Jump to content

Flaps og ballast på snekke


-Luna-

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har lest tidligere innlegg om flaps på snekker. Jeg hadde nettopp oppe min Joda 24 for første gang og fikk sett på flapsen den har. Ikke store greiene og jeg tror den er montert inn i ettertid. Spørsmålet mitt er om ballart fremme i båten har noen god virkning for at båten ikke skal grave seg ned? Eller om dette bare er bortkastet?

 

Bilde

 

Under båten var det to trillebår lass med blåskjell!  :eek: Skal si det ble andre saker etter dette! Den graver seg veldig fort ned (ca ved 2000omr). Hvis jeg gir full gass ploger jeg med meg hele sjøen og lager fine hekkbølger  :eek: Jeg skal prøve å måle hvilken fart den gjør i morgen så får vi se. Noen som klarer å tippe?? 49Hk Diesel som på ingen måte blir fullt utnyttet på denne båten  :sailing:

 

Forresten hvordan liker dere den nye stripen på båten? Litt bedre enn den orange guffne game fargen!

Bilde

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

......Forresten hvordan liker dere den nye stripen på båten? Litt bedre enn den orange guffne game fargen! Bilde

Hei fluor!  :yesnod: Likte ikke den oljefilmen som eksosvannet ditt legger etter seg! Oljelekkasje, et sted?  :rolleyes: Uforbrent diesel?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei fluor!  :lol: Likte ikke den oljefilmen som eksosvannet ditt legger etter seg! Oljelekkasje, et sted?  :rolleyes: Uforbrent diesel?

Ta det med ro. Dette var før! Alt er i orden nå. Nye dyser, ren tank og ny overhalt diesel pumpe. Ingen diesel film i vannet og ingen røyk  :yesnod:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Ser ut for at du har et deplasementskrog av den gode gamle snekketypen, med begrenset bæring akter. Jeg har mer eller mindre samme form og størrelse på min båt. Det vil si at du har en skrogfart på rundt 7 knop, men såpass overmotorisert som denne er kan den nok presses opp i 8,5 til 9 knop. Jeg tror ikke det er noe å hente med ballast forut, den vil nok heller bli mer uregjerlig av dette. Du kan nok hente litt fart med en større flaps, men så er det dette med egenskaper i medsjø da... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er i ferd med å bytte motor på min snekke som er 27 fot. Har samme problemet, og vurderer å sette på flaps. Båten var tidligere undermotorisert, og hadde ikke så mye problemer med graving. Er interessert i å høre erfaringer om du velger å lage større flaps. Eventuelt noen som har innspill til hvordan en flaps bør lages (materialvalg og innfesting)?

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...