Jump to content

Hvor står glødepluggene i dieselmotor med direkteinnsprøyting

Medusa

Recommended Posts

Spørsmål til den motorkyndige:

I en "gammeldags" dieselmotor med forkammer så står glødepluggen i forkammeret. Hvor står glødepluggen i en dieselmotor med direkteinnsprøyting? Denne har jo ikke forkammer, så jeg regner med at pluggen står øverst i sylinderen? (Sansynligvis i toppen)

Dette er et generelt spørsmål.

Jeg har selv en Mercedes OM352A med direkteinnsprøyting, og jeg tror ikke denne har gløding. Kan ikke se tegn til det i hvert fall...

I min forrige båt stod det en direkteinnsprøytet Volvo AQAD 31. Disse var vanligvis ikke levert med gløding men det kunne ettermonteres en løsning som var forkortet S.O.L.A.S. Var ofte et krav hvis motoren skulle brukes i mob-båter, redningssammenheng etc. Dette var en glødespiral i innsuget for å varme opp innsugsluften. Selv laget jeg en Reodor Felgen løsning på min motor med glødeplugg fra en FordSabb i innsugsmanifoilen som var tilknyttet en liten dieselbeholder og som ved gløding åpnet opp slik at dieselen antente i innsuget. Dette hjalp betraktelig.

Mulig direkteinnsprøytede motorer også finnes med gløding rett i toppen/sylinderen men jeg har ikke sett dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...