Jump to content

Sterling galvanisk isolator - Løser den problemer med tæring?


Lazyjack

Recommended Posts

Hvis du har en fra Sterling da leveres den vanligvis med bruksanvisning.

Bruksanvisningen kan også lastes ned her.

 

Hvordan den skal sjekkes leser du i den øvre delen, dvs. over streken.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Heisann igjen!

 

Da har jeg vært i båten og målt begge veiene igjennom den Galvaniske Skilleren.

 

Med landstrømkabel frakoblet og Multimeter på DIODE-måling:

I den ene retning 901 mV og den andre retning 913 mV.

 

Iflg. linken til Jørg så er dette akseptablet. :thumbsup:

 

Men hva er det egentlig jeg måler? Er det "sperre"-spenningen på diodene, eller m.a.o. den spenningen diodene "åpner" ???

 

:sailing:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
  • 2 uker senere...

Med landstrømkabel frakoblet og Multimeter på DIODE-måling:

I den ene retning 901 mV og den andre retning 913 mV.

Men hva er det egentlig jeg måler?

 

Dette spørs så jeg ikke før, sorry.

 

Det du måler er spenningsfall over 2 dioder som er koblet i serie,

dvs. et par i hver retning.

 

 

Bortsett av ved å måle på ZS kan det variere litt avhengig type diode man måler på.

Samtidig er det ikke til å forveksle med "vanlig" spenningsfall ved belastning.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Må, eller bør, jeg montere egen dynaplate ?? :confused:

 

Så til temaet som denne tråden handler om.

 

Forleden dag installerte jeg Galvanisk Skille på jordkabel fra landtilkoblingen:galvmont.gif

 

:confused:

Se ovenstående tegning med og uten galvansisk skille.

Her må være noe jeg ikke har fått med meg. Sier ikke forskriftene at jordkabel fra landstrømmen skal koples til -gods/dvs. propellanlegget. Men for å hindre tæring på propell og aksling etc. kan jordkabel fra land brytes med galvanisk skille ?

Ingen av tegningene viser kopling til -/gods ombord, er dette OK, eller bare glemt av tegneren ?

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

Omvent, full jording er "plikt" men det finnes forskjellige muligheter.

 

Enten finnes det jording til alle elektrisk ledende enheter per kabel, dvs. direkte,

eller full jording per dynaplate via sjø til land.

 

Ang. jording snakker vi først og fremst om sikkerhet av mennesker.

Om, hvorfor, og hvordan man forhindrer at båten råtner er er en helt annen tema.

 

Diskuterer man altså det da må man også alltid huske disse siste to setninger nedenfor.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nå er jeg ikke sikker på hva du mener Joerg. Flytende jord er ikke lov i Norge. Det er imidlertid lov i Sverige og da sannsynligvis i resten av saltvanns-EU. Koble landjord direkte til motoren, da har vel ikke galvanisk skille noen hensikt.

Link to post

Vi snakker forbi hverandre.

 

Galvanisk tæring som vi diskuterer ang. skille eller ikke skille er fortsatt bare et problem

så snart det finnes en jordtilkobling via kabel til land.

 

Bare det kan sette båtens elektrisk ledende inventar i seriekobling via elektrolytet som kalles vann

og bare i så fall blir det galvaniske strømkretset lokket.

 

Dette er ikke noe annet enn en posentialforskjell, vanligvis/naturlig begrenset til noe lavere enn 1,33V DC.

Og det er også bare DC som er interessant i den hensikten.

 

Dvs. ikke noe kobling ELLER stanset likestrøm (med isolator) = ikke noe tæring.

 

Det er også meningen av galvanisk skille siden vi ikke snakker om sjøforbindelse men jordforbindelse.

 

Igjen: Personvern er helt noe annet, men er elektroteknisk umissforståelig koplet til krav om jordingen.

Og jordingen er umissforståelig koplet til galvanisk tæring.

 

At EU-direktiven tilatter lokalt jording nå er ikke uomstridet.

Det finnes fortsatt både såkalte "Unwägbarkeiten" og lokale usikkerheter som diverse kloke mennesker ikke er enige om.

Helt riktig men likevel, så er det nå.

 

Bare diskuter dette videre, men husk forskjellen mellom begge problemstillinger.

 

:seeya:

Jørg

 

ps:

Bare litt til for sikkerhets skyld,

fordi jeg regner med tilsvarende svar i etterkant og orker ikke å bruke mye tid på det igjen.

 

Jeg har også etter nå over 5 års diskusjon galvaniske isolatorer a la Zinksaver her på BP tilgode

at noen endelig kommer med ordentlige bilde og dokumenatsjon som bevis at isolatorene ikke virker som det skal.

Dvs. at den ikke virker imot normale DC-problemer,

som selvfølgelig ikke mener dumme installasjonsfeil eller "perma-panikk" om feil jording.

 

Dessverre kan jeg ikke en gang si at jeg etter over 10 år salg fikk sett noe motsvaerende i

bare en av alle andre land heller.

Ikke en gang Sverige, der det for litt over 4 år siden på forum ble hevdet "ville spenninger målt med mer enn 150V",

klarte å levere noe motbevis for meg.

 

Så, jeg venter fortsatt, men selger det også fortsatt videre hvis det er greit. :wink:

 

Forresten er de nye ZS 16 utstyrt med to røde lysdioder.

LEDene viser rett og slett når det finnes enten for høy galvanisk spenning eller også når enheten selv er skadet.

Smart, synes jeg. :clap:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

1) Vi snakker forbi hverandre.

 

Forresten er de nye ZS 16 utstyrt med to røde lysdioder.

LEDene viser rett og slett når det finnes enten for høy galvanisk spenning eller også når enheten selv er skadet.

2) Smart, synes jeg.

 

 

1) Ja

 

2) Enig

Link to post

I går var jeg nedi skuta og nysgjerrige som jeg var så målte jeg spenningen over den galvaniske isolatoren.

 

Resultatet var 22 mV.

 

Mitt spørsmål er:

 

Hva er denne spenningsforskjellen i jordkabel mellom land og jord i båten?

 

Jeg formoder at det er en elektrisk strømning som den galvaniske skillen så effektivt fohindrer.

 

Tenker jeg riktig??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...