Jump to content

MD2B som gulper olje


Gurba

Recommended Posts

Jeg har en kompis som har en båt med VP MD2B. Motoren har sitti i båten siden 82 og har vært ferskvannskjølt hele tiden.

Før fjoråres sesong så ble motor tatt ut til full overhaling med stempelfjærer , rådelager pakninger osv osv.. Motoren er lettstartet og har normal farge i eksosen. På slutten av sesongen i fjor så fikk han plutselig hard lyd i motoren så stoppet den. Hard lyd, som i veldig hard kompresjon. Det hadde gulpet opp olje i påfyllingen som igjen hadde trykket seg opp i bakre luftfilter igjennom slangen. Startet opp motoren på nytt og alt som normalt ( etterfyllte litt olje). Så kan båten brukes flere helger uten problem igjen...... så plutselig kan dette skje igjen.. hard kompresjon og så stopper den, olje renner ut av bakre luftfilter.... Jeg var med en runde på full gass en times tid i sommer og da gikk den som ei klokke selvfølgelig I høst etter han hadde fått den opp kjørte han igjennom ferskvann.. Motoren gikk en halltimes tid på middels turtall, plutselig kom den harde kompresjonslyden igjen og den stoppet , av med motorlokket og når man skrur av oljepåfyllingslokket så er det masse olje her , og det har blitt trykket opp i luftfiltret på nytt.... MOtoren bruker ikke kjølevann og har normalt oljeforbruk , oljen er fin og svart , ikke grå aktig. Og fargen i eksosen på moderat og fullt turtall er som den skal.

 

Det at det kommer olje i bakre luftfilter er pga dampslangen i fra oljepåfyllingslokket og opp til filtret leder oljen opp , så det må jo være fart i olja skal den fly opp i filtret , og det er en god skvett hver gang

 

Har noen villeste formening om hva det er for feil ? HAn er dritt lei og liker ikke en båt han ikke kan stole på, han vil selge hele båten og jeg lurer på om det er en enkel sak..... jeg fatter ikke hva det er så jeg setter min lit til BP.

Redigert av Anders Haaby (see edit history)
Link to post

Hei

Hadde for mange år siden båt med MD21. Etter en stor rep med utskifting av det meste av innmat, og med streng beskjed fra verksted at topp måtte ettertrekkes etter 50 timer (tror jeg). Etter ca 15 timer fikk jeg utblåsning av kjølevannet, fullt sylindertrykk på kjølesiden. Etterstrammet toppen (trakk opp godt over VP sine anbefalinger...) - og motoren holdt på kjølevæsken. Toppakningen holdt de 10 neste årene jeg hadde den båten.

 

Forsøket verdt å ettertrekke toppen??

Link to post

Akkurat hvorfor den kaster olja opp i luftfilter er ikke jeg sikker på, men overtrykk i bunnpanna må det vel nesten være. Prøv å ta av slangen som går inn i luftfilter. Har en mistanke om at det kraftige smellet skyldes at den brenner oljen som kommer inn i filter. Løser ikke problemet, men du får bekreftet om smellet skyldes olje i filter hvis smellet forsvinner. Dere kan la slangen gå ned i en stor boks. Det blir nok litt damp og oljelukt så noen kosetur blir det ikke. :crazy:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Bartesam : Hmmm, kom til å tenke på at hvis den fikk for mye olje i filteret så ville den til slutt ta en slurk av den og stoppe pga væskeslag.
Ja, det var det som slo meg også. Tar man slangen bort fra filter slik at det ikke kommer olje inn der, og smellene uteblir, så har man ihvertfall funnet årsaken til smellene, men ikke hvorfor olja kommer til luftfilter i store mengder, desverre. :confused:
Link to post

Åssen er veivhus ventilasjon på denne motoren da ? Er alt av ventilasjon igjennom påfyllingshullet ?

 

Enig med tanken om at filtret fyller seg med olje og tilslutt så suger den det i seg og stopper... og da renner det selvfølgelig olje av filtret.

Er ikke mange av disse gamle VP motorene sånn at man må ha i peilepinnen og oljelokket skikkelig for å få opp oljetrykket ?

 

Når motoren ble gått over fikk den honet sylinderene og nye fjærer så det er rart om den blåser over ...

 

FIkk litt mer info nå som kan være av interesse: Motoren er veldig vanskelig å få fyllt olje på... når han fyller olje renner det inn i granskauen treigt i påfyllingshullet.... det renner så treigt så han har plukket av det ene toppdekselet og fyllt i olja der noen ganger for ikke å få raseri anfall. OM veivhusventilasjonen går igjennom påfyllingshullet så er vi kanskje inne på noe ? Har noen hatt av denne sveivemekanismen og vet åssen kanaler og ting er bygd opp ?

Redigert av Anders Haaby (see edit history)
Link to post

Etter peilepinne skal det være riktig... om peile pinner er byttet ut kan jeg jo ikke hundre prosent garantere , men tviler sterkt på det.

Det som er så rart er at motoren starter med engang og går som ei klokke time etter time...

 

Dette skjedde to ganger i sesongen 2009 og nå føler han at ikke han kan stole på den og vil selge hele dritten

Link to post

Hadde en samtale med han i går og nå har 3 fots syken slått inn for fullt oppå det hele... tror han velger å selge billig og blir kvitt den. Men om det hadde vært en liten bagatell så kunne kanskje saken vært annerledes.... Han sømfarer finn for båter om dagen :-)

 

Men det hadde jo vært grådig artig og finni ut av det.

Link to post

MD2B ja. Har hatt noen slike. Såvidt jeg vet sluttet man å lage dem i 1970, da det kom en videreutvikling med mer robuste topper.

 

pakninger osv osv..

Her kan det være et clue serru.

Når man monterer disse malmrøysene er viktig å ha i bakhue at pakningen mellom sylinder og veivhus ikke bare er en pakning. De justerer også stempelhøyden. Disse pakningene kommer i to tykkelser. Man monterer motoren, dytter en bit loddetinn inn i hullet til dysene og måler da stempelhøyden med skyvelære. Jeg har fortrengt hva disse målene skal være, men et VP verksted vil vite.

Er stempelhøyden for høy så vil motoren etter at den har blitt varm få en underlig kakkende gange. Det vil også bli et j--- trykk i toppen, og det trykket kan finne utløp andre steder.

Link to post
zoltan : Der er må vere tett drenering fra topp til sump,
Ja, det klarte jeg å stelle i stand på min motor. Brukte for mye pakningslim på toppdeksel, limet ble til klumper som fløt med oljen og tettet nesten det ene nedløpet. Heldigvis var ikke dekselet tett langs pakningen og ble derfor demontert igjen slik at jeg så hva som hadde skjedd.

 

Ellers skal vel luftfiltere og påfyllingslokk rengjøres i diesel med visse mellomrom. De består av noe som minner om grov stålull, og er ikke utskiftbare. Kan jo hende at filteret er tett, og da suger den til seg luft og olje fra veivhusluftinga siden slangen er innenfor filter. Litt utrolig det også siden den går som den berømte klokka mellom slagene. :rolleyes:

Link to post

Takker for alle gode svar... alle svarene er av en sånn art at motoren mest sannsynlig bør ut en tur og gåes over på nytt. Han er ingen kyndig person sjøl når det gjelder motor så han må ha hjelp. Dette er han veldig lei og som sagt. 3 fots syken har også tatt han med storm. Båten blir solgt som den står.

 

Skulle kjøpt'n sjøl og pellæn i betær, men jeg tror ikke jeg har tid til noe mer nå.

Link to post

Båten er grei den og han har kostet på mye penger , men gardina har gått helt ned og han vil ha større raskere båt. Tenkte om han fikk den 100% så ville jo summen bli en del høyere men har er av den utolmodige typen. Det som er værst er vi andre har hatt sjømann 22 hele gjengen i mange år så han har vært han med den "store " båten. Nå har vi andre risør 27 , albin 25 , broder med skøyta og han med den minste, når han kjøper ny båt nå så blir jeg minst igjen og det er det som tynger mest. Vi har kalt han for "fenderen" en stund nå...

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 5 år senere...

Hei, hiver litt liv i denne igjen, om du fortsatt lever på dette forumet, kan du forklare meg hvilken pakning dette er ?  

 

Jeg hadde MD2B'en min på totalrenovering i fjor, har bare vært på noen turer i august. Nå for noen dager siden starta jeg opp motoren, og da begynte gulpingen.

 

Er det bare å skru av dieselpumpa å se om den pakningen som nevnes er ødelagt, eller forekommer dette problemet også hvis den bare er slitt? 

 

Kan det være noen ventiler som har satt seg, og at det trenges å strate motoren og la den bli varm? eller er det skadelig?

 

Og hvor får jeg tak i en slik pakning?

 

// Bekymret fersking

 

 

 

Link to post

Anders mener nok selve membranen i fødepumpa (håndpumpa) Med hull i den så renner diesel rett ned i bunnpanna, og i noen tilfeller renner det også etter at motor er stoppet. Bunnpanna blir altså fullt med diesel sammen med motorolja.  Membranen ser ut som en pakning, og fungerer også som en, da den følger skjøten mellom fødepumpas øvre og nedre del. Men noe repsett (membran) er vel tvilsomt å få tak i, så ny pumpe er vel løsningen. Kan også erstattes av elektrisk uoriginal pumpe som er svært rimelig og egentlig like driftsikkert.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...