Joerg Becker Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Hvis du har en fra Sterling da leveres den vanligvis med bruksanvisning. Bruksanvisningen kan også lastes ned her. Hvordan den skal sjekkes leser du i den øvre delen, dvs. over streken. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mateco Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Takk for linken Jørg!!! Skal teste i løpet av dagen ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Heisann igjen! Da har jeg vært i båten og målt begge veiene igjennom den Galvaniske Skilleren. Med landstrømkabel frakoblet og Multimeter på DIODE-måling: I den ene retning 901 mV og den andre retning 913 mV. Iflg. linken til Jørg så er dette akseptablet. Men hva er det egentlig jeg måler? Er det "sperre"-spenningen på diodene, eller m.a.o. den spenningen diodene "åpner" ??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Joerg Becker Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Med landstrømkabel frakoblet og Multimeter på DIODE-måling: I den ene retning 901 mV og den andre retning 913 mV. Men hva er det egentlig jeg måler? Dette spørs så jeg ikke før, sorry. Det du måler er spenningsfall over 2 dioder som er koblet i serie, dvs. et par i hver retning. Bortsett av ved å måle på ZS kan det variere litt avhengig type diode man måler på. Samtidig er det ikke til å forveksle med "vanlig" spenningsfall ved belastning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Haba Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 (redigert) Må, eller bør, jeg montere egen dynaplate ?? Så til temaet som denne tråden handler om. Forleden dag installerte jeg Galvanisk Skille på jordkabel fra landtilkoblingen: Se ovenstående tegning med og uten galvansisk skille. Her må være noe jeg ikke har fått med meg. Sier ikke forskriftene at jordkabel fra landstrømmen skal koples til -gods/dvs. propellanlegget. Men for å hindre tæring på propell og aksling etc. kan jordkabel fra land brytes med galvanisk skille ? Ingen av tegningene viser kopling til -/gods ombord, er dette OK, eller bare glemt av tegneren ? Redigert 9.Mars.2011 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Du skal ikke til båt 'gods' med jording fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Omvent, full jording er "plikt" men det finnes forskjellige muligheter. Enten finnes det jording til alle elektrisk ledende enheter per kabel, dvs. direkte, eller full jording per dynaplate via sjø til land. Ang. jording snakker vi først og fremst om sikkerhet av mennesker. Om, hvorfor, og hvordan man forhindrer at båten råtner er er en helt annen tema. Diskuterer man altså det da må man også alltid huske disse siste to setninger nedenfor. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jernbåten Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Nå er jeg ikke sikker på hva du mener Joerg. Flytende jord er ikke lov i Norge. Det er imidlertid lov i Sverige og da sannsynligvis i resten av saltvanns-EU. Koble landjord direkte til motoren, da har vel ikke galvanisk skille noen hensikt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Vi snakker forbi hverandre. Galvanisk tæring som vi diskuterer ang. skille eller ikke skille er fortsatt bare et problem så snart det finnes en jordtilkobling via kabel til land. Bare det kan sette båtens elektrisk ledende inventar i seriekobling via elektrolytet som kalles vann og bare i så fall blir det galvaniske strømkretset lokket. Dette er ikke noe annet enn en posentialforskjell, vanligvis/naturlig begrenset til noe lavere enn 1,33V DC. Og det er også bare DC som er interessant i den hensikten. Dvs. ikke noe kobling ELLER stanset likestrøm (med isolator) = ikke noe tæring. Det er også meningen av galvanisk skille siden vi ikke snakker om sjøforbindelse men jordforbindelse. Igjen: Personvern er helt noe annet, men er elektroteknisk umissforståelig koplet til krav om jordingen. Og jordingen er umissforståelig koplet til galvanisk tæring. At EU-direktiven tilatter lokalt jording nå er ikke uomstridet. Det finnes fortsatt både såkalte "Unwägbarkeiten" og lokale usikkerheter som diverse kloke mennesker ikke er enige om. Helt riktig men likevel, så er det nå. Bare diskuter dette videre, men husk forskjellen mellom begge problemstillinger. Jørg ps: Bare litt til for sikkerhets skyld, fordi jeg regner med tilsvarende svar i etterkant og orker ikke å bruke mye tid på det igjen. Jeg har også etter nå over 5 års diskusjon galvaniske isolatorer a la Zinksaver her på BP tilgode at noen endelig kommer med ordentlige bilde og dokumenatsjon som bevis at isolatorene ikke virker som det skal. Dvs. at den ikke virker imot normale DC-problemer, som selvfølgelig ikke mener dumme installasjonsfeil eller "perma-panikk" om feil jording. Dessverre kan jeg ikke en gang si at jeg etter over 10 år salg fikk sett noe motsvaerende i bare en av alle andre land heller. Ikke en gang Sverige, der det for litt over 4 år siden på forum ble hevdet "ville spenninger målt med mer enn 150V", klarte å levere noe motbevis for meg. Så, jeg venter fortsatt, men selger det også fortsatt videre hvis det er greit. Forresten er de nye ZS 16 utstyrt med to røde lysdioder. LEDene viser rett og slett når det finnes enten for høy galvanisk spenning eller også når enheten selv er skadet. Smart, synes jeg. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jernbåten Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 1) Vi snakker forbi hverandre. Forresten er de nye ZS 16 utstyrt med to røde lysdioder. LEDene viser rett og slett når det finnes enten for høy galvanisk spenning eller også når enheten selv er skadet. 2) Smart, synes jeg. 1) Ja 2) Enig Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2011 I går var jeg nedi skuta og nysgjerrige som jeg var så målte jeg spenningen over den galvaniske isolatoren. Resultatet var 22 mV. Mitt spørsmål er: Hva er denne spenningsforskjellen i jordkabel mellom land og jord i båten? Jeg formoder at det er en elektrisk strømning som den galvaniske skillen så effektivt fohindrer. Tenker jeg riktig?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jernbåten Svart 17.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2011 Tja, du tenker vel riktig. Hadde ikke diodene sittet der, ville det flytt en strøm med et strømtrykk (altså spenning) på 22 mV. Det er ikke veldig mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.