Jump to content

Festeannordning til kuleventil?

Ulv I

Recommended Posts

Hei, jeg skulle gjerne hatt en eller annen feste annordning til kuleventilen her.

23022010333.jpg

Den skal monteres før sjøvannsfilteret i båten, og jeg vil ikke ha denne slengende i luften.

Finnes det noen form for feste til disse som kan skrues fast i motor rommet f.eks?

Noen som har noen tips til noe ferdig greier?

Alternativt får jeg få tak i noe tynne plater og bøye og lage til noe selv. ;)

(1-1/2 tommes kuleventil)

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Det finnes 2 muligheter til.

Det ene er å lage en plate med knekk som du borrer hull i og setter på en skive på slangestussen som låser dette.

Den mest proffe er å kjøpe en ventil som er forberedt for aktuator og har ramme rundt spindel.

Da kan du sette på en forlenget spindel som går gjennom plate/skott og håndtak på denne.

Har merket på bildet hvor den skal henge, og slangen fra drevet kommer fra undersiden av motoren og inn til filteret.

sc290009.jpg

Ikke så dumt å skru de fast med patentbånd nei, men vet ikke om det blir så pent, men det er kanskje ikke så nøye der.

Men nå liker jeg det litt pent også da :)

Så om jeg fant noe jeg kunne skru den fast rett inn i veggen der, så hadde det vært topp.

Kanskje jeg kan bruke en slik som man bruker til å klemme på eksosrør kanskje.. :)

Det er kanskje litt sent når du allerede har kjøpt slange og ventil, men det jeg gjorde med samme type filter (ser ut som det filteret som følger med mercruiser motorer som har påskrudde slangestusser med 1 1/4" gjenger inn i filter) var å skru av slangestussen og skru en ventil direkte på filteret og slangestussen på andre enden av ventilen.

Redigert av ansgar (see edit history)

Vel Ansgar, tanken var at jeg skal kunne stenge ventilen og dra av slangen, for å koble på en annen slange å suge opp fra en tank eller noe om jeg skulle kjøre frostveske igjennom motoren før jeg tar båten opp, evt om den skal bli liggende ut en gang. (men med slik vinter som dette er jeg veeeeeldig glad for at båten står på land). ;)

Jernbåten, jeg tenkte å bruke den slangen jo, men det er snakk om at det blir en 3-4cm mellomrom mellom nippelen på denne, og nippelen på filteret, så det skal ikke være mulighet for at den skal kunne suges flat eller noe slikt.

Eller mener du at den ikke tåler saltvann?

Jeg mener at den fester dårlig mot slangestussen, slangen har dårlig motspenst mot slangeklemmen. Jeg har sett mange slike lekke slanger, spesielt når de blir utsatt for temperatursvingninger. Bruk heller en skikkelig gummislange, eller til nød den plastslangen som er av tykk plast med innspunnet stålspiral. Og bruker du en skikkelig gummislange, kan du revurdere festingen av ventilen. Mulig den sitter godt nok. Jeg har nettopp montert ventil med 38 mm slange med ventil på septiken. Der er det ikke behov for å feste ventilen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...