opus Startet 4.August.2004 Del på Facebook Startet 4.August.2004 Hei Båtplassen-venner ! Kom over en brukt spinnaker, og lurer på om den kan passe båten min??? Spinnakeren har sittet på en 25foter med masthead, men eier vet ikke høyden på masten. Spinnakeren er 4.4m x 8.5m ,og mastheadmasten min er 9.15m høy. Noen som tror de har peiling på om denne passer? På forhånd takk, God sommer ,hilsen Opus Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Jeg ville sjekket dette med en seilmaker - f.eks. Elvstrøm på Vallø utenfor Tønsberg. De kan nok hjelpe om du ringer de. I og med at spinakeren kjøres "som en balong" der mye av høyden på seilet går bort i "bus fremover" synes jeg kanskje det høres ut som om denne er litt liten til båten din. Dette ut i fra følgende tankerekke: om du henger spinakeren slapt ned fra masta di kommer den til å henge 65 cm over dekk - høyden på spinakeren skal dekke både at seilet trekkes utover og at seilet skal ha mye bus fremover. Da synes jeg det kan se ut som om seilet kommer veldig høyt over dekket ditt - men det er vanskelig å si uten å se seilet på båten. Du bør jo også sjekke hvordan spinakerbommen kommer til å bli Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Den er definitivt ikke for stor i forhold til båten. Du ska ha en som er "litt" lengre en masta. Siden den går som sagt opp som en "ballong". Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 5.August.2004 Del på Facebook Svart 5.August.2004 Dersom du kjenner båttypen på din egen og "donorbåten" og det er kurante merker kan du jo se på sidene til NORLYS: http://www.lysweb.no Hvis du finner båttypene under "søk på standardbåter" ser du målene spinnakeren på begge disse båtene skal ha. Man bruker endel merkelige forkortelser, men SF er i allefall lengde spinnakerens underlik, SL=sidelik, SMW= største bredde og SPL= lengde spinnakerbom. Det som er angitt der er "standardmålene" på disse båtene og som du må holde deg innenfor dersom du vil seile regatta med båten under LYS-systemet. Det er selvfølgelig ingen som hindrer deg å seile med en større eller mindre spinnaker til turbruk...... Hvis du ikke er så heldig å finne båttypene her kan du jo prøve å søke med båttypen som søkeord på nettet. Tror du vil finne disse målene på mange "fanklubber" eller private eieres sider. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 5.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2004 Takk,for alle tips. Athene`s LYS-tips var gull,takk takk.Viste seg faktisk at spinnakeren var litt større enn røfflig oppgitt, og at LYS-sammenligningstallene stemte bra.Så da ble det spinnaker på meg.Gleder meg,altså når båten blir ferdig. Imens koser jeg meg med First18,som også har fått ny spinnaker i sommer. God båtsommer til alle.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.