Masserarti Startet 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2010 Oppgradering av Hurley 20 Kan jo starte med litt info om båten: Hurley 20 Total lengde: 20 fot (6 meter) Bredde 7 fot (2 meter) Vekt: ca 1100 kg 4 køyer, 1 på over 2 meter, 1 på rundt 190 og to mindre køyer i ruffen. Hurley 20 er en liten britisk seilbåt, båten er Kort og brei, men båten seiler godt. Selv med mine utblåste og gamle seil så går det unna, selv på kryss. litt rotete på bilde av inneventaret menmen. Jeg har da laget to lister, det er den øverste lista som blir prioritert først. Ting som må/burde gjøres: Det som må gjøres: *Føre fall tilbake til cockpiten. *Gå over, og kontrollere Riggen og seil. *Kontrollere vant og vant fester, og bytte/reparere viss nødvendig. *Skrape av gammelt bunnstoff, og prime og legge nytt bunnstoff. *Fikse ”sår” og skader i glassfiberen. (bilder kommer) *Finne alle små lekkasjer, og ”tette” dem. *Lage ny luke/luker. (bilder kommer) *Kontrollere skrog gjennomføringer, og skifte ut viss nødvendig. *Elektrisk. *Gå over å sjekke motoren. (5hk Honda 4tak) *kontrollere roret, og ror feste. *Kjøpe og montere en ventilator et eller annet sted.(solcelle?) *Få tak i båtplass for 2010 i Sandefjord. Burde gjøres: *Nye puter, gardiner og tepper innvendig. *Isolere og trekke om skroget. Hva burde brukes? Hvilken type isolasjon, skrogtrek osv? *Pusse ned og olje/lakke teakfineren innvendig. *Lage ny fenderlist i tre. *Bytte vinduer. *Bytte til større kryssholt. *Kjøpe pulpitt. *Kjøpe rødsprit apparat. *Vanntank og vask? *Reparere en råteskade i treverket innvendig. (bilder kommer) *Bytte ut den stygge treplata på hekken som påhengeren er festet på, med en som er *finere.(bilder kommer) *Slipe skroget? *Lage nytt kartbord innvendig. *Kjøpe en olje lampe til og ha på det ene skottet, pluss en ”nisselampe” til utvendig bruk. *Få sydd et bomtrekk, samt et bomtelt. *Kjøpe en ankerlanterne som jeg kan feste oppå trikoloren i toppen av masta. *Kjøpe nytt anker(bruce kopi) og kanskje ankerulle i baugen, sånn at ankeret kan ligge i den. *Ny lampe til å ha i taket innvendig. Det er en del som skal gjøres, men som 15 åring med et rimelig stramt budsjett så kommer nok dette til og ta litt tid. Jeg har laget en liste over ting som må gjøres, og en som burde gjøres. Det er den første listen som blir prioritert først, siden det er det som haster mest. Det kommer sikkert til og dukke opp mange dumme og mindre dumme spørsmål i denne tråden. Men her på dette utmerkede forum så pleier det alltids å være hjelp og få. Jeg kan jo starte med og spørre om hvordan man sjekker vant og vantfester? Og riggen generelt. Også hvordan man får av det gamle bunnstoffet? Og hva må man gjøre før man primer og legger nytt bunnstoff? Og det elektriske, regner med at man kan legge alt av kabler og sånn selv. Regner med at jeg kjøper 2 bilbatterier, så kan jeg ha et i båten mens jeg lader det andre hjemme. Og hva er den beste måten og fikse sår, og andre skader i glassfiberen? Sparkle? Og hvordan er reglene for lanterne føring på båter som er under 7 meter, holder det med trikolor i toppen av masten? Nei nå må snøen snart forsvinne, gleder meg til og sette i gang med båten! Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 dette blir morosomt å følge med på skål for deg Sitér dette innlegget Link to post
Masserarti Svart 24.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Ja, det blir morsomt å begynne. Men ser ut til at det kan bli en stund til, båten ligger innesnødd i hagen. Sitér dette innlegget Link to post
Masserarti Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 God dag! Deilig med sol, og varme? Fortsatt en del snø, men den forsvinner vell etter vært. Nå begynner det å bli så varmt i været at jeg kan begynne med alt som skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 dette blir bra tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Gleder meg til å følge denne. Synes hurley 20 er en genial og sjarmerende liten båt Båtgleden er omvendt proposjonal med størrelsen mener nå jeg. Lykke til! Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
index Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Fjerning av bunnstoff gjør du lettest mens det ennå er litt frost, bunnstoffet er mye sprøere da og derfor lettere å fjerne. Finn deg en god skarp hardmetallskrape, rund av hjørnene med en fil eller slipemaskin for å unngå å ripe opp skroget og sett i gang! Etter at du har skrapt alt som lar seg skrape sliper du vekk alle rester med eksentersliper, matter over hele flaten for best mulig feste og setter i gang med Antipest primer. 4-5 strøk pleier å holde, og første strøk bunnstoff bør påføres før siste strøk med primer er helt tørt for bedre feste. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Masserarti Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Solskinn, varme, og snø som smelter jeg tror våren nærmer seg. Dagens trening var å måke seg frem til båten! Rundt en meter snø har lagt seg i hagen i vinter. Ikke bra, håper den forsvinner snart! Blir deilig å få av presseningen, men er jo deilig med all den ekstra plassen så lenge den er på. Så her kommer det første spørmålet! Det er en del sprekker rundt omkring på båten, sånn som disse. Så da er spørsmålet, er det farlig med sånne krakeleringer rundt om kring på skroget? Så har jeg et spørsmål om festet til akterstaget, det er en sprekk i glassfiberen. Tror dere denne sprekken har noe å si på styrken til akterstaget? Det er kansje ikke så enkelt å si noe om utifra bildet? Har også planer om å lage ny luke til stuerommet helt akter. Forrige eier mistet tydelig vis original lokket, og la på en fæl treplate. Så må få byttet ut denne med en ny. Denne må vell kansje lages? Bilde av orginal lokket. Så kommer et par spørsmål om skrog gjennomføringer og kraner. Hvordan hvet man at disse begynner å bli modne for utskiftning? Jeg tror di som sitter i båten er originale. Så de er noen år gamle. Det går ann å skru på kranene, men jeg vet ikke om jeg får lukket di helt. Men viss jeg må bytte, hva annbefales? helst så billig som mulig. Sånn det var en liten oppdatering, og mange nye spørsmål. Dagene går så fort nå! med skole, kjæreste og båt i hagen så er det sjeldent jeg ikke har noe å gjøre! Ha en fortsatt fin uke! Hilsen Emil Sitér dette innlegget Link to post
Bjartn Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Du har hvertfall kommet deg fram til båten, og det er jo et viktig steg! Angående krakeleringen, så er det nok bare i coaten. Selve skroget er nok helt. Dette skjer vel når coaten blir tørr og sprø. Tror nok du finner dette på de fleste eldre båter. Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
CSL Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Krakeleringen sitter nok bare i coaten ja. Er sånn på "alle" eldre båter. Om du har tenkt til å male over kan jeg komme med et tips. Hadde en gang en Flipper seiljolle som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene og pusset opp (og som jeg savner noe utrolig mye etter salg). Den var full av slik krakelering. Tok to-komp. lim (tror jeg det var) uttynnet med rødsprit og fordelte med pensel. Rødspriten fordamper, og sprekkene tettes. Denne båten ble som sagt malt etterpå.. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Seilaren Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Utrolig kjekt å lese om ungdom som bruker tiden sin på seilbåt i stede for å drive dank.. Kjøpte selv en 22 fots seilbåt da jeg var like gammel som du er nå. Du kommer til å få utrolig mye glede av båten... Får se om jeg ikke får tid til å komme med litt tips og erfaringer i denne tråden... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Masserarti Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) Angående krakeleringen. Det var det jeg regnet med at den bare satt i coaten, så da er det ingen grunn til å være bekymret for at skroget skal være svekket på noen måte. Til seilaren: Jeg må bare si at du har inspirert meg litt, tror det var bloggen og tråden din om oppgradering av junkerern som virkelig ga meg lyst på seilbåt. Kansje det blir litt domino effekt, som får flere ungdommer til å begynne med seiling eller båt generelt. Redigert 9.Mars.2010 av Masserarti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 ja jeg er jo forholdsvis ung å jeg selger nå snekka for seilbåt skal ikke noe bensinsluker inn i min går nei!!!! Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Startet med seilbåt selv. Først vg-jolle da jeg var rundt 11-12 tenker jeg. Lånte den av noen på nabohytta. Så ble det nevnte Flipper seiljolle (vil ha den tilbake! ) da "alle" andre på min alder vel ville kjøpt en 10-12 foter med trimma 9,9. Deretter kjøpte jeg en 27 fots Albin Vega da jeg var 17. Nå derimot har jeg en RIB, men har lyst på en liten jolle eller lignende for å få seile litt også _/) Blir moro å følge denne tråden Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Seilaren Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Jeg må bare si at du har inspirert meg litt, tror det var bloggen og tråden din om oppgradering av junkerern som virkelig ga meg lyst på seilbåt Utrolig kjekk tilbakemelding... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Masserarti Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Bare hyggelig Seilaren. Er veldig glad jeg kjøpte seilbåt, føler at jeg har brukt konfirmasjons pengene på noe fornuftig. Men det virket det ikke som alle kameratene syntes, seilbåt var stusslig i deres øyne. Tror jeg har fått 7 fots syken, da jeg har falt litt for Albin Vega. Det er godt mulig min neste båt blir en Vega! Idag har jeg ryddet en god del, og fjernet så og si all rusk innvendig i båten. Jeg har støvsugd, og jeg har startet med å planlegge hva jeg skal gjøre. Å skru at alt som er skrudd fast på dekk,overbygg og dolbordet er nok det neste jeg kommer til å gjøre. Da jeg skal bytte ut skruer viss nødvendig, og prøve å få det tett! Hva burde brukes til å tette skruehull? Men nå må jeg fortsette å øve til matte tentamen! Man kan vell trygt si at matte ikke er min sterke side.. Så blir det vell en liten oppdatering i løpet av helga, siden fredag og lørdag er satt av til båt! Ha en fortsatt god kveld. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 God gammel sika rundt skruehullene holder, det er hvertfall min erfaring. Har alltid brukt den marine typen som du får kjøpt i båtutstyrsbutikker. Legg på en sirkel rundt hullet, og så skrur du fast igjen Tror nesten jeg må ta turen innom sandefjord i sommer, for dette synes jeg er råkult. Lykke til på tentamen, ikke noe god i matte selv, godt det finnes andre utdanningsalternativer for oss med tallskrekk Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
littmild Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Men det virket det ikke som alle kameratene syntes, seilbåt var stusslig i deres øyne. Den meningen endrer de når de ser hvor mange damer du får plass til i seilbåten ;) Gleder meg til å se åssen det går med prosjektet! Er selv 21, og til min konfirmasjon, for altfor lenge siden nå, kjøpte jeg en moped, som jeg kjørte helt istykker i løpet av ETT fartsfylt år. Delene av det som en gang kostet 25k ligger i kjelleren enda, så, nå i ettertid ser jeg jo at seilbåt ville vært et langt bedre alternativ. Hehe. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Masserarti Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Råkult, klart det er råkult! Sika, da skal jeg få kjøpt dette og begynne å skru! Det handler ikke om hvor mange damer jeg for plass til, det handler mer om hvor bra jeg og kjæresten får det på tur til sommeren! Moped ja, det skal jeg også prøve å skaffe meg etterhvert. Lappen er snart i boks, bare teoriprøven igjen. Men må fylle 16 først, så det blir ikke før etter påske. Har fått litt sansen for gamle Tempo corvetter, så blir nok å kjøpe en billig Tempo corvette. Finnes det noen utdanninger innen elektro som ikke krever ekstreme matte kunnskaper? Da må det være tingen for meg, har søkt Elektro på Vgs til høsten. Eller så må jeg nok bare skjerpe meg, å jobbe mye med matten! Jaja, god kveld folkens. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Den meningen endrer de når de ser hvor mange damer du får plass til i seilbåten ;) Hadde sikkert fått plass til mange i Junkeren, men må vel innrømme at den grønne båten min ikke akkurat var noen magnet.. Ikke kassebilen min heller.. Må jo være meg det er noe galt med... Bruk sika i skruehullene. Press på, og skjær vekk det som kommer for mye etterpå.. Tentamen er oppskrytt!! (Eksamen også..) Jeg gjorde aldri lekser og strøyk på eksamen på vidergående. Men ble likevel headhuntet til full jobb rett etter skoleslutt på vidergående.. Moralen er, alle har noe dem er gode på. Ikke stress for mye med det du ikke takler.. Kommer ingenting godt uttav det.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
littmild Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Den blir nok super med kjæreste også ;) Hehe, fant ut for noen år siden at det også var best å holde seg til én jente, du er litt tideligere ute enn meg på det meste du. Hehe :) Om du skal ha en billig corvette må du regne med litt arbeid på den også, men ser jo på båten at du ikke er redd for å jobbe litt. Jeg droppet ut av elektro pga matte, så om du er like dårlig som meg må du jobbe litt. Lykke til på tentamen :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Masserarti Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 (redigert) Sånn, endelig ferdig med den siste matte tentamen på ungdomsskolen. Billig Corvette er planen, men hvor billig gjenstår å se. Tror jeg kommer til å kjøpe en som går, men som kansje ikke ser like bra ut. Uff, blir ikke noe arbeid på båten i morgen. Blir en tur til kjæresten i stede. Men på lørdag derimot så blir det jobbing, satser på å få pusset ned en del av treverket. Skal også prøve å få til en tur bort på den nye Maritim butikken på Sem. Sikkert mye interessant der. Men nå kan vi ikke la denne tråden bli helt off topic. Så her kommer et spørsmål angående påhengeren min. I sommer så var jeg utpå et par ganger i litt hardt vær, og da var bølgene så store at motoren ikke kom nedi vannet når jeg var på vei ned bølgene. Så den pisket jo luft på vei ned fra bølgene helt fra Sandefjord til Stavern. Men problemet er at etter dette så virket det som om propellen bare "spant" nedi vannet på høyt turtall? Det virker som om det er noe som "slipper" når jeg gir på. så det ble jo bare putring på under halv gass hele resten av sommeren. Har hørt at mange mener motoren min sitter for høyt på akterspeilet. Da stusset jeg litt over at det hadde fungert fint helt til da. Så er det ikke sikkert at det har noe med at motoren fikk litt juling ute i på sjøen heller, men at noe har gått i stykker nedi undervanns huset? Motoren er langstammet Honda 4 takts 5 hester. Jeg har også sjekket, og bytta splinten og den saken som holder propellen på plass. Det var dagens spørsmål! jaja dere for ha en god kveld videre, nå går jeg å legger meg. Har muligens video fra den våte turen til stavern i fjor sommer. Stebroren min var med på turen, og han var passe sjøsyk. Men han fikk jo filmet litt, Så da var han ikke helt ubrukelig! Redigert 11.Mars.2010 av Masserarti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Bytt propell. Du har ødelagt en pakning inni der når du har fått motoren opp i luften. Har du bilde av braketten din? Bør være mulig å bygge om slik at motoren kommer lengre ned i vannet... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
index Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Det er nok vulkaniseringen i bosset på propellen som har sluppet taket ja! Ny propell, så er saken biff! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Masserarti Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Ny propell ja, da må dette kjøpes! Må propellen kjøpes oss forhandler, eller finnes det andre steder også? Da var helgen omme, og det ble en kort økt ombord i båten på lørdagen. Fikk pusset ned teak list i båten, men er fortsatt mye treverk som må pusses. så begynte jeg å se på det elektriske som er der fra før. Syns det så litt jalla ut, så blir nok å legge nytt. Kommer med bilder ettervert. Jeg begynte også smått å fjerne det gamle bunnstoffet, skrape en del på kjølen. Men så fant jeg en stygg skade foran på kjølen, her var glassfiberen knust og man ser inn til det som er inni kjølen. (bly, jern?) Så Dette må jo fikses før sjøsetting, skal ta bilder så fort som mulig. Håper snøen smelter i løpet av påska, er drit kjedelig å grave fram båten. Båten har også fått litt slagside, fordi det er så bløtt i bakken der båten står at krybbene på den ene sia presses ned i gresset. Så må opp med ekstra støtter på den ene sia. Burde egentlig ha tenkt på dette når jeg tok den opp, siden det skjedde forrige gang det sto en båt her også. Uff blir lite tid til båt de neste 2 ukene, engelsk tentamen i morgen så har vi en rekke framføringer denne uka før vi avslutter den med en naturfags prøve på fredag! På lørdag drar jeg på påskeferie til Nesseby, men jeg kommer hjem til påske så da blir det båtpuss og muligens moped kjøp. Har bursdag i April så får vell inn noen kroner da. skipskassa inneholder ikke så veldig mye penger. Jaja ha en fortsatt fin dag, og en flott uke folkens! Hilsen Emil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.