Akoya Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 (redigert) Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet holde nabobåter med blytau på mitt dreggfeste da deres har sluppet, felles for de alle var at de hadde engboanker, den ville jeg ha styrt unna uansett Engboanker? Jeg skal montere en vinsj på min seilbåt akter ut. Di som har ny vinsj med tau må lese dette Ankervinsj fra Engbo som ikke er eldre enn 2 år mener jeg er like bra som den vinsj med kjetting. De eneste som er viktig for meg er at når man har tat av tampen i baugen og det blåser litt fra siden da MÅ vinsjen virke, ikke glippe. De eldre vinsjene med tau kunne glippe spesielt når det er grønske på tauet. Kan man vere sikker med tau? Redigert 25.Februar.2010 av Niro (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
REM Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 Midget - sjekk at du har høyde nok til all kjettingen om det er galvanisert kjetting. Den bygger seg fort opp i en pyramide. Enig der B´liten. Skal du unngå trøbbel må du ha høyde nok. Rusten kjetting er enda værre da den bygger enda høyere. Kjetting av dårligste kinakvalitet får du når du kjøper pakkeløsninger fra Winchleverandører. De ruster etter et en sessong eller to, og da er de bare å bytte ut. Kjøp Nøstedkjetting av bra kvalitet. Produsert i Kina den også men etter bedre spesifikasjoner. Min har jeg nå på 5 året og den er fortsatt som ny. Ellers har jeg hatt båter med begge deler. Var egentlig godt fornøyd med blytaug før det røyk for meg når jeg lå på svai for fisking og det blåste opp til nordakuling. Bytta da til kjetting med kontrollert utløp (bråker mye mindre enn frittfall) og merket da at jeg også ble kvitt pytonlukta i båten etter oppankring i godt besøkte (og bedritne?) uthavner. Kun kjetting for meg nå, både for og akter. Kjetting fjærer utmerket også mot land når du lærer deg å stramme inn riktig. Siste tips. Når du legger opp båten på høsten. Kjør winchen ut med all kjettingen ned i et oljefat med ferskvann. Da unngår du rust. Vask så samtidig dreggkassa/dørken din ren for dritt og saltvann som har samlet seg opp ila. sessongen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
kællen Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 skal ikke si no om hva som er best av verken det ene eller andre, men jeg har engbo midi med 50 m blytau på en 24 fot snekke på 2 tonn og ett bruceanker på 10 kilo, og har både med baug mot land, og på svai og ennå ikke opplevd at ankeret har sleppt, ikke engang i kulling på høstjakta. Så jeg skulle mene tau er godt nok, og lettere og flytte fra hekk til baug, og mye mere lydløst. så og si det ene er bedre en det andre blir for meg og si at vodka er bedre en whisky, kjøp det du foretrekker selv du :) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 det blir en fryktelig liten kurve/heng på kjetting når du strammer opp. Jeg liker at det fjærer litt mer aktentil - er redd for at en strammet kjetting vil rykke løs ankeret fortere enn om man har et tau. Har du fryktelig liten kurve har du for sped og/eller for kort kjetting. Tvertimot er det slik at med kjetting blir draget parallelt med bunnen fordi kjettingen ligger i en bue, og mindre sannsynlighet for at ankeret rykkes ut og og emd at draget kommer langs bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 Har en anchorlift vinsj på hekken med 40meter 6mm kjetting og 7,5 kg bruce, fungerer perfekt og har enda tilgode at det "slipper" Ville aldri vært den foruten! Bakdelen er jo litt støy men det har jeg ingen problem å leve med. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 Føler at jeg bør legge til at engbovinsjen er bra, det er ankeret som ikke er bra. engbo med bruce anker går fint. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 Kjetting er og blir best, og dersom den ikke gir fjæring med sin egen vekt så har du for lett kjetting (eller så har du lagt ut for kort lengde). Lengden er det også greit å finne ut av: legg ut 3-4 ganger dybden. Er det 10 meter dypt der du slipper ankeret legger du ut 30-40 meter. På den annen side: hekkanker er noe du ofte ønsker å slippe med så godt som fritt fall, og da blir det noe forferdelig skrammel med kjetting. Da kan det hende blytau er tingen. I tillegg bør du ha en solid daumann. Kombinasjonen kjetting+tau kan være et godt kompromiss, men min tommelfingerregel er at kjettinglengden bør være minst lik den største dybden du har lyst til å ankre opp. Da sitter kjettingen i ankervinsjen før du skal løfte ankeret fra bunnen. Det skader heller ikke om du bruker ett nummer større kjettingdimensjon enn du egentlig trenger. Da får du god tyngde. Uansett, med 10-12 meter kjetting og 30 meter tau har du rikelig for sikker ankring på drøyt 10 meters dyp. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 En annen ting man kan se inn på for å spare vekt er jo type anker. På min forrige båt som var en 19' daycruiser, klarte jeg meg med et fortress fx-7 på under 1,8 kg. For din båt vil det holde med et fx-11 på 3,2 kg, evt. fx-16 på 4,5kg. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Morten1700 Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 ankervinsj og baugpropell Kjøpte jeg av dag tore båten har blitt letere og seile jeg vil vel bare ha ankervinsj med blytau med dere som har hatt båt lenge har sikkert montert det får lenge siden meget raskt levert http://www.d-t-o-baatservise.no/ankervinsj.html Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 Enig der B´liten. Skal du unngå trøbbel må du ha høyde nok. Rusten kjetting er enda værre da den bygger enda høyere. Kjetting av dårligste kinakvalitet får du når du kjøper pakkeløsninger fra Winchleverandører. De ruster etter et en sessong eller to, og da er de bare å bytte ut. Kjøp Nøstedkjetting av bra kvalitet. Produsert i Kina den også men etter bedre spesifikasjoner. Min har jeg nå på 5 året og den er fortsatt som ny. Den argumentasjonen kjøper jeg. Ankerkjettingen min er sikkert 20 år gammel. Den er galvanisert, og det er først nå jeg kan se at galvaniseringen begynner å bli litt tynn ute ved ankeret. Ellers er alt helt bra, og kjettingen har aldri vært spylt eller vasket med ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Kjetting er og blir best, og dersom den ikke gir fjæring med sin egen vekt så har du for lett kjetting (eller så har du lagt ut for kort lengde). Det er også min erfaring. Men rikelig med kjetting ute er det nesten ikke mulig å få en slik stram line som det fryktes overfor. Jeg har (desverre?) lagt meg for vane å stramme veldig opp. Men når jeg dykker ned å ser på kjettingen så er det langt fra stramt - det er en rimelig stor bue likevel. Og om man legger ut for lite lengde tviler jeg - uten å ha noe spesielt grunnlag for det - på at blytauet gir etter så mye at det har så stor betydning. Da ville jeg i alle fall blitt skremt i forhold til mulighetene til faktisk å havne i steinene. Jeg er med andre ord "religiøs" kjetting - tilhenger som strammer opp ganske mye Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Man får da kombihjul til wincher, og kan da ha første 20 m med kjetting, og så tau etter dette? Det beste fra begge verdener då vel ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Akoya Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Nei Nei Enten kjetting eller tau! Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
bjorngb Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Litt av utfordringen med både kjetting og tau er innspleisingen av tauet til kjettingen - men ellers er jeg enig: det beste fra to verdener. For min del har jeg ankarolina og 5m kjetting akter, men det brukes uten vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Mine kriterier for valg ville være : 1) Tåler vinsjen kontinuerlig last eller trenger den avlastning. Mange vinsjer skal avlastes/sikres ved ankring pga av de ikke er dimensjonert for kontinuerlig belastning. Evt må du ha plass til kjettinglås eller taubrems. 2) Skal du ha dette i kasse er det viktig at kassa er stor nok til romme det antall meter i utvalgt dimensjon. ref pyramide. 3) Forskjellige vinsjer krever forskjellig tau, både på treflettet og flerflettet+at dimensjonen må tilpasses størrelse og vinsjtype. 4) Blytau er enklere å kappe i en nødsituasjon. Selv har jeg vurdert vinsj lenge selv, men da dette krever ombygging av dreggboks, ekstra batteri, lite hold i badeplattform osv, så dette har vært på hold noen sesonger. Mitt råd er kjøp heller en overdimensjonert kvalitetsvinsj som drar deg ut i en nødsituasjon. Vær bevist på om du skal ha fritt-fall eller utkjøring. Sjekk hvor raskt vinsjen kan dra opp med din belastning(anker+kjetting/tau+båt) og hva den krever av strøm. Spør og grav og finn ditt behov, og prøv å få referanser på tilbudt utstyr før du kjøper. Selv drar jeg manuelt 16 mm, 50 m blytau med 5 meter grov kjetting + svirvel og 12 kg paraply og drømmer om både vinsj og større båt. lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 4) Blytau er enklere å kappe i en nødsituasjon. Det er et klokt argument. Etter at vi fikk ankerkjetting har jeg kjøpt en kjettingkutter. Når vi ligger for svai og det er meldt mye vind legges denne klar før vi legger oss. Om vi har to anker ute gjør jeg også klar ei blåse til det letteste ankeret med tau. Da kan jeg enkelt hive tampen (synketau) over bord og plukke det opp senere. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Selv har jeg vurdert vinsj lenge selv, men da dette krever ombygging av dreggboks, ekstra batteri, lite hold i badeplattform osv, så dette har vært på hold noen sesonger.Selv drar jeg manuelt 16 mm, 50 m blytau med 5 meter grov kjetting + svirvel og 12 kg paraply og drømmer om både vinsj og større båt. lykke til ! Noen komentarer til ditt innlegg: 1 , vinsjer som må avlastes har jeg aldri hørt om, hvilke er det? jeg tror at slike vinsjer ikke finnes i salg i dag. 2. enig , alle eller omtrent alle vinsjkasser på markedet er mer enn store nok til 50 m 8mm kjetting. 3 riktig, angrer du på valget ditt av blytau kan du i mange tilfeller bytte kabularet til kjetting kabular. kjettingkabular tar oftest også tau av 3 slått blytau 4 det er enklere å kappe blytau, det er det liten tvil om selv om jeg har vanskelig for å se behovet. er det ikke lurere å bare slippe tauet/ kjettingen helt ut av vinsjen?. Vil også legge til at hovedinnfestingen til vinsjkassa skal være i båten å gjerne i tillegg i plattformen og at jeg er meget imponert over at du trekker opp 16mm blytau og 12 kg paraply for hånd, skjønner at du har en av de større båtene, antagelig er du ikke redd for å ta i et tak heller imponert Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 (redigert) Jeg tør påstå at de fleste vinsjer på markedet i dag skal avlastes pr. produsentens anbefaling, men mulig at dette ikke gjelder for noen ankervinsjer som er beregnet på hekkmontering. Når det gjelder baugmonterte løsninger, så bør man være oppmerksom på at heller ikke ankerrullen, f.eks Båtsystem sin, er beregnet på særlig stor belastning slik at det er en forutsetning at kraften tas opp av et kryssholt. Ang mange medlemmers kullsviertro på kjettingens fantastiske elastisitet, så tillater jeg meg å påpeke at det ikke finnes en eneste henvisning i litteraturen som støtter denne teorien. Jeg sitter med William G. Van Dorns utmerkete Oceanography and Seamanship foran meg. Han advarer sterkt mot å stole på kjettingens fjærende virkning. Hans eksempel er en kjetting som er lagt ut med 7 ggr dybden og han påstår at, når halvparten av kjettingen ligger på bunnen så har du allikevel mindre enn 1% vandring på fartøyet før kjettingen er stram! Se også bildet nedenfor som jeg har fotografert fra boken, og som han bruker som eksempel på kjettingens manglende elastisitet. Van Dorn, og de fleste andre seriøse kilder, anbefaler en kombinasjon av kjetting og nylontau. Kjetting for vekt nærmest ankeret og beskyttelse mot avgnaging, og tau for elastisitet og fjæring Redigert 26.Februar.2010 av Smurf1 (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.