Jump to content

Sterling galvanisk isolator - Løser den problemer med tæring?


Lazyjack

Recommended Posts

Slike galvaniske isolatorer består av to sett á to seriekoblede dioder (kan erstattes med en vanlig likeretterbro, altså). Denne kobles mellom landjord og jord i båten og vil være en barriere mot alle vanlige galvaniske spenningsforskjeller, og vil derfor sperre for vanlig galvanisk korrosjon. Men den beskytter visstnok ikke nødvendigvis mot alle former for feil i landstrømanlegget. En laaang tråd med mye informasjon om dette og beslektede emner finner du her.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det betyr at det en potensialforskjell på ca 1,5V mellom båtjord og landjord, og det dør du ikke av. Forutsetter naturligvis at det ikke går så heftige jordstrømmer at diodene grilles...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Nei, du trenger ikke jordingsplate utvendig på skroget når du bruker landjord som du gjør med denne isolatoren. At landjorda er 1,5V forskjellig fra båtjorda har ingen betydning for sikkerheten.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik, kostet ca. 1200,- inkl frakt fra Seatronic den gang.

 

Følte meg imidlertid ikke helt 100% trygg, og investerte heller noen båtlapper i en skikkelig skilletrafo fra Noratel. Med tanke på hvor mye penger som går med på sikkerhetsutstyr og forsikring på båten, ser jeg på det som en fornuftig investering...

Link to post
Share on other sites

Galvanisk isolator gjør delvis et bra jobb og er betre en ingenting. Hvis den for feil blir enten direkte kontakt mot land eller ingen. Slik greie skal kontrolleres regelmessig der evighetsmaskinen har ikke vært lagt enda. Forskjell er på produkter på markeden og dem på laveste pris har dårligre evne til å kvitte seg med varme en litt dyrere varianter og har derfor mer liker til å få feil.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke nå godkjent i Norge at man kan montere jordingsplate under båten og bruke den som jord på hele anlegget. M.a.o. kutte jordledningen fra land og kun benytte jord fra sjøen.

Ja og nei. I praksis nei. Det er krav om jording mot land når båten er tilkoblet landstrøm. Jordingsplate er bare aktuelt (og påbudt) når man har 230V generator om bord. ("Ja" går på at det finnes et skriv fra DSB som har tillatt dette under visse omstendigheter, men DSB har varslet at det vil bli endret i nærmeste fremtid.)

Link to post
Share on other sites

Fullgod beskyttelse får du bare ved skille trafo.

Tæring kan selvsagt ha mange årsaker, men det vi diskuterer her, er krypstrømmer i jordledningen fra land. Det stopper en galvinisk isolator effektivt under alle normale forhold. ("Ikke normale" forhold vil i praksis innebære at jordlederen fra land er spenningssatt som følge av en jordslutning i landanlegget. Dvs. feil på anlegget i land som man vil kunne måle med et voltmeter. En slik feil bør meldes til bryggeansvarlig og rettes av en elektriker.)

 

Skilletrafo er en mye diskutert og omstridt innretning som heller ikke er uten problemer, og den løser heller ikke alle tæringsproblemer.

Link to post
Share on other sites

Dette er rett og slett et frustrerende fagområdet og jeg har vel som mange andre valgt den enkleste løsningen, nemlig å bruke landstrøm minst mulig og følge med på sinkene og bytte disse tidlig... Varme ombord nå om vinteren går utenom landstrømanlegget...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

En liten strømsatt avsporing. Galvanisk isolator hjelper opp til 1,5 volt. Så den er grei. Det som imidlertid er viktig, er at også båtens elektriske anlegg er tett. Og dette med tett, har nødvendigvis ikke noen direkte sammenheng med hvorvidt anlegget er to-polet eller ikke. Heller ikke vil man alltid kunne seg lekkasjer på anodene. Men lekkasjestrømmen går allikevel. Se her:

 

stroemslag_020609_014.jpg

 

Dette er stål- og metallbåtenes svar på plastpest. Blærer fylt med vann, men ikke særlige rustangrep på metallet. Her har Hulda fått seg en rekke med 'rosetter' rundt baugpropellen. Tydelig at denne ikke er elektrisk tett. Her er det kun 12 volt som fyker fra elektromotoren, gjennom stålet og til jord. Denne strømgjennomgangen vises ikke på anodene. Det jeg skal prøve til sommeren, er å montere en Dynaplate og jorde baugpropellen til den.

Link to post
Share on other sites

Slike galvaniske isolatorer består av to sett á to seriekoblede dioder (kan erstattes med en vanlig likeretterbro, altså).

 

To dioder hver sin vei med landjord i ene enden og båtjord i andre enden og ingen ting koplet til midtuttaket?

 

To sett dioder hver sin vei, eller likeretterbro? Hva er riktig her?

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ingen galvaniske isolatorer på 12 v anlegg. Propellen har ingen felles jord. Batteriet lekker ikke strøm når propellen ikke er aktivisert. Her er det snakk om sekunder propellbruk nå og da. Må vel megge propellen. Det skal kobles om litt foran i baugen nå i påsken. Stirling'en til Jörg skal blant annet inn og holde liv i baugbatteriet, i tillegg til start og forbruk. Ankerwinchen skal trekke strøm kun fra baugbatteriet, men ingen ting annet. Lanternen skal ikke inn på den kretsen, mulig den heller ikke er det nå, men jeg må sjekke. Skal tegne opp et skikkelig koblingskjema, er planen. Når jeg blir pensjonist. Mulig jeg må alliere meg med LarsH, som allerede er pensjonist. Heldiggrisen.

Link to post
Share on other sites

Var innom en båt med rustproblem på syrefast vinsj og anker i stavn. Leverandør var dritlei mas i eier, problem hos han var at kondens i relè lagde litt lekasje, karbostøv i vinsjmotor lagde også litt lekasje der og og de var nok til at i regn oppstå korrosjon. Lekasje var de liten at man fikk den ikke fanget opp på ampermeter og batteri reduserte seg heltatt ikke.

Fast sikring ble byttet ut til en med bryte-evne, vinsj og anker ble polert og eier fikk opplæring i bruk av sikringen sin.

Nå har han hatt sin første sesong med anker og vinsj som ny fra fabrikken.

Link to post
Share on other sites

Det er mye riktig i det du skriver. Carbon © leder strøm så det suser. Men er to-polet DC-motor som ikke har gått mer enn 1/2 time til sammen burde ikke hatt dette problemet. Det er slike forhold som forundrer meg. Vi betaler opplagt for topp kvaliet, men det er ikke alltid at praksisen viser at så er tilfelle.

Link to post
Share on other sites

To sett dioder hver sin vei, eller likeretterbro? Hva er riktig her?

Dette er en galvanisk isolator:

galv_isolator.jpg

 

...som er ekvivalent med følgende:

galv_isolator__alt.jpg

 

Det nederste alternativet er interessant hvis du skal bygge isolatoren selv, og årsaken til det er at effektdioder kan være både dyre og vanskelige å få tak i, mens likeretterbroer er hyllevare som produseres i store antall og er derfor vanligvis betydelig billigere.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...