Jump to content

Finnes det en liste over CE-godkjente motorer?


Aloha II

Recommended Posts

Som tittelen sier, er det noen som vet om det finnes en liste over hvilke motorer som vil være CE-godkjent hvis en skal importere en båt fra f-eks USA?

Eller er det sånn at alle motorer fra før 2005 er bare å glemme?

Ser at bl.a. cummins, perkins, og john deere har rimelig like motorer nå som de hadde på 90-tallet.

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post

Kjenner desverre ikke til noen liste.

Undersøkte en del til båten min i sommer. Og i teorien kan en finne noen før 2006. Men å finne dokumenter viste seg vanskelig hos de norske importørene. Mulig en finner noe hvis en virkelig vil gå inn for det. Virket egentlig som at de ikke ville gi ut dokumenter i håp om at du kjøper nye motorer i steden....Noe de klarte i mitt tilfelle :giggle:

Cummins 4.2L fra -05 skal klare kravet. Fant dokumentasjoner på dette, men ingen som var underskrevet av fabrikk/forhandler. Så uvist om de faktisk kunne bli brukt i en CE merking av båten.

Noen av VP motorene som tok over etter KAD serien i 03/04 skal vist også klare kravet. Men usikker på om disse faktisk fikk elektriske oppdateringer da nye krav kom?

 

Det nye kravet kom i 2006, så noen motorer kom i 2005 med reklame om "klarer de nye 2006 avgasskravene".

Hvis en skal finne noen eldre motorer en 2006. Så er det i praksis kun samme motorserien som ble solgt før 2006, og etter 2006, som klarer avgasskravene. Det er desverre en grunn til at alle "eldre" motorene ble erstattet av nye i 2005/2006 perioden.

Noen kom med kun ny styring. Men tror en slik konvertering fort blir dyrere en det smaker, spesielt siden å dokumentere noe slikt blir praktisk umulig.

 

Skal du hente båt fra USA, så hjelp deg selv ved å kjøpe noe med 2006 eller nyere motorer.

Eventuelt lemp ut motorene der borte. Og kjøp noen 2006 eller nyere her hjemme.

Jara Wynja

Link to post
går det ikke å få godkjent båten i norge før man innstallerer motorene??? Og da kan man no vel sette inn hva det måtte være, er jo ingen som kontrollerer dette i ettertid????

Går desverre ikke. CE merkingen er en totalpakke der motorene må være instalert.

Hvordan det blir om en kjøper båt i USA som allerede har CE godkjenning nyere en 2006. Hiver ut motorene, og importerer. For så å sette inn andre motorer her hjemme vet jeg ikke.

I følge reglene så skal det vel utlyses en oppgradert CE godkjenning på båten om en bytter motorer. Så er nok litt papirmølle som skal gjennom uansett. Så lenge en ikke kjøper ferdig CE merket båt der borte, og tar med seg motorene også. Men selv da må motorene være nyere en 2006.

 

Hvordan det er med 2006 motorgrensen på CE båter som importeres fra EU har jeg ikke peil på.

Jara Wynja

Link to post
Men hvordan er det om man kjøper en norsk produsert halvfabrikat og setter inn en eldre motor? Hvem er det egentlig som kontrollerer dette?

 

Når båten er ferdigbygd må det vel lages "brukermanual" på båten din. Noe flere personer rundt om tar på seg om du ikke vil lage de selv.

Så må det komme en representant fra en av CE godkjenningsorganene, og godkjenner båten din. Tror den da må ha en motor nyere en 2005/2006. Om du bare låner en nyere motor under godkjenningen, og bytter til en eldre i ettertid er det vel ingen som kaster deg i fengsel for.

Mulig selvbygg kommer inn under litt andre regler. Men tviler litt siden det også blir en nyregistrert båt.

Jara Wynja

Link to post

Men et halvfabrikat en bygger selv er vel ikke ferdig CE godkjent?

Eller mener du å kjøpe et ferdig eldre norskt halvfabrikat i USA, og importere?

 

Når en bytter motor til en annen type, så går vel CE godkjenningen ut? Og CE godkjenningen må oppgraderes?

Eneste er utenbordsbåter som har "åpen" CE godkjenning opp til et fastsatt HK.

 

Noen her inne er vel mer inne i det en meg, for jeg er på tynn is.

 

Har ikke fått merket min enda. Men jeg ble ikke spurt etter CE nr når jeg skulle tegne opplagringsforsikring på båten min.

Men mulig jeg må oppgi det når den en gang skal på vannet.

Siden det ikke er noe særlig kontrolorganer ute å sjekker CE merking kan en bare drite i det å seile i vei. Men er nå engang veldig kjekt å ha papirene i orden så forsikringen gjelder.

Jara Wynja

Link to post

Forsikringen vil nok gjelde uansett så lenge det ikke er årsaksammenheng mellom manglende ce godkjenning og skaden.

Båten min er så gammel at ce merking ikke var påtenkt da. hehe.

Skal bytte motor i min men det blir en brukt motor og eneste jeg har tenkt å melde fra til er forsikringsselskapet pga fartsøkning og dermed en liten premieøkning.

Er nok mange år til jeg har økonomi til å kjøpe noe nyere båt så foreløpig driter jeg i alt som har med ce merking og gjøre.

Er vel selvfølgelig noen selvbygger prosjekter som "flyter" rundt om på nåde så i enkelte tilfeller kunne det vel vært greit med et kontrollorgan.

 

Var inne på tanken med import av f.eks bayliner fra usa uten motor og montere selv brukt motor i norge, men alt virket så byråkratisk at jeg orket ikke undersøke mer. Ende opp på en norsk båt, fjord diplomat og er meget fornøyd med den:)

Link to post

Det finnes ikke noen lister på CE godkjente motorer.

Når båten paserer norsk grense må den ha ett vedleg 3 dokument som er starte på CE godkjenning har du ikke dette går den rett i karantene.

 

vist ikke båten er ferdig CE merket i løpet av 1 år blir den regnet som vrak av tollvesnet ( kan søke om utsettelse)

Det er firmaer i Norge og utland som er godkjent for CE merking disse ser over båten ved annkomst lager en liste over hva som må utbedres, så kommer de samme kontolørene igjenn og godkjenner arbeidet.

Motoren må også CE merkes de fleste produsente begynnte ca 2005 og merke motorene sine

Men det er ikke alle som gir ut papirer på brukte motorer ( yanmar er meget behjelpelige )

Vist ikke båten er CE merket er det ikke lov og omsette den og båten får du ikke CE merket vist ikke motoren er det.

Når båten er ferdig merket må man sende en raport til tollvesnet som frigir båten.

jeg er midt oppe i dette nå.

Link to post

:wflag: Så vidt meg bekjent finnes det ingen form CE godkjenning av noe som helst. I prinsippet kan du CE godkjenne og CE merke båten selv. Det som er saken er at produsent eller importør til EU-området må utstede en erklæring; samsvarserklæring, på at båten med merkepliktig tilbehør som feks motor, er i henhold til aktuelle bestemmelser. Den erklæringen skal henvise til hvilke regeler CE-merking har tatt utgangspunkt i. Hvis den som står bak CE-merkingen ikke har gjort jobben sin med å ta hensyn til alle aktuelle forskrifter, og det kan være mange, kan EU myndigheter forfølge dette. Forutsetning er at den som CE merker selv hører til i EU området. Det vil si at samsvarserklæringer utsedt utenfor EU er ikke gyldige som grunnlag for CE-merking. Dette kan virke merkelig, men det handler ikke om CE godkjenning, men om CE merking og erklæring om at "alt er i orden" i henhold til gjeldene EU bestemmelser. Det er ulike direktiver som regulerer dette. For båter er det direktiver som tar for seg sikkerhetsmessige forhold, og andre direktiver som tar for seg miljømessige forhold som feks utslipp og støy fra motorer. Selvbygg er ofte untatt for en del av regelene, men hvis de skal omsettes starter sirkuset.

 

Båthilsen fra en som seiler gammelt og ordner det meste sjøl. Da seiler jeg klar alt dette.

 

PS det finnes direktiv som sier hvordan CE merket skal se ut.DS

 

:crazy::crazy::crazy:

Link to post
  • 1 år senere...

Går det å importere som yrkesfartøy uten CE merking? i så fall ville dette vert en mulighet

Tror ikke der er så mange importerte skip med CE merking

Vel fritidsbåtdirektivet gjelder for fritidsbåter fra 2,5 til 24 meter... så skip faller naturlig nok ikke inn under regelen... Dog vil det kunne være andre regler som skip faller inn under.. Forutsetningen for min mening her er at skip defineres som større enn 24 meter..

 

Dog kan en importere "yrkesfartøy" hva nå det enn er for noe, som er mindre enn 24 uten at fritidsbåtdirektivet blir gjeldene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Skulle jeg importert fra USA ville jeg funnet en uten motorer å skaffet meg noen flotte brukte motorer her i Norge! Vet det var flere som spesialiserte seg på dette for noen år tilbake! kjøpte båter i USA, monterte nye motorer i Norge og solgte dem! var vel lit å tjene der! Rekner med at båtene her til lands er en god del dyrere enn over there!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Der kom vel nye regler for beg.passasjerbefordring 1.jan 2011, Eg husker ikke reglene helt, men jeg mener at et av krava var at den er CE godkjent, så lenge den ikke har vert registrert fra før.( så da har man kommet like langt )

Før dette kunne man registrere omtrent hva som helst, så lenge den klarte krav til stabelitet og hadde påkrevd utstyr, flåte, lys, etc.

Der er vel forsåvidt ikke noe krav om båten blir brukt til hensikten heller, så lenge der ikke er krav til omsettning gjennom et firma

Pointet mitt er at man kansje kan slippe den forb...a CE greia med litt kreativ tenking :thumbsup:

Link to post

Stusset litt over denne.

 

"Kravene til CE-merkingene gjelder for alle nye båter uansett opprinnelse , og for båter som for første gang markedsføres i EU/EØS-området.

 

Kravene gjelder også for båter som tidligere har vært i bruk i land utenfor EU/EØS-området (bruktimport fra tredjeland). Båter som var i bruk i et EU/EØS-land før 16. juni 1998 må ikke være CE-merket."

 

Mente at tidligere var det anledning til å reimportere båter fra f.eks USA som var produsert i EU land og eksportert til USA før 1996 uten å måtte gå igjennom CE merkingen.

Etter hva jeg forstår av siteringen over. Må båten ha vært i bruk i EU. Altså reimport av båt som er solgt til USA som brukt båt trengs ikke CE merking.

Hvis båten ble sent direkte som ny båt fra verft i EU til forhandler i USA. Må den CE merkes ved reimport.

Gjelder båter produsert før 1996

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

 

Hvis båten ble sent direkte som ny båt fra verft i EU til forhandler i USA. Må den CE merkes ved reimport.

Gjelder båter produsert før 1996

Er båten produsert "les satt i markedet" i EU/EØS området, så trenger den ikke CE merkes ved import til EU/EØS. Dette gjelder også om båten ble eksportert direkte til et tredje land. Så en kan fint importere f.eks en Hallberg Rassy, Windy eller Nauticat fra Usa og til Norge uten at kravet om CE merking utløses. Med "satt i markedet" så menes båtmodellen, og ikke hver enkelt båt. Dette i følge e-mail jeg fikk på forespørsel til sjøfartsdirektoratet for en tid tilbake..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...