Bjartn Startet 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2010 Snakket med en kar nå forleden som mente at det rundt omkring i båtforeninger på østlandet gis bort båter som tilsynelatende er forlatt og som ikke blir hentet. Dette er gjerne snakk om plastbåter 14-17 fot med og uten HT. Er dette tilfelle? Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må finnes endel forlatte båter rundt omkring som eierne sikkert vil bli kvitt. Utfordringen er bare å finne disse båtene! Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
Ask Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 I så fall så gjer båtlaga noko ulovleg. Eg hadde ikkje kosta korkje tid eller pengar på ein båt som eigaren kan krevja att når han vil. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Enig der Ask. En større forening her ga bort en liten åpen båt som ingen hadde rørt på 6-7 år. Dagen etter sto det en advokat på døra. Kostet dem dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Dersom det blir opplyst om at båten må fjernes, merkes eller gis beskjed om hvem eier den, kan jeg ikke se at det er problem å gi den bort. Ville nok og latt det henge en lapp på båten 1 år eller noe... Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Jeg kjøpte en båt en gang som hadde ligget på land ved en marina i mer en 3 år uten å betale leie . Eiern hadde fått flere puringer og flere varsler om att båten kom til å bli solgt for den summen som det er skyldig leie for . Og solgt ble den ! Marinan sa att dette var normal praksis. Bent Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Marinan sa att dette var normal praksis. Og det høres helt riktig ut... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Ask Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Hei Det kan vera ein skilnad avhengig av om det er kjent kvem eigaren er eller ikkje. Dersom det er ukjent eigar så er båten å rekna som hittegods. http://www.lovdata.no/all/nl-19530529-003.html Dersom eigaren er kjent så kan han kanskje ha gitt opp eigedommsretten til båten. (Omtrent som om ein legg att ei avis på ei ferja.) Men det veit ein ikkje. Ved å kjøpa ein slik båt så risikerar ein å bli dømt for heleri. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Jeg kjøpte en båt en gang som hadde ligget på land ved en marina i mer en 3 år uten å betale leie . Eiern hadde fått flere puringer og flere varsler om att båten kom til å bli solgt for den summen som det er skyldig leie for . Og solgt ble den ! SVJV kan da opprinnelig eier når som helst gjøre krav på båten, og du kan ikke annet enn å levere den fra deg. Sitér dette innlegget Link to post
Bjartn Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Hmm.. høres litt spesielt ut, men er vel gjerne riktig. Men hva skal marinaen gjøre da? De har vel lov å kaste den og da kan de vel også selge/gi vekk båten? Er jo ikke sånn at de plikter å oppbevare båten for evig og alltid. Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
Hangadrott Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 (redigert) Når en båt uten stor salgsverdi ligger i mange år tilsynelatende uten tilsyn så er det vel mest for og beholde båtplassen. Det er jo umulig å få tak i en båtplass nå for tia, og mange ofrer vel en gh-14 mens de venter på neste båt. Så lenge båtplassen blir betalt ser jeg ingen grunn til at båten blir solgt av marinaen. Redigerer...på land ja, det er vel noe annet Redigert 26.Februar.2010 av Hangadrott (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjartn Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Det er klart at så lenge det betales for plassen, så er jo alt greit. Ville jo vært skandale om de hadde solgt båten da! Nei, det handler om båter som bare ligger på området og hvor eier ikke har betalt eller gitt lyd fra seg over lengre tid. Før eller senere må de jo gjøre noe. Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
Seilaren Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Så lenge båtplassen blir betalt ser jeg ingen grunn til at båten blir solgt av marinaen. Nei. Men dersom eieren ikke har betalt, eller latt høre fra seg over flere år burde ikke eier sitte igjen med noen rettigheter som helst..... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Hangadrott Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Jo jeg så det til slutt at det var forlatte båter på land. Sinnet tok overhånd når jeg leste topicen, og jeg tenker på alle de såkalte ""ventelistene" som blir forbigått med en flaske cognac og et klassebilde. Om de i tillegg skal begynne å selge båtene de mener ikke blei påpasset hadde det faen meg rabla for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Om de i tillegg skal begynne å selge båtene de mener ikkeblei påpasset hadde det faen meg rabla for meg. Nei, da tror jeg jammen det hadde blitt rabalder både her og der.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Hangadrott Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 kjenne at eg e kokte ennå, eg merke at eg vil bare eg lese ordet båtforening. Men det kan kanskje vær ein ny tråd "vi som helst ikke vil være i båtforening,men må" over og ut...LA8PV Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 enkelt. Bare å løyse tamp på båten ...(i mørket) dagen etterpå er den hittegods Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nb840 Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 www.betongen.no/snekka2009-2.pdf se på denne! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.