Godthaab Startet 23.Februar.2010 Del på Facebook Startet 23.Februar.2010 Hei jeg skal legge glassfiber/epoksy dekk til våren og skal kjøpe inn glassfiber nå. hørte med svas kjemi idag og han anbefalte en 162g duk fordi den var lett å væte og legge, evt heller ta to lag. Jeg ser på njordforum at han har brukt enn 900g duk, og fyren har jo uten tvil peiling på det han driver med så betviler jo egentlig ikke hans valg. Men stoler jo også på svas kjemi i det han sier, da hadde det jo vært veldig interessant å høre hva dere her inne mener? Begge mattene det er snakk om er "Biaxiale". Så, er 900g nødvendig, og så vanskelig å mette som svas mener? Eller er et evt 2 lag 162g nok? Dekket skal sparkles males, hva sier folket? Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post
Godthaab Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 ingen? Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post
sabb10 Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 900 duk er helt grei og bruke, har brukt mye av den til div båter og funker helt fint..er heller ikke vanskelig å mette. 162duken er veldi tynn.så skal du ha noe hold i dette og d skal vare evig så ville eg lagt 1-2 lag 900 duk. bruk gjerne vevd duk. den er mye finere og jobbe med og lettere og forme.blir og mye mer slett og fin så du slipper mye sparkling og pussing + at den er sterkere. Sitér dette innlegget Link to post
Godthaab Svart 24.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 glemte å nevne at det skal legges på et kryssfinerunderlag hvis du misforsto Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post
Jawik Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Ser du skal legge kryssfiner først. Så hva er da hensikten med å legge glassfiber oppå. Er det ikke først å fremst for å få dekket tett over det hele. Styrken i dekket har du jo allerede fra før av. Bruker du to lag med 900 duk så ender du opp med 1800 duk. Rene panserdekket for å holde dette tett. 120 duk lagt vått i vått - 3, 5 lag - gjør jo nytten med hensyn på å få dekket tett. Og du er garantert å komme til med å mette duken over alt. Noen ekstra lag på områder som bøyer av. Du må jo likevel pusse over etterpå så dette med at det blir enklere med 1 eller 2 lag 900 duk kjøper jeg ikke. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
sodne Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Eg o syns 900 matta hørtes veldig tjukkt ut, går ut i fra dette er snakk om csm, 450 gr e jo standardmatte, to lag med den. tett dekk Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Mulligan Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Enig med deg Sodne. Jeg har jobbet endel med Quad 800, og det skal du ha gjort noen ganger før for å få det til. De er vanskelige å mette korrekt og et sant h--- å drapere rundt hjørner. 2 x 450 CSM med topcoat på blir tett til tusen. Billig er det også. Sitér dette innlegget Link to post
Godthaab Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Har ikke sett de siste svarene før nå jeg. men jeg endte opp med å bestille DB 800/100 matta njordforum fyren brukte. Satser på at det blir bra. Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post
Mulligan Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 DB 800/100 matta Hvis jeg kan lese det som Bidireksjonal 800/100 så må vel dette være det minst egnede som er å få. Dette er materialer som tar opp store laster i en retning så som ringspant, strekk fra røstjern o.l. Sitér dette innlegget Link to post
Godthaab Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Forklar gjerne litt mer. Alt jeg egentlig vet er det som står her, + at devold sa i telefonkontakt at denne var meget egnet. Sakset fra njordforum: Glassfibermatter er fremstilt av glasstråder (smeltet sand) som før veving blir primet med en primer som legger seg rundt fibrene slik at de ikke brekker. Det er meget viktig at primeren som blir brukt, er kompatibel med limet som skal brukes på matten. Dersom vi vil lime med epoksy, må matten være primet for dette. Et søk på Internet brakte meg i kontakt med Devold AMT ved Ålesund, en norsk produsent av glassfibermatter. Faktisk blant de tre største produsentene i Europa. Devold AMT anbefalte en "biaxial" glassfibermatte. Biaxial betyr at fibrene ligger diagonalt over hverandre. Ser vi langs matta, ligger underste laget med vev 45 grader mot venstre og øverste laget 45 grader mot høyre. Dette gir en glassfibermatte som er minst dobbelt så sterk som en matte der trådene har vilkårlig retning. Og overflaten av veven er plan og fin slik at den er langt enklere å sparkle/slipe. Det er viktig når vi skal male overflaten. Dessuten krever en høykvalitetsvev som dette langt mindre lim og er enklere å mette opp. Matten har betegnelsen DB 800/100 og har en vekt på 0,9 kg pr. kvadratmeter. Jeg prøvde også en annen matte fra Devold AMT, men denne var den beste. Men kom gjerne med kritiske innspill. Bedre før, enn etter at jobben er gjort :) Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post
ok67 Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Det kan vera lett for at det blir luftboblar i ei såpass tjukk matte, eg hadde litt problem med det med 450g matta også. Med ei tynnare matte er det mykje enklare å unngå akkurat dette. Luftboblar i glassfiberen går jo også ut over styrken, så eg ville heller valt tynnare matte og heller lagt litt fleire lag. Sitér dette innlegget Link to post
Godthaab Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Bidireksjonal hva vil det si, betyr det det samme som biaxal? Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post
Mulligan Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 devold sa i telefonkontakt at denne var meget egnet. Du forventer vel ikke at en Sunnmøring vil si at produktet hans er uegnet? samme som biaxal? Ja. Bidireksjonal er det samme som biaxial. Altså at fibrene er orientert i to retninger. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Det Devold AMT ved Ålesund ikke vet om glassfiber - er ikke verdt å vite (blir bare vomfyll av slikt). Flere tynne lag som garantert er mette med "lim" må vel være bedre enn to lag, av en tykkelse du ikke kan garantere blir mettet med "lim". Metallrullen presser jo ut det meste av lufta, men det er kun der du kommer til med denne. Og da vil du ende opp med svake områder i vinklene du ikke kom til... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Mnja. Båtbyggere jeg snakker med forteller at de finner Devoldmatta svært vanskelig å jobbe med. Den er stramt vevd, og det er vanskelig å holde glassprosenten på det samme nivået over hele flaten. Det er mye jobb for å unngå løse fibre inni. Denne matta bygger mye. Og har markerte kanter. Så det må legges på mye sparkel. Og den må allikevel overlamineres med CSM. Legger man et sånt dekk med CSM med revne kanter blir det nesten ikke sparkling i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Kommer vel litt an på hvilken maskin matta er vevd på. En får det en betaler for . Matter som skal gå til presisjonsarbeid er nok vevd med dette for øye og utvalget er stort, og som skal dekke alt fra vindmøller til våres båter. Men dette kan nok de lærde svare bedre på enn meg som kun er en legmann innen feltet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Joda, det er sikkert riktig. Men det hadde blitt et fattig debattforum dersom det i hvert eneste innlegg skulle anbefales å snakke med noen lærde. Jeg er fremdeles brennsikker på at et slikt arbeid som er beskrevet her blir raskere, billigere og like bra med "el cheapo" CSM fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
etape90 Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Skulle jeg lagt glassfiber over kryssfiner ville jeg brukt en tynn matte først som er lett å få luftbobler ut av. Blir det luftbobler mellom treet og matta kan det nok danne seg kondens og fukt. Over tid kan (vil) dette føre til råte. Så legger du en tynn matte først risikerer du bare luftbobbler mellom 2 glassfiber lag og glassfiber tåler fukt bedre enn tre. Dette er mine tanker så bare kom med rettelser om det er noe som er feil Sitér dette innlegget Link to post
Godthaab Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Takker for alle (for det meste kritiske) innspill. Med fare for å virke litt arrogant, kommer jeg likevel til å bruke 800/100 matta, har 60kg av den som venter på å bli lagt. Synes jobben som er utført på njord er såpass ryddig at jeg tar sjansen på å gå igang med samme fremgangsmåte. Kopierer teknikkene hans og satser på at det går bra. Mulig jeg hadde valgt litt annerledes hvis jeg ikke allerede hadde bestilt, men føler meg nokså sikker på at det skal gå bra. Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post
etape90 Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Forstålig at du vil gå for det da. Oppdater med bilder da vel, med fremgangsmåte og fremgang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.