forstag er en tommelfinger regel før det er nødvendig med lensetakler. Jeg personlig mener at lensetakler av dynematau er en god løsning da de fleste ikke driver å slår så mye når de bruker stormseil. Lette å stu vekk langs masten når ikke kutterseilet er i bruk. God seilas! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.