Jump to content

gode råd mot sjøsyke?


kaptein gal

Recommended Posts

Plages selv av sjøsyke når været blir skikkelig ruskete.

Har prøvd det meste, men for meg er det ingeting som slår Scopoderm plaster.

En telefon til fastlegen og respten ligger i posten dagen etter. Fåes på alle apotek.

Under Halten Ocean Race regattaen for tre år siden (tror jeg det var), målte vi 44 knops vind over dekk, og temmelig krapp sjø på Frohavet.

Alikevel var jeg ofte nede og satte av posisjon i kartet, tok en matbit (knekkebrød med tubeost) sjekket instrumenter og at alt var surret og i orden.

Ingen antydning til sjøsyke overhodet. Fantastisk føelse!

 

Har også kjøpt sjøsyketabletter i England som heter Stugeron.De virker også bra, faktisk bedre enn det som er å få kjøpt respefritt her i Norge.

Igjen...min erfaring, andre vil kanskje oppleve ting annerledes.

Link to post
Share on other sites

Da jeg reiste på min første tur på loddefiske i 1973 (sommerlodda), ble jeg kraftig uvell. Da kom det et "godt råd". Man skal feste en liten fleskesvor (fra bacon), til en ulltråd. Denne svelges, og så trekkes den saaakte opp igjen. Garantert effekt. Lykke til. PS. jeg har ikke vært sjøsyk etter den turen. Med unntak av når vi drakk for mye øl på Nøden i Honningsvåg, for deretter å legge til havs i stiv kuling. Da var det snakk om tilbakefall.

Nei fra spøk til allvår, beste medisin er å spy seg tom, da er de fleste kurert. Selv fikk jeg en kraftig reaksjon av en kombinasjon av oppvarmet feit saufrikasee og sterk kuling i Barentshavet. (100 fot trebåt). Det gikk forøvrig flere ti år før jeg klarte å spise saukjøtt igjen.

Link to post
Share on other sites

beste er vel å selv ville være ute i båt, har inntrykk av at folk tåler mye mere da, min mor er født og oppvokst i innlandet, men hun er såpass glad i å komme seg ut på f.eks. jomfruland at hun tåler utrolig mye før det blir gnåling, noe sjøsyke har det aldri vært snakk om, grensen går når propellene slipper vannet og det slår så hardt at man blir kvalm ;)

 

Man blir litt herdet av å måtte gå ut fra langesund liten 14fot, og så 16foters hyttebåt i mange nok år, nøkkelord selvlensende ;)

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.. Ingefær har vert brukt i lang tid, og har dukumentert effekt mot sjøsyke og kvalme. Har brukt det selv i fersk form som te, men også brukt helt vanlig ingefær øl. Men min vidunderpille er NAUTAMINE som jeg kjøpte rikelig av da jeg sist var i Marokko. Nautamine virker meget godt uten at en blir trøtt som er vanlig med pillene vi får kjøpt i Norge. Seilte sammen med en svensk båt der det var en 2 år gammel jente ombord som alltid ble sjøsyk, og når hun fikk disse vanlige pillene, ble trøtt og sovnet. De ble tipset om Nautamine og fikk kjøpt disse, og etter den tid var det helt slutt på trøtthet og soving i tide og utide på jentungen. Da alt på pakken står på arabisk og fransk, er jeg ikke i stand til å finne ut hva den inneholder, men virker gjør den. Har ikke sjekket, men den finnes kanskje å få tak i andre steder også.

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

En vanlig bivirkning med Scopoderm sjøsykeplaster som bør nevnes er hallusinasjoner etter en tid . Ved lengre havseilaser er ikke hallusinasjoner det man helst vil ha og legemiddelet bør derfor ikke brukes av den/de ombord som f.eks. står til rors eller har utkikk. "Hardt styrbord, der kommer det jaggu et tog!"

Ingerfær derimot har jeg benyttet med hell.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ref. gjerne til gamle dagers kurer: Ta en fleskesvor m/bust og bind den fast i en grov ulltråd. Svelg svoren og dra den opp igjen. Gjenta til sjøsyken gir seg.

 

Min personlige vårkur er å stå til rors å helst ha mulighet å se på et fast punkt på land. Sjøsyken gå raskt over. Har teset det på andre og det virker. Men på et cruseskip er det kanskje litt problematisk, da for en nøye seg med fleskesvoren. :tongue::sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
Guest Avmønstret#

det er høyst interessant! Er dere flere som har prøvd, og er det helt entydig? Bruker gjerne noen kroner, og ser gladelig ut som en tulling, bare jeg slipper sjøsyke til havs...

 

Har du prøvd ingefær enda?. Enkelt, billig og godt hvis man lager en variant man liker (sitron og søtt i tillegg syns jeg er ok). 

 

Hadde forsåvidt gladelig tatt på meg de brillene for å unngå sjøsyke, men kanskje først utaskjærs :-D

Link to post
Share on other sites

Er en stund siden jeg har sett episoden, men på "Mythbusters" på Discovery Channel lagde de en sjøsykemaskin. De testet alt mulig av produkter mens de satte seg i maskinen og utsatte seg for sjøsyke. Tror Pinkvin er inne på noe: Ingefær var det eneste som hjalp. Fra å omtrent dø av sjøsyke med de øvrige kjente produktene, så kunne han ene sitte i maskinen til han syntes det ble kjedelig etter å ha tatt ingefær.

 

Får kjøpt ingefær tabletter. Alternativt er det godt i pastaretten med kjøttdeigsaus...

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Flott med nye tips mot sjøsyke.. I natt på vei over Skagerak kom jeg frem til, i en lang samtale med min mor, min far, min kjæreste, og et utvalg andre tilfeldige personer, at Scopoderm ikke er det rette produktet for meg..

 

Det hører med til historien at samtlige av samtalepartnerne mine på tidspunktet lå trygt og uanende i sengen hjemme og sov.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Flott med nye tips mot sjøsyke.. I natt på vei over Skagerak kom jeg frem til, i en lang samtale med min mor, min far, min kjæreste, og et utvalg andre tilfeldige personer, at Scopoderm ikke er det rette produktet for meg..

 

Jeg har kommet frem til samme konklusjon.

Hadde et slikt plaster bak øret da TomRør og jeg hentet båten hans i Molde.

Etter noen timer fikk jeg beskjed om at jeg så litt "rusa" ut, men jeg kunne jobbe slik jeg skulle og var ikke sjøsyk.

Jeg fikk 2 lite morsomme bivirkninger. Den ene var at jeg ikke klarte å se tydelig på nært hold. Det var altså vanskelig å lese sjøkart uten å holde dem på full armlengdes avstand. Den andre var at kroppen fikk en reaksjon da jeg tok av plasteret. Jeg måtte kaste opp i flere omganger, men var ikke sjøsyk. Antar at det var en form for "abstinens". 

Har forøvrig god erfaring med ingefær.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Slit med sjyværk etter å ha vært på land lenge å så kommer ut igjen. Men kun når d e ekstrem tongsjø. Bare vær ute å hold øyan på et fast punkt i horisonten.

 

Ingefær i appelsinjuice? Hmm... høres umiddelbart ganske fælt ut :-) Men kanskje ha appelsinjuice på drikkemenyen når man er på tur? 

Link to post
Share on other sites

Episoden jeg nevnte lå selvsagt på Yotube. "Konklusjonen" er omkring 40 minutter ut. Må ellers spole litt for å få med hele sjøsyke testen siden de også i dette programmet tester myten som går ut på om man kan redde livet ved å stikke en finger inn i løpet på et skytevåpen som noen evt sikter i din retning...

 

https://youtu.be/lCBF-NhmHHc

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...