Medusa Startet 23.Februar.2010 Del på Facebook Startet 23.Februar.2010 Spørsmål til den motorkyndige: I en "gammeldags" dieselmotor med forkammer så står glødepluggen i forkammeret. Hvor står glødepluggen i en dieselmotor med direkteinnsprøyting? Denne har jo ikke forkammer, så jeg regner med at pluggen står øverst i sylinderen? (Sansynligvis i toppen) Dette er et generelt spørsmål. Jeg har selv en Mercedes OM352A med direkteinnsprøyting, og jeg tror ikke denne har gløding. Kan ikke se tegn til det i hvert fall... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Diesel med direkte innsprøyting har vanligvis ingen form for gløding. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TMe Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Og har den det så er det oftest kun en "termostartunit" i innsugsmanifolden. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 (redigert) Glødepluggen står montert (som du sier) i toppen rett inn i sylinderen. Det er helt vanlig at disse motorene har gløding og ettergløding, for lettere start og renere forbrenning. Selve plassen disse er montert aviker noe fra merke til merke. Endel eldre motorer har ikke dette men et varmeelement i innsuget Redigert 23.Februar.2010 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 I min forrige båt stod det en direkteinnsprøytet Volvo AQAD 31. Disse var vanligvis ikke levert med gløding men det kunne ettermonteres en løsning som var forkortet S.O.L.A.S. Var ofte et krav hvis motoren skulle brukes i mob-båter, redningssammenheng etc. Dette var en glødespiral i innsuget for å varme opp innsugsluften. Selv laget jeg en Reodor Felgen løsning på min motor med glødeplugg fra en FordSabb i innsugsmanifoilen som var tilknyttet en liten dieselbeholder og som ved gløding åpnet opp slik at dieselen antente i innsuget. Dette hjalp betraktelig. Mulig direkteinnsprøytede motorer også finnes med gløding rett i toppen/sylinderen men jeg har ikke sett dette. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Det er bare og se på en moderne TDI motor så ser du det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.