Jump to content

Chopper propell og skeiv styring


Jeeracing

Recommended Posts

Har endelig fått testet båten. En Phantom 18 med 90 hk Yamaha. (takk de som involverte seg i kjølevannsproblemet mitt.. det har løst seg).

 

Og er sånn passe fornøyd med båtens prestanda. For mye stigning på propellen gjør at jeg ikke får den høyt nok på turtall dessverre. Men det største problemet er at jeg må begynne å pumpe jern for å bli sterk nok til å få svingt båten til venstre ved fullt gasspådrag..! Fikk kikket litt på motoren under full fart. Og ser at den står helt skjevt i forhold til kjøreretning. Dvs motoren står litt i sving..men båten går rett frem.

 

Noen tips for å bedre dette. Eller blir det slik med overvannpropell...

Kanskje den påstøpte nesekonen er skjev. Ser rett ut men...

 

Anyone... eller er det spenst timer som gjelder fremover..  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvor høyt står kavitasjonsplata over bunnen av båten?  Står den så høyt at trimfinnen er ute av vannet på full fart tror du?

Med høyt montert motor , så vil propellen trekke akterenden på båten sidelengs, så motoren må stå litt i sving for at båten skal gå beint.

Kanskje noe sånt som dette du trenger...?

http://www.bobsmachine.com/Products/engine...torqueTamer.cfm

 

På Gromlingen min så trekker det som f... til venstre under 25knop eller med motoren tiltet inn , mens den går temmelig nøytralt over 30 knop. Men der er ikke motoren montert så veldig mye høyere enn normalt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har man propell med høy stigning må man normalt bruke sinkanode uten trimfinne da propellbladene ellers ville gått borti. Har en 27" selv på min, der er det slik. Dog er båten alikevel omtrent like lett å svinge begge veier,både i 30 og i 60 knop.

Har sett at enkelte propeller med mye rake kommer med egen trimfinne for å få plass til bladene...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vel, på min er det ihvertfall ikke snakk om at bladene såvidt hadde gått borti en evt. trimfinne, de sveiper faktisk over hele området finnen hadde stått på. SÅ det er nok ikke mulig å bruke noen slags finne som virker der nei. Min 23" vannsport-propell går fri, men hverken en 26" eller 28" Yamaha Drag, 30" Mazco Cleaver eller 27" Trophy Plus kan ha finne av noe slag over propellen.

 

Hydraulisk styring anbefales sterkt til de med problemer.

Link to post
Share on other sites

Kavitasjonsplata er godt over vannet.. og styrefinnen på sinkanoden er borte p.ga plassen propellen tar. Den har bare 10mm klaring.

 

Hydraulisk styring sitter montert. Ikke siste utgaven kanskje, men den funker.

 

Får la være og svinge under full fart jeg da..  :rolleyes:  

 

Må da bruke utrolig mye effekt på å "brekke" slik på motoren. Burde vel heller fått denne effekten til å dytte båten fremover... Får forske litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...