Jump to content

Skjærkrefter bolt

Suzuki

Recommended Posts

skal bolte sammen noe greier, og i den sammenheng lurer jeg på følgende:

hva er skjærkreftene ( før man f.eks river bolten i to, ved en sideveis forskyving )

M8

M10

M6 bolter er mest av interesse. Er det grande forskjeller på A4 og galvanisert / forsinket svartstål

Alt er av kvalitet 8,8 standardbolter, fra " vanlig " skruebutikk, ikke Tingstad eller spesialsjappe

Suzuki

No boat needed..

Du får A4 både som A4-70 og -80. Det har med strekkfastheten å gjøre. Det samme gjelder 8.8, 10.8 og 12.8(9). En finner gjerne 10.8 og 12.8 i unbrako og bolter som fester topplokk, rammelageroverfall og rådelageroverfall. Svarte bolter er gjerne sterkere enn syrefaste A4 bolter. Skal du finne ut hva boltene tåler, så må du inn i en tabell fra produsentene for å sammenlikne de reelle data. Bolter tåler mest skjærkrefter når den er trukket til med rett moment. Får løst moment, så klippes den i to, og for hardt, så strekker den seg :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Det er et ganske enkelt regnestykke når man kjenner flytespenningen i skruen. Jeg minns å huske at du må opp i 80 kvalitet på rustfritt for å tilsvare 8.8 i svart/galv. Pass på at du får et større areal hvis du har en rett "legg" (parti uten gjenger) der skruen utsettes for skjærkrefter. Som Bartesam sier er det også viktig at du drar til med rett moment, da vil du få en friksjonsforbindelse som opptar skjærkreftene. Det blir en mye bedre forbindelse enn en løs skrueforbindelse der skruen må oppta hele skjærspenningen.

Som god tilnærmelse kan du bruke halvparten av boltens strekkstyrke som teoretisk klippstyrke og regne med god sikkerhetsfaktor på det.

For en boltforbindelse som ikke er spesielt godt utført bruker jeg sikkerhetsfaktor 3-6 avhengig av konsekvensen ved brudd.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Vær først og fremst 100% sikker på at du har rene skjærkrefter. Har du for eksempel et lite mellomrom eller en skive mellom bolthode og mutter, blir bøyespenning plutselig din værste fiende.

En bolt tåler mer i skjær enn i strekk. Men aller aller aller minst tåler den bøying.

Skjær beregnes ved å dele kraften i Newton på tverrsnittsarealet av bolten. Når denne skjerkraften i N/mm2 blir større enn flytspenningen i bolten (Mpa) skjærer du bolten. For 8.8 mener jeg flytspenninger er på 640Mpa.

(tiltrekkingsmomentet er ikke så nøye når du kun ser på skjærkraft, bare sørg for å ikke dra for hardt)

En bolt tåler mer i skjær enn i strekk.

Der er vi ikke enige. Mener det er motsatt.

Det blir kanskje ikke helt riktig men slo opp i Tekniske regnetabeller, Smedby og Kobberstad og leste om tillatt belastning for maskinkonstruksjoner:

for St 37, statisk belastning, strekk og trykkspenning 98-147, bøyspenning 108-162 og vridning/skjæring 64-93 N/mm. Samme forhold gjelder for St 50-2, St 70-2, 42 Cr4Mo, Sst 45 og Sst 50.

NB! Verdiene blir helt annerledes når man ser på SjG-20 og 25 (seigjern?). Disse kvalitetene tåler mindre strekk enn skjærspenning, mere bøy og mest trykkspenning.

Tillatt belastning for skruer:

M6-8.8 kommer ikke med i tabellen. 10.9 ca 3 kN

M8-8.8 ca 4 kN

M10-8.8 ca 7,5 kN

M12-8.8 ca 11,5 kN

-Med forbehold om feil avlesing.

Gjør du som Nils Pils sier så går det bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...