Midget Startet 23.Februar.2010 Del på Facebook Startet 23.Februar.2010 Jeg skal montere ankervinsj med kasse på min SeaRay 290. Har fått komplett tilbud på dette og det inkluderer kjetting. Er litt usikker på kun kjetting, da spesielt med tanke på vekten. Iflg forhandler er det kun kjetting som gjelder. Det er skiftet fra bensin til dieselmotor i båten noe som gir økt vekt på hekken. Jeg skal og ha en rib hengende bak på der. Noen som har mening om dette. Tau er jo mye lettere. Jeg har ingen erfaring med dette fra før. Sitér dette innlegget Link to post
kællen Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 jeg har en engbo midi 201 på snekka mi, og den er det blytau på, og er kjempefornøyd med den, Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 (redigert) Det ville sikkert vært å anbefale tau,det kan bli tungt på hekken med 60-70 m. kjetting der bak.Når du itillegg skal ha jolle bak, så kan det kansje bli i meste laget. Redigert 23.Februar.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtenvår Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Hei Har du tenkt på kombinasjonen dregg + kjetting + tau? 2-5 meter med kjetting (passe grov) etter dreggen er veldig effektivt samt at det har en fjærende effekt og at du i tillegg er bedre sikret mot gnag . Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 skal du ha det på hekken er det vel normalt ikke behov for 70 meter - du går vel med nesa mot land? Jeg ville gått for kjetting - men om du går for det norske standarden 6.5 mm får du "store" kjettingledd som ikke er så tykke (litt lavere vekt, men passer ikke på alle vinsjer), eller gått for 6 mm. Dette blir jo mye tyngre enn tau - men en del lettere enn solid 8 mm kjetting. På 29 fot skulle vel dete holde - jeg har 6.5 mm varianten bak på min egen båt nå og hadde 6 mm på min forrige. Se på www.aseke.no for forskjellige kjettinger og vekt - disse leverer kvalitet blant annet til ILAS. Det er ganske stor forskjell på styrken på de forskjellige kjettingene som leveres på markedet. Hvis jeg husker riktig veide 50 meter med 6 mm kjetting omlag 40 kg. Men kjetting er jo ikke akkurat lydløst Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Tja, er du redd for vekta så velger du tau. Men leser du litt på forumet her finner du fort ut at kjetting eller tau for mange nærmer seg relgion. Begge har fordeler og ulemper. Selv har jeg funnet fordelene med tau størst og skal installere en nyinnkjøpt Engbo så snart det blir noen plussgrader i lagerhallen.... Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bitteliten Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 (redigert) Ligger du på svai med ankeret festet i baugen er det greit med kjetting - for da har kjettingen en fjærende effekt ved at vekten av kjettingen tynger ned. Men det er først og fremst om du ligger for svai over natta feks. Skal du først og fremst ligge med baugen mot land er det blytau som er best Mitt råd er å velge blytau. Når du ligger på svai tar du med deg tauet forut, fester det der og henger på en daumann på 3-5 kg. Vi har blytau akter og kjetting i baugen. blåser det opp om natta når vi ligger med baugen til kais henger jeg på en daumann Redigert 23.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midget Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Takk for mange gode svar. Det er primært for bruk i uthavn med baugen inn mot svaberget som er planen. Har brukt ankeret som henger i baugen tidligere, men det er altfor mye mas å slippe det ut og dra med seg tauverket akter. Forstod det slik at med å bruke kjetting kunne jeg bruke lettere anker. Det er jo også slitasje og vedlikehold som er et argument. Skal inn å prate litt med han som har gitt pris på dette imorgen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 15 kg Engbo anker med blytau bør holde for båten din. 'Min erfaring er at det er et godt akter anker. har selv erfart mange rare "gode råd" fra forhandlere. Vil tro at den samlede kompetansen på dette forumet er omtrent 10 millioner mer enn en normal båtpusher - men unntak finnes her også Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Gå for tau du. Greit me litt slepe tau. Sånn i tilfelle du ser ein stakkar øya-bu me et skrog som perforert i stempelringer og tennplugger og bare vil hjem te "øyå" igjen ;-) Men sånn ellers e vel kjetting best me tanke på mer vekt og heft i bunn. Men tyngre.... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Skal du først og fremst ligge med baugen mot land er det blytau som er best Er det noen tester eller lignende som viser at blytau er best - eller er det din erfaring at det i sum er best? Jeg har aldri hatt annet en kjetting så lenge jeg har hatt vinsj og derav ingen erfaring med blytau. Men kjettingen bråker fælt. Jeg opplever godt feste med kjetting og bruce. Jeg har også hatt et Engo anker. Det skal jeg aldri ha igjen. Snakket litt med Engbo om hvorfor jeg hadde så dårlig erfaring med det - de sa at vinkelen mellom bladene og staget var øket de siste årene for å få bedre grep - de tidligere utgavene hadde mindre vinkel. De anbefalte meg å slipe opp vinkelen dersom jeg hadde et gammelt anker. Men jeg solgte det - og har siden holdt meg til bruce i en størrelse større en båten skulle tilsi. Og har aldri hatt problemer med det - utover at ankeret sitter veldig hardt fast og av og til må kjøres løst. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 (redigert) Det er min erfaring fra 4 båter (og antakelig NordWests erfaring ettersom de leverer tau bak og kjetting foran som standard) Poenget er at tauet strekker seg litt slik at du kan stramme opp skikkelig om natta for å få baugen ut fra brygga/fjellet - og samtidig så fjærer tauet litt, det er lettere å håndtere (man bør feste tauet i et kryssholt - ikke la vinsjen ta hele båtens vekt), det bråker veldig mye mindre og det bygger mindre i høyden (galvanisert kjetting er noe herk - for det bygger seg opp i pyramide i ankerboksen, og syrefast kjetting er dyrt) Engbo anker har jeg hatt på 2 båter (Nidelv 300 og Windy 37). Kunne jeg valgt ville jeg hatt det på NordWesten også - men her passer det ikke. Engbo ankeret er etter min mening et godt hekkanker. Jeg har 2 bruce kopier i dag (vet ikke produsent) - som svaianker foran fungerer det bra. Akter har jeg litt blandede erfaringer - men har aldri gjennomført sammenlignbare tester. Det med vinkelen på tidlig utgaver er kjent. Vinkelen er større i dag . Redigert 23.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Så lenge du skal ha ankervinsj og ikke behøver å hale for hånd mener jeg kjetting er best. Kjetting er lettere spyle fri for søle, blir ikke ødelagt av skarpe stener på bunnen, og er "daumann" i seg selv og fjæring med egenvekten. Tau er best hvis du haler for hånd, men jeg ville da ha hatt en egen daumann og 6-7 meter med kjetting mellom tauet og ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Har fått komplett tilbud på dette og det inkluderer kjetting. Jeg er også ute etter ankerwinsj, var det er bra tilbud du fikk? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Midget Svart 24.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Ja helt greit tilbud. Det er detaljert listet opp og er omtrent samme pris som det jeg får tak i via internettbutikk. Liker best å ha en butikk med god service og fornuftige priser å forholde meg til når det gjelder slikt utstyr. Internett brukes flittig til andre ting. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 (redigert) Så lenge du skal ha ankervinsj og ikke behøver å hale for hånd mener jeg kjetting er best. Kjetting er lettere spyle fri for søle, blir ikke ødelagt av skarpe stener på bunnen, og er "daumann" i seg selv og fjæring med egenvekten. og hvordan fjærer kjettingen i seg selv om du først og fremst bruker det som hekkanker og strammer helt opp? er det elastisk kjetting da eller? Midget - ta en telefon til Engbo - de er alltid blide og hyggelige og gir deg råd. Redigert 24.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Han har vell strengt svart på det i innlegget Bitteliten (fjæring med egenvekten) Kjettingen vil ikke stå som en spent pioanostreng selv om du strammer opp. Den henger i en bue grunnet sin egen vekt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Jeg bruker kun kjetting, og den "fjærer" helt ypperlig. Kjettingen i seg selv er selvfølgelig ikke elastisk, det var for dumt å nevne. Jeg legger alltid ut så mange meter jeg kan (baug mot land), og da snakker jeg om 30 - 40 meter nesten uansett dybde. Og om jeg da strammer opp slik at kjettingen står som en fiolinstreng, ligger kjettingen likevel helt langs bunnen ut fra ankeret i mange meter og videre i en fin bue inn og opp mot båten. Den eneste fordelen jeg kan se er vekten dersom båten er kritisk i forhold til mye vekt akterut ifb. med å komme opp i plan. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 (redigert) det blir en fryktelig liten kurve/heng på kjetting når du strammer opp. Jeg liker at det fjærer litt mer aktentil - er redd for at en strammet kjetting vil rykke løs ankeret fortere enn om man har et tau. På den andre siden kan det være at man lærer seg å ikke stramme opp så mye om man har kjetting - fordi det ikke er nødvendig pga egenvekten fra kjettingen Midget - sjekk at du har høyde nok til all kjettingen om det er galvanisert kjetting. Den bygger seg fort opp i en pyramide. Redigert 24.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Vel vel, har en først satt seg i hodet at tau er bedre enn kjetting, er det vel ikke særlig mer å legge til. Dog, som jeg sa, selv med veldig stram kjetting, henger den i en pen bue. Dette observert ved badetur og dykkermaske. Og aldri har jeg måttet stramme opp pga. at ankeret har flyttet seg. Men jeg kan jo i alle disse årene med kjetting vært så heldig hver ankring at klørne på Engbo'n har fått tak i noe solid som ikke lar seg rikke. Og til opplysning, så hadde jeg i mange år (før jeg fikk vinsj) tau med 10m 10mm kjetting ytterst mot ankeret. Men da måtte jeg i hvert fall ha på en solid daumann for å få fjæring. Da satt ankeret også godt. Så det er selvfølgelig heller ikke noen dum løsning. Men med vinsj er det vel vanligvis problem med kombinasjon tau og kjetting? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 (redigert) Du vet Lars - vi er nok like stae. Godt vi ikke har båt sammen Men da hadde vi vel hatt hver vår vinsj. Redigert 24.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Lars H. kom meg i forkjøpet ser jeg, synes Bitteliten ble veldig religiøs mhp. sitt tau. Så da sier jeg bare at å fremstille et blytau som en strikk er feil, og farlig om noen skulle bruke det til strikkhopp. (da ender man opp som daumann selv ) Har hatt 2 helt identiske båter, første med tau og siste nå med kjetting. Begge med Bruce. For min del er det ikke engang tvil, båten med kjetting ligger både tryggere og mer stabilt. Dette er erfaringer over år, med ankring på de samme plasser. Hadde vekt vært et viktig tema, ja så ville jeg selvsagt valgt tau. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
free Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Kjetting er det beste, det bør det være liten tvil om. ser en påstand om at kjetting fjærer mindre og at man ikke tør stamme inn osv. dette er tøv.videre dette med at kjettingen tårner seg opp som en pyramide, ikke problem men på blytau derimot så er det stadig krøll med å få ut dreggen på grunn av trang kasse å kink og osv. så kommer slitte kabular og slitt tau osv. Det med vekt er jo en faktor, jeg tror vektforskjellen ikke er så stor at det behøver å gi noe spesiellt utslag, de fleste har mellom 40 å 50 meter, det går jo an å regne på det. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet holde nabobåter med blytau på mitt dreggfeste da deres har sluppet, felles for de alle var at de hadde engboanker, den ville jeg ha styrt unna uansett hva du går for. Etter at jeg fikk kjettingvinch har jeg bare mistet feste en gang, da hade jeg to båter ekstra på mitt bruce anker, da var det bare å fyre i gang jolla å kjøre ut nabobåtenes engboanker på nytt å tilbake i min båt å stramme inn en meter Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 dette med at kjettingen tårner seg opp som en pyramide, ikke problem men på blytau derimot så er det stadig krøll med å få ut dreggen på grunn av trang kasse å kink og osv. At kjetting ikke bygger seg opp i en pyramide, er jeg uenig i. Jeg hadde først utvendig dreggkasse, og da hadde jeg stadig problem med at pyramidespissen kom helt opp til kabularet og skapte trøbbel. Så kassen ble skrotet, og jeg monterte vinsjen slik at jeg fikk kjettingen inn i båten der det var mye større dybde for pyramiden. Så det er et problem med denne "pyramiden" dersom kassen ikke er dyp nok. Men som sagt, det er en løsning for det også. Blytau har jeg ingen egen erfaring med, så det skal jeg ikke si noe om. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
free Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Du har rett Lars H, men det som er poenget er at samme lengde blytau i den kassen du snakket om slett ikke går i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.