Suzuki Startet 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2010 skal bolte sammen noe greier, og i den sammenheng lurer jeg på følgende: hva er skjærkreftene ( før man f.eks river bolten i to, ved en sideveis forskyving ) M8 M10 M6 bolter er mest av interesse. Er det grande forskjeller på A4 og galvanisert / forsinket svartstål Alt er av kvalitet 8,8 standardbolter, fra " vanlig " skruebutikk, ikke Tingstad eller spesialsjappe Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bartesam Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Du får A4 både som A4-70 og -80. Det har med strekkfastheten å gjøre. Det samme gjelder 8.8, 10.8 og 12.8(9). En finner gjerne 10.8 og 12.8 i unbrako og bolter som fester topplokk, rammelageroverfall og rådelageroverfall. Svarte bolter er gjerne sterkere enn syrefaste A4 bolter. Skal du finne ut hva boltene tåler, så må du inn i en tabell fra produsentene for å sammenlikne de reelle data. Bolter tåler mest skjærkrefter når den er trukket til med rett moment. Får løst moment, så klippes den i to, og for hardt, så strekker den seg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Kasund Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Synst å huske at ein M12 elsink (8.8) hadde klippestyrke på 1200kg. Talla er henta fra langt bak i hukommelsen, men trur ikkje at eg er veldig langt ute på vidda :p Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Det er et ganske enkelt regnestykke når man kjenner flytespenningen i skruen. Jeg minns å huske at du må opp i 80 kvalitet på rustfritt for å tilsvare 8.8 i svart/galv. Pass på at du får et større areal hvis du har en rett "legg" (parti uten gjenger) der skruen utsettes for skjærkrefter. Som Bartesam sier er det også viktig at du drar til med rett moment, da vil du få en friksjonsforbindelse som opptar skjærkreftene. Det blir en mye bedre forbindelse enn en løs skrueforbindelse der skruen må oppta hele skjærspenningen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kasund Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 http://www.tingstad.no/upload_images/CA5ED...BC868837E92.pdf Les å bli klok :) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Tror, men er IKKE sikker, at du deler "dimensjonerende" spenning på roten av 3 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 (redigert) Som god tilnærmelse kan du bruke halvparten av boltens strekkstyrke som teoretisk klippstyrke og regne med god sikkerhetsfaktor på det. For en boltforbindelse som ikke er spesielt godt utført bruker jeg sikkerhetsfaktor 3-6 avhengig av konsekvensen ved brudd. Redigert 25.Februar.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
snod Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Vær først og fremst 100% sikker på at du har rene skjærkrefter. Har du for eksempel et lite mellomrom eller en skive mellom bolthode og mutter, blir bøyespenning plutselig din værste fiende. En bolt tåler mer i skjær enn i strekk. Men aller aller aller minst tåler den bøying. Skjær beregnes ved å dele kraften i Newton på tverrsnittsarealet av bolten. Når denne skjerkraften i N/mm2 blir større enn flytspenningen i bolten (Mpa) skjærer du bolten. For 8.8 mener jeg flytspenninger er på 640Mpa. (tiltrekkingsmomentet er ikke så nøye når du kun ser på skjærkraft, bare sørg for å ikke dra for hardt) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 En bolt tåler mer i skjær enn i strekk. Der er vi ikke enige. Mener det er motsatt. Det blir kanskje ikke helt riktig men slo opp i Tekniske regnetabeller, Smedby og Kobberstad og leste om tillatt belastning for maskinkonstruksjoner: for St 37, statisk belastning, strekk og trykkspenning 98-147, bøyspenning 108-162 og vridning/skjæring 64-93 N/mm. Samme forhold gjelder for St 50-2, St 70-2, 42 Cr4Mo, Sst 45 og Sst 50. NB! Verdiene blir helt annerledes når man ser på SjG-20 og 25 (seigjern?). Disse kvalitetene tåler mindre strekk enn skjærspenning, mere bøy og mest trykkspenning. Tillatt belastning for skruer: M6-8.8 kommer ikke med i tabellen. 10.9 ca 3 kN M8-8.8 ca 4 kN M10-8.8 ca 7,5 kN M12-8.8 ca 11,5 kN -Med forbehold om feil avlesing. Gjør du som Nils Pils sier så går det bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.