Jump to content

EX CHARTERBÅTER

Suzuki

Recommended Posts

Har i lengre tid lekt med tanken om å kjøpe en ex-charterbåt for å ta denne til Norge.

Nå ble planene utsatt av vårt siste båtkjøp ( JOKEREN ), men i vintermørket tilbringes mye tid foran PC `en. Bilde

Så en artikkel på langseilasportalen nr 1; WWW.DROMRESAN.COM, der muligheter, men ikke minst fallgruber ble belyst. Svenker er dog enda mer skeptiske tilbåter som ikke er svenske enn vi nordmenn er. Bilde

Snakket også med en kar på Aker brygge i sommer. han bedrev vedlikehold på en OLYMPIC 42, som er en liseneprodusert SUN KISS 41. Den er bygd i HELLAS.

De hadde kjøpt den der og seilet den hjem. Kjempetur, det er sikkert.

Han ville ikke ut med prisen vedkommende båt kom på, men bedyret at den blev gunstig, hva nå det betyr.

Har noen her erfaring med tilsvarende ? Tanken om å bo i båt et år eller 2 er enda ikke skrinlagt.

Man tager da

1 båt 40-42 fot

1 båtplass kongen eller Aker brygge

1 samarbeidsvillig samboer  NB VIKTIG; IKKE SÅNN Bilde

Da har  man langt på vei et utgangspunkt for å få til en tilværelse som ikke alle har.

Er det ikke litt gøy å skille seg litt ut da; eller tar jeg helt feil ??

Bilde

MVH

SUZUKI - som venter og venter; blir det ikke sommer snart da ?

No boat needed..

Vel også her har jeg selvfølgelig noe å tilføre almuen.

Skal ikke blande meg inn i hvilken båt du skal kjøpe - men.....

Illusjon din om sjarmen med å bo i båt hele året - i Norge, er i beste fall litt naivt.

Har tilfeldigvis en bekjent som har bodde på Aker brygge i båt i ca 6 år.

Han kjøpte seg en vinterisolert 42 fots stålbåt og flyttet inn en sommerdag og alt var bare idyll...

Men så kom det som heter problemer - vinteren.

I korte trekk så er det ikke koselig lenger når:

- båten er nedpakket i presenninger så man omtrent ikke finner vei, hverken inn eller ut.

- betydelig kondensproblematikk.

- glem toalett og dusj, her er det å gå på land til toalettrommet til alle døgnets tider.

- glem ferskvann i tanker.

- konstant båtlukt i alt som heter klær og bruksting.

- det viste seg også at alt som het båtlivets gleder forsvant, når båten ble hjemmet hans.

- det som også som regel skjer når båten er hjemmet ditt, er at du blir litt sløv med  

vedlikeholdet. Konsekvens i hans tilfelle var at en dag han kom "hjem" lå brannvesenets

båt der med slanger ombord for å holde den flytende. Lekk slange fra bunnventil.

Kunne ramset opp i det uendelige, men tror dette er et greit kort sammendrag av fornøyelsen.

Men bo i båt, og samtidig ha friheten til å stikke fra vinteren - helt enig.

Kan jo også legge til sånn for ordens skyld - Herbern marina, som drifter Aker brygge, tar ca 5000 penger for vinterleie og 16-20 000 for sommerleien.

Og det er umulig å få parkering uten å bli flådd inn til beinet pluss litt til.....

Og på sommeren i godvær, kommer du omtrent ikke frem til båten pga. en menneskemengde som er helt utrolig. Men det vet du vel kanskje allerede?

Klarte jeg å knekke illusjonene? Det verste av alt - jeg tuller ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...