Jump to content

LCD display Lowrange ekkolodd smuldrer opp...


Batdilla

Recommended Posts

I år har jeg fått et merkelig syndrom på Lowrange ekkoloddet mitt. Det startet med en mørk flekk øverst i displayet. Helt plutselig var den bare der en dag. Siden har flekken utvidet seg. Like plutselig dukket det opp en ny flekk litt lengre ned som også vokser seg større. Flekkene arter seg litt forskjellig når ekkoloddet står på. Den øverste flekken dekker over alt som normalt skal vises på det aktuelle stedet og isteden vises omrisset av en firkant med invertert farge. Dvs. istedenfor å være mørk, er den lys når det f.eks. passerer fisk som indikeres. Den andre flekken arter seg anderledes og dekker ikke 100% det som er bak. Flekken er normalt mørk, men vises som et grått område når f.eks. en fisk indikeres bak flekken. Fisken er da synlig igjennom flekken.

 

Min første innskytelse var at dette måtte skyldes fuktighet inne i ekkoloddet. Jeg forsøkte da å åpne det. Men det skulle vise seg lettere sagt enn gjort. Ekkoloddet skal ifølge produsenten være vanntett og er følgelig hermetisk lukket uten noen form for mulighet til å åpne det (Ihvertfall ikke som jeg har funnet ut av). Til tross for rimelig brutale metoder, lot det seg ikke åpne :headbang:. Klarte å besinne meg før spettet og storslegga kom fram :rolleyes:. Jeg tenkte at hvis fuktighet kan komme inn, må den da kunne komme ut også. Så jeg la ekkoloddet i solsteken ved et av vinduene i båten i flere dager. Ikke store forskjellen å se, men med litt godvilje kunne jeg kanskje ane en liten forbedring. Men etter noen dager så jeg klart at spredningen fortsatte. Neste forsøk var å legge ekkoloddet i stekeovnen til Dillerinnen og se om denne kunne gjøre noe fra eller til :cool:. Fyrte opp ovnen og gjetet temperaturen ganske nøye. Etter ca. et døgn i rimelig høy temperatur, kunne det konkluderes at heller ikke dette hadde gitt den ønskede effekt. Til saken hører at selve LCD displayet er beskyttet av et tykt lag glass/plast, så det er utenkelig at flekkene skyldes skade pga belastning rett mot displayet.

 

Så kjære forum, hva er dette for noe? Skyldes flekkene fuktighet? I så fall, hvorfor går det ikke ann å fordampe denne fuktigheten ved oppvarming? Skyldes flekkene noe annet? Hva kan gjøres for å redde ekkoloddet? :confused:

Link to post
Share on other sites

Kanskje displayet ikke tåler UV-lyset fra sola? Står en advarsel om dette i bruksanvisningen til VHF'n min i alle fall.

Kan ikke huske å ha sett noen advarsel om det i bruksanvisningen. Og bruken har vært akkurat den samme som tidligere år. Tatt inn ekkoloddet om vinteren og så satt det tilbake på plassen sin etter sjøsetting. Kan ikke helt se noe som skal tilsi at det har fått en dødelig dose UV-stråler som det ikke har tålt akkurat i år (Bortsett fra tørkeprosessen min, men da var flekkene alt der).
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...