Jump to content

volvo penta TAMD70c, hvilken frostvæske skal jeg bruke?

nitesu

Recommended Posts

Bitteliten er inne på noe vesentlig. Dessuten, har du egentlig sjekket 'BT væska'? Har de mer enn en variant? Ahh, jammen har de ikke det! Bruk det som er på motoren. Hvis ikke tapp og skyll ordentlig ut. Fyll på det du mener er bra. BT rød er bra, men lar seg ikke blande suksessfullt med grønn og blå. Har du aluminium i kjølekretsen, så bruk rød. Den holder også tidsmessig lenger. Les bruksanvisningen.

NB! Bitteliten går på ski, det teller i negativ retning når det gjelder båt.

Redigert av Hulda (see edit history)
er det ikke slik at feil kjølevæske kan tære på motoren?

Jo, det er korrekt. Har man alu i kjølesystemet, så er det tryggest med rød (uten silikater eller noe slikt, har blitt belyst grundig tidligere på BP). Jeg husker ikke slikt. Jeg vet at Volvo bruker grønn (eller er det blå) på det meste av sine motorer, selv om det kan være alu i kjølere. Har motoren alu topp, så er rød mandatory. Jeg bruker rød på aggeregatet som har manifold/varmeveksler i alu. På fremdrift kan jeg bruke hva som helst. Men der går også rød, slik at det ikke kan bli forveksling. En gammel støpejernsmotor med varmevekslere i kopper kan bruke hva som helst.

Noe annet er det med skismøring. Uansett, Bjørgen gjorde det meget bra i kveld.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...