nitesu Startet 27.Februar.2010 Del på Facebook Startet 27.Februar.2010 Har to volvo penta thamd 70c motorer i båten. Hvilken frostvæske er bra å bruke,angående korosjon? Hva med frostvæska fra biltema? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hvilken frostvæske skal jeg bruke? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
Erling P Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 I utgangspunktet er alle typer like gode.Den fra Biltema i 50/50 forhold holder til alt vinterkulde på kysten av sør-Norge Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 farge er viktig. er det grønn så bruk grønn. er det rød på så bruk rød. Ikke bland! Den VP kjølevæaske jeg har ombord er grønn Sitér dette innlegget Link to post
nitesu Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Takk for svar. Men hva med korosjonnsbeskyttelse på BT.væska? Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 (redigert) Bitteliten er inne på noe vesentlig. Dessuten, har du egentlig sjekket 'BT væska'? Har de mer enn en variant? Ahh, jammen har de ikke det! Bruk det som er på motoren. Hvis ikke tapp og skyll ordentlig ut. Fyll på det du mener er bra. BT rød er bra, men lar seg ikke blande suksessfullt med grønn og blå. Har du aluminium i kjølekretsen, så bruk rød. Den holder også tidsmessig lenger. Les bruksanvisningen. NB! Bitteliten går på ski, det teller i negativ retning når det gjelder båt. Redigert 27.Februar.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 er det ikke slik at feil kjølevæske kan tære på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 er det ikke slik at feil kjølevæske kan tære på motoren? Jo, det er korrekt. Har man alu i kjølesystemet, så er det tryggest med rød (uten silikater eller noe slikt, har blitt belyst grundig tidligere på BP). Jeg husker ikke slikt. Jeg vet at Volvo bruker grønn (eller er det blå) på det meste av sine motorer, selv om det kan være alu i kjølere. Har motoren alu topp, så er rød mandatory. Jeg bruker rød på aggeregatet som har manifold/varmeveksler i alu. På fremdrift kan jeg bruke hva som helst. Men der går også rød, slik at det ikke kan bli forveksling. En gammel støpejernsmotor med varmevekslere i kopper kan bruke hva som helst. Noe annet er det med skismøring. Uansett, Bjørgen gjorde det meget bra i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Jeg spurte nylig Statoil sine spesialister om hvilken frostvæske som skulle brukes på mine TAMD120B-CC. Svaret var GUL ...... Noen som kjenner godt til dette ?? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
68 GT Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Svaret var GUL ...... Gul frostv har jeg aldri sett,bare gul ATF Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Dritten forsvant, prøver en gang til. Poseidon kan bruke hva som helst, jernmotor slik som Hulda. Ikke bli frenetisk, kun hvis varmeveksler eller topplokk er i aluminium. Da er det rød som teller. Gul har jeg bare sett fra Tine brygget på appelsin. Bedre i magen enn i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Min båt hadde faktisk gul frostveske da den kom fra kroatia... Skal gå over til rød siden det er så fin farge. Minner om julen... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
hegra Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Gul er det på nybilen min så den finnes, det er sikkert. Ellers brukte eller bruker volvo grønn på en del lastebiler fra 80 og 90 tallet og kanskje nyere også. Hva som er fordeler eller ulemper vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Har også gul på den nyeste bilen som er en US Ford. Er ikke VP-grønn ca det samme som blå untatt prisen? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Jeg har noe grønn-gule greier på mine. Den er vel mest i grønn-sjangeren, og med Volvostempel på så var det ikke billig... Det sto vel anbefalt noe annet i instruksjonsboken - men den var nå avleggs og Volvo sin nye skulle selvsag være mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.